HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi tidningar, vilken är bäst
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/08 :  10:51:06  Show Profile Send kent_n a Private Message
hej.

Vad anser ni om HiFi tidningar, dom för mig mest kända i Sverige är HiFi & Musik, HiFidelity, Bild & Ljud hemma, finns säkert några som jag inte kommer på just nu.

Vilken anser ni vara mest opartisk

Gör bästa testerna

Bildreportagen

Köpråd

Osv..

Jämför man med utlänska tidningar hur står dom sig då...

kunnde vara kul att få lite åsikter i fallet..

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/08 :  10:55:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ta med den norska Fidelity på listan, den brukar anses som den bättre av många.
(Brukar vara ganska lätt att läsa, trots norksan)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/08 :  10:57:15  Show Profile Send B-200 a Private Message
fidelity
hifi choice

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/10/08 :  10:59:36  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Mina favoriter är Norska "Fidelity" och Engelska "Hifi +".

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/10/08 :  11:00:04  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Jaa du, jag personligen har slutat att köpa tidningar PGA tappat förtroende för dem.
Det enda jag kunde dra nytta av var reklamen reklamen reklamen reklamen
Det blir inget vettigt svar på den frågan från mig i allefall.
Jag vet att de olika Svenska tidningarna har fått kretik och önskemål och att de tagit åt sig av vissa av dessa.
Jag tror någon annan här på forumet är lite mer insatt och kan besvara eller rättare sagt säga vad de tycker.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/10/08 :  11:17:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hifi&Musik tycker jag är en bred och bra tidning, som ofta har både ett brett spann på tester. Också djupare ingående tester. En bred tidning med nyhetsbevakning och en lagonfilosofi som säger att de skall försöka få med så mycket som möjligt (någon som också kan få konsekvenser iom att det kan bli för brett spann på allt). Musiksidorna äger ju också ett värde.

HighFidelity är också en bra tidning med väldigt djupa tester (men faller dessvärre ofta på den alltför snäva testgruppen). För få tester per tidning anser jag. Om man ser till priset. Vad jag uppskattar med HighFidelity är att de däremot ofta "lättar på locket", så man kan se in i test-objektet, för att bilda sig en uppfattning också ur bygg/komponent-perspektivet.

Hifi+ är en massiv tidning, inte helt olik HighFidelity.

Bild&Ljud är en tidning som även täcker in andra tekniska pryttlar. Inte så mycket som M3, men det tar naturligtvis plats från de renodlade hifi-delarna.


De mest opartiska tidningarna anser jag vara de som har de bredaste testerna. En tidning med en koncentration på ex. tre stora individtester av komponenter bär ett tungt ansvar. En tidning som kan tillåta sig ett betydligt bredare spektra till testobjekt, säg 15-20 objekt per tidning, kan ju tillåta sig en eller annan halvsågning utan att riskera att tappa läsvärdet.

/M
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/10/08 :  11:21:49  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag gillar HiFi&Musik mest, bra spridning och roliga tester. Dock har jag inte så mycket förtroende för dom, men det tar inte bort faktumet att den är kul och läsa.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/10/08 :  12:03:26  Show Profile Send om.s a Private Message
Norske Fidelity og HiFi+, er forøvrig ikke helt enig med tidligere taler som sammenligner High Fidelity og HiFi+, der er HiFi+ imho, noen snepp bedre.
Glem heller ikke de gode gamle traverene, Stereophile og The Absolute Sound, men av disse fire nevnte prenumerasjoner man holder, er det de to først nevnte som holdes høyest!....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2006/10/08 12:06:07
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/08 :  12:11:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den enda jag läser regelbundet är Stereophile.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/10/08 :  12:57:23  Show Profile Send esl a Private Message
HiFi World och Stereophile...
Det mest matnyttiga är ändå JAES (Journal of Audio Engineering Society)

(HiFi Musik, kan jag helt enkelt inte ta på allvar...
De har en test som kallas kubtak vilket är en av de mest meningslösa tester nån kan hitta på)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/10/08 :  13:08:40  Show Profile Send Stickan a Private Message
Engelska "What-Hifi sound and vision" är en blaska jag tycker är kul att läsa ibland.

Många tester i varje utgåva samt nyheter och "Buying-guide".
Mycket att läsa i varje nummer.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2006/10/08 :  15:48:24  Show Profile Send urban a Private Message
Hifi-world tycker jag står i en klass för sig!
Alla hifi-tidningar är ju beroende av sin annonsörer men just Hifi-world tycker jag känns mer oberoende och fria i sin stil än någon annan hifi-blaska.
Plus att dom gärna pushar för gamla hifi-grejor och menar att SÅ stora framsteg har det inte skett på det stora hela,
med undantag för klass D-förstärkarnas utveckling (därmed inte sagt att dom menar att dessa är överlägsna andra välbyggda förstärkare och då speciellt rörförstärkare som dom favoriserar SÄRSKILT!) och kanske speciellt utvecklingen inom vinylområdet.
Detta till skillnad mot alla andra hifi-tidningar som med jämna mellanrum hävdar att hjulet är uppfunnet på nytt!
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/10/08 :  15:49:27  Show Profile Send forken a Private Message
HiFi+ och Stereophile är trevliga tidninger.

Helt sjukt att det finns folk som köper tidningar som Hifi & Musik och Bild & Ljud.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/10/08 :  16:56:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej forken.På vilket sätt är det "Helt sjukt att det finns folk som köper tidningar som Hifi & Musik och Bild & Ljud" ?

Du köper väl inte din anläggning uteslutande efter vilka testresultat som hifin du skall köpa får i någon som helst tidning?Oavsett vilken det än månde vara.

Det är ju din egen smak som skall bestämma vad du köper och inte vad någon tidning skriver är det bästa eller?MvhKristofer
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/08 :  17:07:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hi-fi News är rätt ok. Hifi+ köper jag då och då men jag blir alltid lika irriterad på att den är så "snobbig", man får ibland intrycket att det inte tycker något under £10000 är ens värt att lyssna på; och och på dessa anläggningar ska man sedan helst lyssna på specialutgåvor av ryska LP-skivor från 1953.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/08 :  17:35:57  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
man får ibland intrycket att det inte tycker något under £10000 är ens värt att lyssna på; och och på dessa anläggningar ska man sedan helst lyssna på specialutgåvor av ryska LP-skivor från 1953.




Hifi Choice, Hifi News och Hifi World är riktigt bra tidningar, medan What Hifi och Hifi & Musik kanske inte är lika bra kvalitetsmässigt men är underhållande att läsa. Jag gillar även norska Fidelity och svenska High Fidelity.

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2006/10/08 17:37:34
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/10/08 :  17:54:06  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
ESL:

om man vet vad kuben är för nåt inser man värdet utav den testen med. Det är en av de saker som är absolut mest objektivt med HiFi&Musik. EN bra kub betyder alltid att steget är bra konstruerat. En dålig kub betyder inte att steget låter dåligt, men bra konstruerat är det inte. Så enkelt är det.

Det finns annat att klaga på dock ang. tidningen.

Som till exempel: för att de skall testa en pryl så krävs det att den säljs i butiker som man kan gå till sa de när jag ringde och frågade. MEN, det gäller bara vissa. Jag har en liten firma som säljer i princip ingen hemma-HiFi alls. Vi har ett danskt märke och de gör bland annat steg. Jag ringde och frågade om jag fick skicka in ett, men det kunde de inte ta emot, pga bland annat att det inte kunde köpas i butik. I samma nummer som sen kommer ut ser jag hur man testat grejer som jag vet inte har ens distribution i Sverige...Så det är en hel del skitsnack från HiFi& Musik med..de väljer lite vad de själva tycker vad det verkar. Anonnsrelaterat eller deras egna nostalgi-trippar som styr?

mvh Jonas
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/10/08 :  18:21:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
HifiNews var förr en mycket bra tidning som skrev lika mycket om musik som hifi. Men sedan bantades tidningen, musiksidorna krymte ihop till nästan ingenting och det är färre tester. Man får helt enkelt mycket mindre för pengarna.
Annars ger engelska tidningar mer än amerikanska för mig eftersom väldigt lite av det som skrivs om i amerikanska tidningar når våra breddgrader.
Just nu är Fidelity bäst av skandinaviska tidningar, men vem var det som uppfann norskan egentligen? Danska High Fidelity har iallafall insett det hopplösa med det danska språket och ger ut tidningen i en version med ett begripligt språk.
Hifi&Musik kämpar med att nå ut till nya människor vilket är lovvärt, dom andra tidningarna riktar sig bara till initierade. Tidningarna är alltså inte riktigt jämförbara med varandra.
Bild&Ljud faller på att inte vara en renodlad hifi-tidning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/10/08 :  19:12:24  Show Profile Send kris69 a Private Message
quote:
Hifi+ köper jag då och då men jag blir alltid lika irriterad på att den är så "snobbig", man får ibland intrycket att det inte tycker något under £10000 är ens värt att lyssna på; och och på dessa anläggningar ska man sedan helst lyssna på specialutgåvor av ryska LP-skivor från 1953.





Personligen tycker jag trots sanningen i citatet ovan att den är överlägset bäst. De skriver ingående om varje produkt och sparar inte på pappret. Bland de brittiska bladen har den också mest koll på omvärlden dvs de skriver också om saker som inte nödvändigtvis är från dessa öar. Problemet med de flesta andra publikationerna är att det råder stark geografisk protektionism. Beror väl också på att lokala produkter är lättast att få tag i.

Tas pch s-phile är väl rätt ok också. Dock läser jag hellre recensionerna från sixmoons på nätet, då de ofta skriver om produkter som jag dregglar över.

Vidare håller jag med om att norska Fidelity är den bästa skandinaviska skriften. Det ser jag dock mera som en anledning till oro än något att känna stolthet över.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/10/08 :  19:27:56  Show Profile Send esl a Private Message
Ang test i HiFi musik och Kubtak, Jonash
Kubtaket markerar när distortionen vid en viss last överstiger ett visst mått
För det första... THD spectrumet vägs inte allas efter hur människan hörselorgan är konstruerat = THD har ingen koppling till ljudkvalitet.

Att sedan ta denna siffran och och se hur den varierar med lasten... ja då är man ännu längre från sanningen.
Jag kan fixa ett plant kubtak på i stort sett vilket slutsteg som helst!
Genom att sänka matningsspänningen till 10 volt under matningsspänningen för utgångssteget så kommer "taket" att bli mycket planare och i vissa fall HELT plan!
Tror du att slutsteget kommer att låta bättre?
Tvärt om! Jag gör gärna en demonstartion ! Så får du höra själv!
Glöm kubtak....

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/10/08 :  19:35:28  Show Profile Send om.s a Private Message
quote:
Just nu är Fidelity bäst av skandinaviska tidningar, men vem var det som uppfann norskan egentligen? Danska High Fidelity har iallafall insett det hopplösa med det danska språket och ger ut tidningen i en version med ett begripligt språk.



Nå!,så det mener du, men jo vi har kunnet både snakke og lese Dansk og Svensk i flere tiår, så da det blir jo ett spm om hvem som er litt trege å läre seg nabospråket ...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2006/10/08 19:45:00
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/10/08 :  19:40:50  Show Profile Send om.s a Private Message
quote:
Vidare håller jag med om att norska Fidelity är den bästa skandinaviska skriften. Det ser jag dock mera som en anledning till oro än något att känna stolthet över.


Ja du vet, "lillebror" blir også stor engang, også innen HiFi

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2006/10/08 19:44:39
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/08 :  20:35:12  Show Profile Send kent_n a Private Message
Någon skrev att tidningarna var beroende av annonsörerna, jo det stämmer, men ser man på HiFi o Musik så har Musical Fidelity i varje nummer en helsida. När såg ni en test med MF sist i HiFi o Musik ? Det var en för nå´t år sedan med CD A5, blev ganska nerskriven om jag inte mins fel...
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/10/08 :  23:17:30  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
ESL

påstår du att

1. THD är nånting som inte människans öra reagerar på?
2. Att ett steg som är specat till en viss nivå är fullt acceptabelt även om det inte kan hantera lite knepiga laster?

Snälla säg att inte du säger något av det där..Om du nu inte säljer steg som beter sig på det sättet vill säga, för då förstår jag dig till fullo...

Edit: Jag ser nu att du bygger tub-steg. Vi behöver inte diskutera detta nåt mer....Du är på en sida, jag på andra. Det är lika bra vi lägger ner diskussionen.

/Jonas

Edited by - jonash on 2006/10/08 23:39:59
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/10/08 :  23:45:57  Show Profile Send kris69 a Private Message
quote:
Ja du vet, "lillebror" blir også stor engang, også innen HiFi





Ja det är väl inget problem med det. Tvärtom. Det jag menade var att den enade skandinaviska pressen inom hifi inte riktigt räcker till för att pynta julgranen.

Jag menar:

Heja Norge
Heja Danmark
Heja Sverige

Ge oss en tidsskrift som står i paritet med den publika kompetens som finns i dessa länder. Jag pratar ofta med människor som har så mycket kunskap och ambition så jag vet att det ligger bortom det vi finner i tryck på den skandinaviska menyn.


" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/10/09 :  10:23:51  Show Profile Send om.s a Private Message
quote:
Ja det är väl inget problem med det. Tvärtom. Det jag menade var att den enade skandinaviska pressen inom hifi inte riktigt räcker till för att pynta julgranen.

Jag menar:

Heja Norge
Heja Danmark
Heja Sverige

Ge oss en tidsskrift som står i paritet med den publika kompetens som finns i dessa länder. Jag pratar ofta med människor som har så mycket kunskap och ambition så jag vet att det ligger bortom det vi finner i tryck på den skandinaviska menyn.



Generellt synes jeg det holdes ett ok nivå, man får jo ikke heller glemme at alle de (vi) tre landene tilsammen, knapt er like store som 1/3 av både feks, England og Tyskland og for ikke snakke om USA, så med markedet og dets pro´s og con´s for oss som forbrukere.
Personlig synes jeg heller pressen skulle være bedre på å vise oss nye og spennende produkter, istedenfor å nesten hele tiden gå i de allerede opptråkkede spor, men det er vel igjen dette med at dette (mye nytt og spennende) er enklere med markeder som man finner i sentral Europa og "over there".
Men det funker alikevel godt her i Scandinavia sett utifra ett slikt perspektiv, synes jeg.
Ofte finner man mye god og interessant HiFi utenfor det som jeg kaller "mainstream" eller det som det reklameres mest for, det er ikke alltid at en pengesterk importør kan by på de beste opplevelsene imho .....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2006/10/09 10:28:22
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000