HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Designfilosofi/komponentkvalitet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ryssen
100.000-klubben

8610 Posts

Posted - 2006/10/10 :  19:03:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Att däremot veta varför det är skillnad, vad som ändrats...det är inte självklart för alla!

Det är därför man (Jag)frågar på forum..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/10/11 :  11:27:30  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Men är det inte så att guldkockarna behöver råvaror av högsta kvalitet fär att kunna ska sina "alster"?

Så brukar kockarna säga. Och inte bara VM-guldkockar utan även mer normala kockar - man behöver mycket hög kvalitet på ingridienserna.

Så tycker jag det är med att bygga high-endapparater oxå.
Skit in
skit ut

Att man sedan får betala för märket är väl som det är i denna värld och inte bara inom hifivärlden.

Sigurd

Som varit och ätit på många restauranger av högsta kaliber

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/10/11 :  11:33:36  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Fast nu tycker jag man inte ska blanda in inkompetens, alltså rent
felaktig behandling av komponenter/ingridienser för det är mer som
att jmf med att bränna motstånd eller smaäla lytar.

Sigurd

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/10/11 :  11:36:59  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Vad gäller Opmapar så har jag stor erfarenhet av dessa.
En medeldyr CDspelare kan ofta dra nytta utav en bättre OPamp.
Det visar både mina och andras tester.
Dock behöver en bättre OPamp inte vara så dyr.

En bättre OPamp kan oxå vara bättre på att undertrycka det "skräp" som finns på matningsspänningarna än en billig standardOPamp.

Sigurd

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/10/11 :  11:39:03  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Vad är det för fel med att ta ned bandbredden till 100k? Bara
för att moderna OPampar kan ge 100MHz ut behöver man ju inte tillåta
att 100 MHz ska komma ut.

Ljudkvaliteten har inte mycket med att göra om man har 100k el 100M bandbredd.

Sigurd

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/10/11 :  11:43:07  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Håller med!

Ibland använder man reistansen i en spole för att slippa ha ett externt motstånd och tar man då och byter spole med en med lägre resistans kan man tex påverka Q-värdet i ett notchfilter vilket inte
är bra.

ESR i lytar kan vara en del av konstruktoinen så om man byter till en PP-konding så kan det bli fel även där.

Sigurd

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/11 :  12:01:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Men är det inte så att guldkockarna behöver råvaror av högsta kvalitet fär att kunna ska sina "alster"?
En duktig kock kan, till skillnad för en dålig dito, göra väldigt god mat med enkla råvaror.

quote:
Ibland använder man reistansen i en spole för att slippa ha ett externt motstånd och tar man då och byter spole med en med lägre resistans kan man tex påverka Q-värdet i ett notchfilter vilket inte är bra.
Precis!

Fast vaddå "ibland"? Menar du att man kan trolla bort spolens serieresistans?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/11 :  13:16:13  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Som fullständig novis på DIY men rent allmänt tekniskt intresserad när det gäller rdriftsäkerhet och livslängd, undrar jag om det enbart är komponenternas och konstruktionens prestanade som nya som är intressant. Tar man inte hänsyn till att komponenter åldras och att dyrare kan vara mer stabila över tiden?

Eller är alla komponenter lika därvidlag, vilket jag utifrån min erfarenhet från andra teknikområden tvivlar på?

Eller bryr sig DIY:aren normalt inte om livslängd och driftsäkerhet utan är enbart intresserad av om konstruktionen är bra precis när den är klar? Är avsikten vanligen inte att den färdiga prylen ska användas under längre drift- eller kalendertid?

Undrar /Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/10/11 13:23:09
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/11 :  14:29:30  Show Profile Send marens a Private Message
Jag bryr mig om livslängd när jag bygger. Tex så använder jag förtennade kablar och gör lödningarna så bra som möjligt. Annat man jag tänker på är att det inte ska kunna bli kortis någonstans och att välja högtalarelement som ser ut att tåla tid och solsken (regn är nog lite överambitiöst men snudd på). Elektrolyter undviker jag också, men det tror jag ärligt talat inte är så kritiskt i en högtalare som elektriskt sett knappt används och inte uppnår särskillt höga temperaturer iaf inte under lång tid (år). Annat som jag tänker på är att inte skapa spänningar/påfrestningar på lödningar.

Det är massor man kan tänka på utan att direkt öka behovet av dyra komponenter, bara med lite sunt förnuft kan man komma på massor med saker. En annan sak man kan tänka på är att dimensionera in överströmsskydd i konstruktionen så att högtalarna inte överbelastas termiskt/strömmässigt någon gång, det kan ju annars minska livslängden hos högtalarna. Inte "sola" skumplastbaserat dämpmaterial för mycket innan det monteras. You name it.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/12 :  08:13:13  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag tolkar det som att - när det är viktigt - driftsäkerhet och livslängd byggs in på samma sätt som andra konstruktionslösningar i designen. Komponentern är även i dessa avseenden enbart en del av lösningen.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/10/12 08:15:14
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/12 :  08:29:09  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
Det finns ju t.ex. inte ett billigt och ett dyrt högtalarelement som mäter och ser lika dant ut, så man kan ju inte bara byta komponent rakt av!

När jag refererar till komponenter så avsågs relativt enkla och med en önskvärd och förutsägbar karakteristika, att byta en billig diskant mot en dyr är ju som att byta färsen mot filé...det blir klumpar i såsen.

quote:
Att exempelvis byta kondingar i delningsfiltret kan ju ex påverka resultatet med toleranserna! Det ändrar ju isf tonkurvan vilket hörs relativt lätt medan kondingens material inte är lika lätt att avgöra - så länge man håller sig till vettiga kondingar för ändamålet.

Om man byter kondingar till "finare" torde väl toleranserna bli snävare och jag förstår inte hur deta kan vara sämre ut en given designsynvinkel, men det var kanske inte det du menade.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/12 :  08:32:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Men, (bara för att komma med lite mothugg), om man bygger med billiga grejer och det blir bra, så kan man ju inte veta om det blir ännu bättre med finare/dyrare om man inte testar.
Så försöker jag göra, när jag t.ex får till ett Riaa som låter OK så kan jag testa runt lite med komponenttyper som jag vet brukar göra olika saker för att få till pricken över i.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/10/14 :  08:49:56  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

Får inte quotefunktionen att funka....

"Fast vaddå "ibland"? Menar du att man kan trolla bort spolens serieresistans?"

Engelholm, nej då, inte vad jag vet
men det jag ville säga var att olika drosslar har mkt olika Rdc.
Allt från 10m till flera Ohm.

Sigurd

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/10/14 :  08:52:04  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

<Eller bryr sig DIY:aren normalt inte om livslängd och driftsäkerhet <utan är enbart intresserad av om konstruktionen är bra precis när <den är klar?

Jag bryr mig mkt om livslängd!

Min senaste ffst höll i 20 år innan volymkontrollen (en ELMA med resistorer) gav upp, och mitt slutsteg från 1984 spelar fortfarande

Sigurd

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/10/14 :  08:56:29  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

"En duktig kock kan, till skillnad för en dålig dito, göra väldigt god mat med enkla råvaror."

Och en dålig kock kan nog få till en bra rätt med superbra ingridienser - även en blind höna....
Eller anv en bra kokbok :-)

Väldigt god mat är en nivå som jag helst vill lägga mig över
annars kan jag lika bra köpa en mdelbra produkt ute på stan.
Bättre än så vill i alla fall jag ha.

Sigurd

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/14 :  13:10:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
En duktig kock kan, till skillnad för en dålig dito, göra väldigt god mat med enkla råvaror."

Och en dålig kock kan nog få till en bra rätt med superbra ingridienser - även en blind höna....
Eller anv en bra kokbok :-)
Tur, tillfälligheter och blinda hönor har väl inget med bra konstruktioner att göra? Det är ju, per definition, just bara tur, tillfälligheter och blinda hönor! Bra konstruktion är medvetna val, medvetna kompromisser, osv.

Att använda en kokbok är bra - att ha ett färdig recept ger en större chans till en bra produkt. Tyvärr kan det i sådana fall heta "jag har överdimensionerat alla komponenter och bl.a. köpt finare spolar". Då är vi tillbaka på ruta ett - självbyggaren vet i detta fallet inte vad han (för det är alltid han) håller på med.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/10/14 :  13:59:12  Show Profile Send karvid a Private Message
EngelholmAudio.
jag tror du missade poängen i det Sigurd skrev!

:-)

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/10/14 :  18:37:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Möjligt - då får jag gärna förtydliga så även jag fattar!

Jag tolkar det som att han tycker det ok att "chansa" med dyra komponenter och hoppas att man träffar rätt. Det tycker jag är fel väg att vandra.

Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/10/14 :  19:42:13  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Intressant att följa denna tråd.
Jag hejar på alla som återvinnner "junk" (tex TV-rör) ...

Själv saknar jag "guldöron" så jag kan inte avgöra VEM som har rätt.. men mina öron är dock i sådant skick att jag anser mig kunna höra när det låter för "djä...t"... <och DET gör det alldeles för ofta.

MEN jag tror att de personer som häckar här knappast har anläggningar som jag skulle rata.

Dock undrar jag om det (inte) är så att har man byggt något själv så "låter det bättre" oavsett ....????

b
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2006/10/14 :  20:02:13  Show Profile Send fenwick a Private Message
"Dock undrar jag om det (inte) är så att har man byggt något själv så "låter det bättre" oavsett ....????"

Det är ju det bästa av allt! =)
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8610 Posts

Posted - 2006/10/14 :  20:36:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag tolkar det som att han tycker det ok att "chansa" med dyra komponenter och hoppas att man träffar rätt. Det tycker jag är fel väg att vandra.

Lär ju inte bli sämre,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/10/16 :  20:01:07  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

"självbyggaren vet i detta fallet inte vad han (för det är alltid han) håller på med."

Inte alltid man behöver veta allting. Som tur är, för annars skulle inte många klassificiera sig.

Varför låter en högtalare annorlunda än en annan? Många mätningar gör vi, men vi vet inte svaret på alla frågor ändå. Varför låter motstånd olika?
Varför låter kablar olika?
osv
osv

Få vet, jag vet inte.

Vad gäller konstruktion generellt är det ju en personlig blandning av kompromisser.

Om jag visste allt, skulle jag nog lägga av ;-)

Sigurd

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

Sigurd Ruschkowski
Member

64 Posts

Posted - 2006/10/16 :  20:15:03  Show Profile  Visit Sigurd Ruschkowski's Homepage Send Sigurd Ruschkowski a Private Message

"Jag tolkar det som att han tycker det ok att "chansa" med dyra komponenter och hoppas att man träffar rätt. Det tycker jag är fel väg att vandra."

Jag tycker att det är lättare att få till det med dyra (=bra i detta fall) komponenter än med billiga (=dåliga dito).
Speciellt om man har lite matlagningserfarenhet - om vi ska fortsätta analogin med kockar.

Jag lyckats ofta bättre med superba oxfileer än med dåliga oxfileer,
och en bra och fin fisk lyckas jag få till bättre än med en fisk som är mindre bra - och det med samma recept!

En majskyckling blir alltid bättre än en billig Kronfågelkyckling.

En mustig rödvinssås blir alltid bättre gjord på ett dyrt och kraftigt vin än gjort på ett blaskigt lådvin.

Mina barn gillar potatismos gjord på vanlig potatis mer än mos gjord på pulver.

Och jag är inte ens kock...men min far var.

Och varför ska allting vara så billigt?

Själv har jag inte råd med billigt skräp.

Sigurd

Äger företaget Coset.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/10/16 :  20:32:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tycker vi börjar komma ifrån ämnet lite. En konstruktion som inte använder adekvat komponentkvalitet är ingen bra konstruktion. Som jag tolkade trådskaparens inlägg var det när torftiga konstruktioner kryddade med "fina" komponenter visas upp som något märkvärdigt som det absurda inträffar. Det är mycket bättre då att använda normalkvalitet på komponenterna och tänka efter vad som skall uppnås.

Det finns mängder av exempel på torftiga konstruktioner med onödigt bra komponenter som inte blir något annat än medelmåttiga appparater. Det finns också gott om exempel på bra konstruktioner med onödigt låg komponentkvalitet (som dikterats av kostnadsmål) och dessa kan ofta förbättras med hjälp av bättre komponenter. Det är nog erfarenheterna från de senare som satt bollen i rullning när det gäller fina komponenter men man bör nog välja ut konstruktionen man vill förfina också.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000