HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kollar Fan filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/06 :  11:55:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Testar om det är igångsatt något filter som tar bort "fula" ord...

Fanns inga problem med bilden

Fan club

Fantastiskt

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/06 :  11:55:34  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det fanns det inte!

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/06 :  11:59:18  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Men man kan inte skriva ****!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/06 :  12:13:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag såg ett inlägg som en medlem gjort och där var det * i t.ex. Fanns, så jag började undra...men det är bara engelska ord...

Kan man skriva Charles Dickens ??

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/06 :  12:19:31  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Men man kan inte skriva ****!

Va ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/06 :  14:26:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det fungerar bara med engelska ord för närvarande, ev. kommer en del svenska ord med när forumet går över till en ny versionen av forum-mjukvaran (dvs. rätt snart).
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/06 :  18:49:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Satans förbannade helvete då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/06 :  18:59:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nej, Bernt, det går inte.
Attans, nu får jag uppdatera vårt "bad word"-filter.

Vi slog av filtret då alla vår medlemmar som hette Stefan helt plöstligt fick nicket "Ste***". Det var inte särskilt populärt om man säger så...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/06 :  20:16:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag la faktiuskt in F*N i "BAD Words" här om dagen,, men det blev konstigt när någån skrev "FANNS" och det såg ut F*NNS

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/10/06 :  23:18:22  Show Profile Send jerico a Private Message
Går det itne att lägga in en funktion som läser av nästa så att "fan" försvinner men inte "fanns"? Om man lägger ett blankslag bakom "fan" så det blir "fan " borde det ju funka...

Nån som fattar vad jag menar?

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/07 :  00:03:49  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
"fan " blir ju samma sak som "Stefan har"

Filtret är inte bra att ställa in,, det är många ord som blir **** om man fyller i det som det är tänkt

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/10/07 :  00:08:46  Show Profile Send jerico a Private Message
Har ni tillgång till en kod snutt av filtret?

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/07 :  00:27:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Brewitzkanske har och det går säkert att modifiera,, men det lägger långt ifrån högt på priolistan...

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/07 :  11:21:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Men egentligen är väl filter ganska verkningslösa, det blir ju lite socialdepartement över det hela. Och filter kan lätt kringås, Faen så enkelt!
Då finns det ju mycket värre saker, som skrivs och som inte kan filtreras. Dessutom blir man ju begränsad i Röda Tråden på vilka ledtrådan man vill använda eller svar...Tänk om man råkar göra en röd tråd vars svar blir filtrerat? Ingen vinnare den dagen

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/08 :  19:30:29  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
TEST:

judesvin
***sugare
knulla
fnask
luder
bögjävel
arsle
pungslickare
*****hora
nigger
svarting
invandrarpack
såsse
borgarsvin
cock

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/08 :  20:03:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Varför ska man prova vad som går ?
Använd er av vänlig svenska istället, för sånt som ni nu tar chansen och kollar, vill vi inte se här.

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/08 :  21:57:38  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag tycker det är intressant att veta vad ni släpper igenom och inte. Det är onekligen praktiskt att de som skriver könsord blir automatiskt tillrättavisade. Att censurera vanliga svordomar med koppling till hin håle tycker jag är att vara lite väl fin i kanten, men det är ju ni som bestämmer.

---

Det verkar dessutom som att ni uppdaterat lite sedan jag skrev inlägget. Apropå språk kan man inte längre skriva ****ney (dialekten). Snart är det för övrigt dags att presentera årets litteraturpristagare. Undrar vems namn ****ce Engdahl tänker droppa?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/08 :  22:49:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Precis. Då filter inte är av bästa modell, så har det inte uppdaterats på länge,

"Vad ni släpper igenom..."
Normalt så är det inget vi tänker på då vi inte läser 100% av alla inlägg som görs.
Vet inte om vi måste kolla upp det mer, då du verkar gå igenom och se vilka som är användbara ?!
Det är postaren som "äger"innehåller i posten, inte forumsägaren/forumet.

Personligen tycker jag inte att man behöver ha svordomar i sina meningar gällande HIFI.

När litteraturprisetdelas ut, så går det bra att skriva H.Engdahl

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/08 :  23:43:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Uj uj

Så mycket fula ord har jag inte sätt på ******* länge

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/08 :  23:54:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

guldfisk,

Vadå "ni" och "vi" Vi gör HiFiforum ihop... Vill du vara på en plats där man använder eller behöver använda
quote:
judesvin, ***sugare, knulla, fnask, luder, bögjävel, arsle, pungslickare, *****hora, nigger, svarting, ******, invandrarpack, såsse, borgarsvin, cock, ****, ****
? Det vill inte jag.

Kul av dig att lägga in stjärnor själv. Då behövs ju inget filter, eller hur?

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/09 :  10:26:17  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Behöver och behöver. Om grova ord används i personangrepp åker man dit hur som helst, kanske till och med snabbare om andra medlemmar kan läsa dem och blir motiverade att meddela moderatorerna. Samtidigt finns det tillfällen då orden går att använda, t ex citat och metadiskussioner*. Det är inte orden, utan betydelsen och avsikten som sårar mest. En poäng är dock att många fula ord är fixt och färdigt laddade med en massa otrevliga betydelser och associationer och lätt går att slänga ur sig. Ett mer välformulerat angrepp kräver i sig mer ansträngning i författandet. Gemene svärjare kanske inte orkar eller klarar det. (Hm, då blir ju svordomar ett jämlikhetstecken i en värld där annars bara ordfantomer kan förolämpa subtilt.)

För den som vill orientera sig inom ämnet finns en tråd på faktiskt.se sedan i våras.

Nåja, nu bör jag väl återgå från förströelser till skolarbete...

---

*Som iofs ofta, men inte alltid, kan anses vara OT.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/09 :  10:34:04  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Och sen, innan man börjar plugga, larvar man sig vidare in på SvD och hittar en artikel om värderingar i tillmälen av språkforskaren Lars Melin.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/09 :  13:27:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Behöver och behöver.

Upplever du att HiFiForum behöver ett sådant filter Det gör inte jag. Vi har kört utan det sedan jag hamnade som Admin förutom den där olyckliga "STE***" -incidenten.. Hur det var innan kan jag inte uttala mig om.

Enda anledningen jag ser till att använda automatiska censurmetoder är om man har konstiga attityder bland medlemmarna och man vill försöka ändra det utan att ta i grundproblemet, attityderna. På Flashback kan man läsa sådana här kraftuttryck mest hela tiden men de har inte mycket med HiFi-relaterade ämnen eller fika att göra...

Vi har drygt 4500 medlemmar som klarat sig utan att ta till sådana ord i snart 5 år.
På HiFiForum har vi varit förskonade och tänker jobba för att slippa den typen av attityder som tvingar fram så drastiska medel som censur av enskilda ord.

Om man måste använda
quote:
judesvin, ***sugare, knulla, fnask, luder, bögjävel, arsle, pungslickare, *****hora, nigger, svarting, ******, invandrarpack, såsse, borgarsvin, cock, ****, ****
* i diskussionerna hos oss för att uttrycka sina åsikter så har man helt klart hamnat fel och bör fundera på om HiFiForum är rätt ställe. Det är obenhörligen ord som kommer att diskuteras om de används i diskussionerna.

* Stjärnorna i quoten och i övriga posts har lagts dit av postarna och inte av ett "Bad Word"-filter. Vi har inget Bad word filter...

Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/10/09 :  14:59:11  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jerico: Klart man kan koda om filtret men så himla kul är det inte att pyssla med stränghantering (tycker i alla fall jag). Dessutom kan jag inte se varför vi ska behöva slösa tid på det.
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/10/09 :  18:08:24  Show Profile Send jerico a Private Message
Sant! Ett vårdat språk utan mer "kraft uttryck" än vad tillfället "kräver" är väll trevligare för alla att läsa. Sedan är ju frågan om huruvida man ska kunna skriva nedlåtande uttryck hur som utan att få en semester härifrån om man inte kan förklara sig.

Inte alla som kan ta att man driver med folk man känner väl (syftar då på asyrierna (tror jag de är) som driver min lokala pizzeria) Men det vet ju inte 99,9% som är här...) utan att det misstolkas. Så det är ju samma diskution som har varit hela tiden med att man ska tänka på vad man skriver. Men man ska ju inte skirva nått här som man inte kan stå för även efter 10 minuter...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/10/09 :  21:10:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
*** ** ***** ** **** **** ** ** **********? *** ****** *,*** * ****** * ***** ***** * *!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000