Author |
Topic |
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/06 : 15:24:31
|
Var kan man få tag på såna som är avsedda för ca 1,3-2 mm2 kabel(14-16AWG)?
Elfa har ju bara förtennat koppar och det är väl inte så bra att blanda in i ett delningsfilter? Eller?
Mvh/Mats 'Bad habits pay off in the long run' |
|
kasra
Member
588 Posts |
Posted - 2002/07/06 : 16:08:22
|
Det är väl i allafall bättre än mässing(?!) som man oftast hittar i billiga kontakter...
/kasra
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/07/06 : 16:29:33
|
Vad skall du ha dom till? Fattar inte vart man behöver ringkabelskor???
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/06 : 16:40:32
|
Tänkte testa att inte löda ihop komponenterna. Kondensator+ringkabelsko sätts ihop med ringkabelsko+motstånd. "Skorna" hålls samman med skruv och mutter genom en perforerad masonitskiva. Stabilt!
Sen har jag fått för mig att "star grounding*" är en väldigt bra grej och då är det enkelt att ansluta till "lådterminalen" med såna(ringkabelskor).
*Star Grounding innebär att alla komponenter som jordas får egen kabel. Inbillad effekt = skarpare ljudbild, klarare ljud, svartare bakgrund!
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2002/07/06 : 16:48:39
|
Skall du har guldplätterad "skruv och mutter" också eller? ;-)
Då fattar jag. Jag gjorde nått sånt innan...men jag köpte banankontakter och B-honor. Funkade OK, men degradera ljudet så pass att jag gick över till att ha lödkolven varm intill högtalarna för att snabbt kunna löda dit nått annat värde/konfiguration.
Monacor?
Biltema?
Bilstereo-nissarna?
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/06 : 16:55:36
|
Jag borde kanske skrivit att man inte slipper löda på detta sätt utan jag ska ju självklart löda efter att jag "crimpat". Vitsen är alltså att få en stabil mekanisk koppling och sedan löda.
Nej, jag skall inte ha guldpläterad skruv och mutter, men väl rött* nagellack på gängorna efter att jag monterat så att inte muttern skruvar upp sig.
*eventuellt kan annan färg på nagellacket också funka
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 00:22:45
|
Jag fick denna idé från Northcreeks "wiring guide" men missuppfattade vad dom menade....
Man skall inte ansluta två komponenter med ringkabelskor, utan meningen är att om man skall seriekoppla en kondensator och ett motstånd så "möts" dessa i EN ringkabelsko, som crimpas och lödas. Själva kontakten sker alltså i kabelskon. Sen skall man skruva fast kabelskon för att få en bra mekanisk koppling också!
Alltså finns det ingen större vits med att använda guldpläterade kabelskor(back to Elfa), och ingen större mening för denna tråd heller..... Nog om detta!
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/07/09 : 02:27:54
|
Hej!
De finns( upptäckte A för 2min sedan) Silverpläterade ändhylsor ,-3000/4000st för 550/599:- , A ska köpa, det är ju silver!!!
Mvh A. |
|
|
|
Topic |
|