HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min sista förstärkare har kommit hem...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/05 :  20:57:29  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Hifiberoendet har accelererat sedan ett år tillbaka. Daglig koll på hifisidor, mailutbyte med köpare och säljare av diverse hifi. Det har också blivit flera affärer, både sålt och köpt under året. Mindre koncentration på musik, mer på elektronik och drömmar om nirvana ljudåtergivning. Absolut inget fel i detta egentligen, bara man kommer på sig att det inte kan/ska fortsätta för länge. Man måste liksom hitta tillbaka till musiken också...att sitta nöjd med anläggningen fast man alltid kan hitta brister någonstans. Förresten tror jag att ifall man ger sig fan på det, så hittar man brister i anläggningar som kostar baziljoner kronor också.....

Nu har jag köpt mig en förstärkare som jag är väldigt säker på att den kommer stanna hos mig mycket länge. Den står här framför mig just nu, lyser lite försynt, men jag har inte spelat något ännu....vill inte spela den helt kall.

Den har kraft nog att driva alla högtalare som jag har råd att köpa (2x150w), den är flexibel med ett välrenomerat phonokort (mm/mc), helt balanserad konstruktion, dubbla balanserade ingångar, solid kvalitetsfjärr (varför har inte alla hiend tillverkare detta?), förstegsdelen har superrör 6H30 - totalt sett en kvalitetsprodukt! Från och med ikväll lovar jag att INTE drömma om andra förstärkare

Den skarpsynte ser redan nu vad det är för en mojäng, för er andra kan jag, med inte lite stolthet, skriva att det blev en B.A.T VK300 Special Edition

Som sista mening i detta inlägg, upprepar jag helt enkelt titeln - Min sista förstärkare har kommit hem

Artphotography

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/10/05 :  21:03:17  Show Profile Send Lech a Private Message
Bara att gratulera och njuta till uppgraderings sjukan kommer tillbaka.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/10/05 :  21:12:16  Show Profile Send kris69 a Private Message
Grattis!

Det är en mycket fin stärkare som precis som du säger räcker länge.

Njut av musiken.

Lycka till.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2006/10/05 :  21:23:47  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Ett tips är att lyssna på den om ungefär ett dygn.. Då preseterar den som bäst. (Förutsatt att den är inspelad förstås)

Grattis!

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/05 :  21:25:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Gott att höra Dan

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/10/05 :  21:28:13  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Som sista mening i detta inlägg, upprepar jag helt enkelt titeln - Min sista förstärkare har kommit hem

Nån snabb, tipsa Penn och Teller

Men seriöst, gratulerar till köpet

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/05 :  21:31:50  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack! Det känns riktigt riktigt bra. Jag ska "tjuvlyssna" om en stund, men kommer inte att förvänta mig underverk ikväll...

Artphotography
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2006/10/05 :  21:43:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Grattis Dan och välkommen till BAT's värld.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/05 :  21:46:11  Show Profile Send mayro a Private Message

wow.. trodde det skulle bli Mcintoch för dig nu Dan...

men grattis till en trevlig stärkare!!!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/05 :  21:56:24  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack Pac
Mayro: Jo, jag var insnöad på Mcintosh och valet stod mellan en 6500 eller VK300se. Hjärtat sa 6500 och hjärnan sa VK300se. Avgörandet blev den balanserade konstruktionen, rörförsteget och fjärrens milsvida skillnad i kvalitet.

Håll i hatten, för nu ska jag trycka på play för första gången....

Artphotography
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/05 :  22:13:19  Show Profile Send mayro a Private Message

ärligt blev jag aningen ledsen det inte blev mcintoch eftersom jag i smyg hade tänkt lura hit dig med denna ev stärkare för att få lyssna på den...

Nu går det ju inte.. Men vem vet. Kanske kan jag lura upp dig med din Bat framöver. Jag har ju hört den förut. Men inte med nuvarande burkar...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/10/06 :  12:48:05  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag sade samma sak när jag fick hem min stärkare och det håller jag också fast vid. Och visst känns det som en lite lättnad?

Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/10/06 :  17:13:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hur låter BAT'n nu, är redan själv bli BATifierad , dock utan att ha en själv, men här har varit en och övertygat mig

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/07 :  09:58:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tyvärr har jag inte kunnat sitta och lyssna ordentligt ännu, men lite har det ju blivit....

Jag jämför med min Krell 400Xi som finns i färskt minne. Här finns några uppenbara skillnader, både ris och ros.

Ros: VK300 öppnar upp ljudbilden mer. Musiken blir både bredare och djupare - mer 3D helt enkelt. Mellanregister och diskant är snällare, mjukare. Det känns ändå inte mjäkigt, röster är fantastiska känns som man inte blir lyssningstrött i första taget. Högtalarna försvinner på ett annat sätt.

Ris: Änsålänge så utklassar Krellen i basregisteret. VK300 har inte samma tyngd eller kontroll, går inte lika djupt och med samma fasthet. Här finns tendens till bummel och grötighet ibland med samma högtalarplacering som tidigare. Men, jag har faktiskt läst att denna förstärkare (BAT i allmänhet kanske?) är ytterst kännsliga för att ha varit avstängda/kalla och kräver ganska lång period igång innan den blommar. Jag hoppas basen blir bättre och blir den det, så kommer den att bli perfekt.

Jag åtekommer med lite mer lyssningsintryck efter denna mycket lilla tid jag spenderat med min nya kamrat

Artphotography
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/10/07 :  10:06:58  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Inget som förvånar, Krellens största styrka ska ju vara basen tillsammans med snabbhet och dynamik. Att BAT har mjukare mellanregister och diskant förvånar inte heller...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/07 :  16:49:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag blev ensam i 40 minuter i huset och jag satte mig i sweetspot och stod och velade framför CD stället. Den...nej den...nej inte den heller till slut tryckte jag i Amarok! Jag skruvade upp riktigt högt, tänkte, nu får alltihop bekänna färg. JESUS vilken dynamik jag blev helt urblåst och leendet blev större för varje minut som gick. Helt sanslöst bra....detta bådar mycket gott. Ojojojoj

Artphotography
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2006/10/08 :  18:21:02  Show Profile Send Klingan a Private Message
Grattis till din nya kompis! Du sitter med den förstärkaren som jag är riktigt sugen på någon gång i framtiden...
Kom gärna med lite fler intryck.
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/10/08 :  19:58:42  Show Profile Send om.s a Private Message
Grattis!! med valget av en BAT VK300X SE, hadde selv en slik i over år og får du den med optimal kringrustning har du en fantastisk musikk formidler.....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/08 :  21:13:25  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tack för alla "grattisar"

VK300an känns mycket solid, välbyggd är bara förnamnet. För mig är denna kännsla också viktig, förutom ljudet, i den totala upplevelsen. Hur fjärren känns, hur knappar och reglage känns osv. Jag är väldigt nöjd.....
Nu sitter jag med en anläggning som jag inte "behöver" () ändra på, med VK300 + Advantage S1 + Revel F30. Men när tiden är mogen blir nästa steg att byta S1:an till En VK-D5 och ännu längre fram prova några andra fullregisterhögisar. MEN, poängen är att nuvarande VK300 är och förblir "hjärtat" i anläggningen och jag kommer att bygga vidare runt denna. Fast jag har inte brått då det låter mycket bra nu

Artphotography
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2006/10/08 :  21:20:58  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Härligt att finna sig på rätt väg!

Har väldigt dålig erfarenhet av BAT.
Vilket pris landar VK-300 på idag?

Perfekt att kompletera med
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=4931

Edited by - fatpipe on 2006/10/08 21:24:31
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/08 :  21:30:34  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
fatpipe: den är såld.....

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/08 :  22:28:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Amarok ??

Nu steg du graderna även om du är en Canon ägare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/10/09 :  08:09:57  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message

Lite OT i min egen tråd till Johan: Fotovärlden är inte helt olik hifivärlden i den bemärkelsen att INGEN tillverkare är bäst på allt. Nikon och Canon som i småbildsvärlden är ärkefiender och störst på Pro sidan har lite olika filosifi och vänder sig till olika typer av fotografer. Jag har exempelsvis velat ha en "lagom" vidvinkel med tilt funktion för arkitektur fotografering och varken Canon eller Nikon har något som är bra nog. Så, efter mycket efterforskning blev det Schneider Super-Angulon 28/2.8 istället som är den förnärmsta gluggen av dem alla för ändamålet. Mitt ex kommer denna vecka

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000