Hej! Sitter här hemma och försöker sampla vinyl till min dator för att sedan kunna bränna ut till CD. Tyvärr så finns det ingen "vanlig" linjeingång med en gammal hederlig phono-ingång på min dator. Båda linjeingångarna är av USB-typ och den enda phono-ingången är en så´n där mikrofoningång som nog är mer lämpad för tal och dylikt. Använder jag mig av mikrofoningången så blir resultatet inget vidare med överslag å en massa andra otrevligheter...Nu till min fråga;
Finns det någon slags adapter som gör det möjligt att plugga en phonokontakt i en USB-ingång?!?
Jag använder ett simpelt SB Audigy för att spela in vinyl. Har du ingen line-in alls på datorn så är SB Audigy ett prisvärt alternativ för sina 260:- antar jag, förutsatt att du har en PCI slot i datorn.
SB Audigy, säger du?!? PCI slot...OK, jag skall undersöka det där! Är kass på datorer. Tack för tipset! Jag HAR lineingång, men de är som sagt av USB-typ.
USB är ingen lineingång för analoga signaler. USB är en standard för datakommunikation.
Mikrofoningången är gjord för mikrofoner med svag utsignal. Ingången har därför hög förstärkning.
Lösningen kan vara att använda en extern A/D-omvandlare, men det blir en dyrare lösning. Det finns externa A/D-omvandlare som kommunicerar via USB med datorn.
LapTops har normalt bara en micingång som analog ingång.
Köp ett RIIA steg. En separat AD omvandlare eftersom Datorer kraschar och blir pase. Avid M-Audio gör firewire versioner. Du behöver Firewire ingång. Sedan måste du bestämma ifall du ska sampla i 24 / 96 HZ 16 /44 HZ eller 16 / 48 HZ. Var noga med att inte överstyra inspelningen.
Perosnligen kopplade jag linje-utgången från förstärkaren in i ljudkortet när jag spelade av ett par vinylskivor. Funkade "bra" men har ingen aning om kvaliteten på det pga gammal dålig skivspelare m.m. Så ett alternativ som säkert är billigare vore ju att skaffa ett ljudkort med linje-ingång om du redan har förstärkare med inbyggt RIAA (eller externt sådant).
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska