HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Samplar vinyl behöver hjälp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ville Vinyl
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/10/04 :  19:36:39  Show Profile Send Ville Vinyl a Private Message
Hej! Sitter här hemma och försöker sampla vinyl till min dator för att sedan kunna bränna ut till CD. Tyvärr så finns det ingen "vanlig" linjeingång med en gammal hederlig phono-ingång på min dator. Båda linjeingångarna är av USB-typ och den enda phono-ingången är en så´n där mikrofoningång som nog är mer lämpad för tal och dylikt. Använder jag mig av mikrofoningången så blir resultatet inget vidare med överslag å en massa andra otrevligheter...Nu till min fråga;

Finns det någon slags adapter som gör det möjligt att plugga en phonokontakt i en USB-ingång?!?

Tacksam för tips!

Manticore
Member

99 Posts

Posted - 2006/10/04 :  19:59:03  Show Profile Send Manticore a Private Message
Jag använder ett simpelt SB Audigy för att spela in vinyl. Har du ingen line-in alls på datorn så är SB Audigy ett prisvärt alternativ för sina 260:- antar jag, förutsatt att du har en PCI slot i datorn.
Go to Top of Page

Ville Vinyl
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/10/05 :  17:27:07  Show Profile Send Ville Vinyl a Private Message
SB Audigy, säger du?!? PCI slot...OK, jag skall undersöka det där! Är kass på datorer. Tack för tipset! Jag HAR lineingång, men de är som sagt av USB-typ.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2006/10/05 :  18:41:43  Show Profile Send lars a Private Message
USB är ingen lineingång för analoga signaler.
USB är en standard för datakommunikation.

Mikrofoningången är gjord för mikrofoner med svag utsignal. Ingången har därför hög förstärkning.

Lösningen kan vara att använda en extern A/D-omvandlare, men det blir en dyrare lösning. Det finns externa A/D-omvandlare som kommunicerar via USB med datorn.

LapTops har normalt bara en micingång som analog ingång.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/10/06 :  02:51:09  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Behövs det inte en RIAA-förstärkare också?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/10/06 :  14:20:40  Show Profile Send poppen a Private Message
Köp ett RIIA steg. En separat AD omvandlare eftersom Datorer kraschar och blir pase.
Avid M-Audio gör firewire versioner. Du behöver Firewire ingång.
Sedan måste du bestämma ifall du ska sampla i
24 / 96 HZ 16 /44 HZ eller 16 / 48 HZ.
Var noga med att inte överstyra inspelningen.

Lycka till Poppen.

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/10/06 :  15:08:14  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Perosnligen kopplade jag linje-utgången från förstärkaren in i ljudkortet när jag spelade av ett par vinylskivor. Funkade "bra" men har ingen aning om kvaliteten på det pga gammal dålig skivspelare m.m. Så ett alternativ som säkert är billigare vore ju att skaffa ett ljudkort med linje-ingång om du redan har förstärkare med inbyggt RIAA (eller externt sådant).

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/07 :  00:31:55  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Det finns även USB-bestyckade skivspelar för runt 1700 SEK om man tror en sådan skulle duga.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000