HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi, eller inte hifi? Beslutsångest
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/03 :  21:08:12  Show Profile Send manlix a Private Message
Här sitter man med beslutsångest och funderar som vanligt.

Har ett par QLN Qubic 199, SAT Amplifix och en Arcam CD82T. Transparent Musiclink 100 och Transparent HP14-2 högtalarkabel. Är ju fullt lyssningsbart med högtalarna är en klar flaskhals om man ser till resten av systemet. Tänkte isåfall införskaffa mig ett par QRS Merkurius. Känns som det skulle bli en bra balans mellan alla komponenter.

MEN! Saken är den att det är ytterst sällan jag sätter mig ner för att bara lyssna på musik. Oftast gör jag något annat under tiden. Sen ogillar jag att behöva springa byta skiva hela tiden. Om den tar slut eller om man vill höra lite olika artister. Så det blir ofta musik från datorn (mp3). Det är för krångligt att hålla på med cd helt enkelt.

Jag gillar att lyssna på bra ljud. Och det kan vara gött att sätta sig nån gång ibland och känna "fan vad bra det låter". Men jag har inte intresse eller ork att prova saker. Flytta saker, låna hem olika komponenter och testa och lyssna. Ändra lite och lyssna lite till. Sen är ju frågan hur bra ljud jag behöver för att tycka det låter bra när jag håller på med andra saker under tiden och inte enbart koncenterar mig på ljudet.

Tanken var ju isåfall att sälja Arcamen, Amplifixen och signalkabeln och köpa något billigare begagnat. Förstärkare för nypris 5000:- t.ex. Och behålla de högtalare jag har.

Jag vet inte vad jag förväntar mig för svar på detta men kände bara att jag ville skriva lite. :) Men någon kanske känner igen sig eller har någon fundering/kommentar kring detta?

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/03 :  21:20:21  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag tycker du ska köpa nån begagnad Cyrus-förstärkare!
Superbt ljud och i smidigt sko-kartongsformat!

Har 5st själv.

Och jag förstår dig fullt ut,fast jag får ibland skuldkänslor för att jag inte lyssnat på nån musik på ett par dar...Då sätter jag på en skiva i högen och ber om ursäkt till min stereo!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/10/03 :  21:51:51  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag tycker du ska fortsätta resan mot bättre ljud, det kommer göra att du sitter ned och lyssnar mer. Det är bara när det låter riktigt bra som man sitter länge och kan slappna av ordentligt och njuta enligt min erfarenhet. Jag är mycket kräsen och har nästan nått ända fram känns det som. Kvar att fixa är bla akustikförbättring och lite till.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/03 :  21:57:01  Show Profile Send manlix a Private Message
Hade väl tänkt mig typ Rotel eller Arcam kanske isåfall.

Problemet jag har är att jag alltid vill köpa BRA grejer. Köpa något billigt med lite sämre kvalitet vill jag inte. Varesig jag behöver kapaciteten eller kvalitéten hos den dyrare så blir det oftast det ändå. Från början var jag inne på en ny Rotel-förstärkare för 4500:-. Och det slutade med en Amplifix. Likadant CD-spelaren började med en på 2-3000:- och slutade med en Arcam för 10 000:-. Och nu har jag tänkt mig ett par Merkurius men där lär det väl inte bli något steg högre iaf.

Men frågan är ju om jag har lust/behöver lägga pengarna på ett par sådana. Och har jag kvar mina QLN så känns resten av systemet alldeles för "överdimensionerat" och onödigt. Frågan är ju om jag ens skall ha någon cd-spelare eftersom jag så sällan lyssnar på cd-skivor. Det är för krångligt och jobbigt när man vill lyssna på många olika låtar.

Har en Pioneer DV696AV där man skulle kunna spela cd-skivor om det behövs. Hmm. Det som känns så bra med Amplifixen är att den orkar med bra. Man vet att det finns mycket kraft när det behövs.

Jag bara svamlar och tjatar men det hjälper mig änna att fundera lite o få skriva. :)
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/03 :  22:01:19  Show Profile Send manlix a Private Message
Jovisst. Man vill säkert sitta och lyssna mer ju bättre det låter. Men jag känner aldrig att jag riktigt har tid att bara sitta och göra det. Vill gärna göra något annat under tiden.

Men har beställt en liten smidig laptop istället för den stationära datorn. Då kommer jag ju sitta i soffan framför högtalarna en del. Men det är ju ändå det här förbannade skivbytandet. Lyssna på en låt på en skiva, resa sig och byta, lyssna på en låt på en annan, byta igen... Samt att man kanske bara vill ha endast 1 låt på vissa skivor.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/10/03 :  22:31:47  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Kanske en Squeezebox ?
Då slipper du ju skivbytena.
/m
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/03 :  22:36:35  Show Profile Send manlix a Private Message
Streama från datorn till förstärkaren? Hur funkar detta då? Du menar att jag skall förvara all musik okomprimerad på datorn isåfall?
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/10/03 :  22:44:06  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Okomprimerad om du vill bästa kvalitet.
Har ingen egen erfarenhet av SB såg bara det som en möjlighet för dig att slippa ett av dina "problem".
Finns flera trådar om SB här på forumet där hittar du säkert svar på dina frågor.
/m
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/03 :  22:44:29  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Min erfarenhet är att det är när grejorna är riktigt bra som det är njutbart att ha musiken på i bakgrunden. Det år då den är så där behagligt närvarande utan att tränga sig på. Med dåliga grejor blir det skrikigt och påträngande. Tyvärr har jag för närvarande ingen CD-spelare utan använder DVD/VCR-kombon för CD-skivor. Den är inte bra och jag märker att jag sällan lyssnar på musik - både i bakgrunden och mer koncentrerat.

Det där förslaget med Squeezebox kopplad till bra förstärkeri och högtalare skulle kunna vara något för mig. Men då måste mp3:orna vara bra också.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/10/03 :  22:58:42  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Mp3:orna blir väl så bra som formatets komprimering tillåter ?
Jag är också nyfiken men en aning skeptisk till att blanda in datorer i ngt som ska vara avkopplande.
/m
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/10/03 :  23:21:48  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Som det redan varits inne på, det finns fler trådar om bl. a musikservrar och datorbaserad avspelning. Dator som transport + DAC tycker många är mumma. Idag finns det riktigt billiga USB varianter om man nu tycker USB är OK. Skulle aldrig tveka att gå denna väg, fast då med lossless komprimerad musik, HDs är billiga idag, på 320 GB får man plats med över 600 CDs i lossless format.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/10/04 :  14:35:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Min anläggning går mycket i bakgrunden och precis som du spelar jag då musik från datorn via trådlöst nätverk.
Även om jag inte befinner mig i samma rum så upplever jag ändå kvalitetsskillnader så jag råder dig att behålla anläggningen. En bra anläggning låter roligare även om den är placerad i ett annat rum.
Du kan ju komplettera anläggningen med en Squeezebox kanske?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/10/04 :  15:23:53  Show Profile Send lindvall a Private Message
Om du håller på och "springer runt" och gör annat medan du lyssnar på musik så skulle jag kunna tro att du inte går helt fel med ett par Carlssonhögtalare som med sin konstruktion gör att man inte behöver sitta spikrakt i mitten för att få "gött ljud". Dom mår bra av att ha kompetent förstärkeri i botten så du slipper göra dig av med din nuvarande förstärkare. Fast har du aldrig lyssnat på Carlsson så råder jag dig att inte köpa grisen i säcken, för alla gillar inte Carlssonljudet.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/10/05 :  09:37:31  Show Profile Send jos a Private Message
Mitt tips är att du säljer sakerna och köper en ny anläggning begagnad. Gärna några år gamla saker. Hittar du den nya anläggningen till ett riktigt bra pris så kommer du kunna ha den i 2-3 år till och i princip få tillbaka samma pengar, -såvida du köper erkänt bra prylar.

Vad jag menar är att du kanske får lite mindre dåligt samvete om du har vetskapen att du när som helst kan "omsätta" anläggningen i kontanter utan förlust. Det kan i alla fall råda bot på problem som "Fan, där står anläggninen som kostar skjortan och samlar damm. Vilken kapitalförstöring! Jag borde lyssna mycket mer!"
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2006/10/05 :  20:43:08  Show Profile Send manlix a Private Message
Nä, grejerna får nog bli kvar. Dock så skall ett par Merkurius inhandlas någon gång. Satte mig och lyssnade på Dire Straits 2 timmar igår. Var riktigt roligt faktiskt.

Men det här med Squeezebox verkar inte dumt. Är det en DAC som kopplas trådlöst till nätverket helt enkelt? Om jag spelar loseless-format från datorn till den... hur blir kvalitéten jämfört med min Arcam CD82T?
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/10/06 :  13:53:41  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Precis en trådlöst ansluten DAC.
Dessutom har den digitala utgångar och anslutning för fast nätverk.
Låter också riktigt bra, Stereophile har den med på sin rekommendationslista.
Känner att jag låter som en säljare men det verkar vara en riktigt bra pryl
/m
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/10/06 :  23:22:09  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
men en aning skeptisk till att blanda in datorer i ngt som ska vara avkopplande.

Fullträff!!

Jag spelar mest från dator, mycket av bekvämlighetsskäl.

Manlix, jag tycker det låter som att en dator eventuellt tillsammans med SB kopplat till stereon är det du ska ha, sen får du helt enkelt själv välja om du vill komprimera din musik eller köra lossless.

Men jag funderar ibland på hur man ska göra om man vill att samma musik ska spelas i flera rum, utan att dra högtalarsladdar överallt. Alltså någon form av streaming. Men musiken ska ändå vara i 100% synk, så det inte blir "eko" när man står mellan två rum.
Allt för att kunna röra sig runt i lägenheten och ändå höra på samma stycke hela tiden.
Något förslag?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/06 :  23:53:50  Show Profile Send B-200 a Private Message
SB3 använder sig av FLAC formatet med dvs mp3 storlek men loseless format mao låter som cd.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000