Author |
Topic |
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 11:56:59
|
Vilken är din favoritskiva med Jesus and Mary Chain?
Jag slog till på Honey's dead i remastrad utgåva, och har spelat den en hel del de senaste dagarna. Har börjat komma riktigt väl överrens med den nu, trots att den saknar båda de kvaliteter jag gillar hos deras två första skivor: det episkt storslagna i Darklands och det läckert kantiga från Psychocandy. Automatic har jag inte lyssnat på, så hur de förhåller sig vet jag inte riktigt.
Jag tycker att ljudet på remastringen är helt ok, men jag har inte jämfört med orginalutgåvan. Rimligen har de väl dragit upp ljudnivån till en nivå anpassad för 2006, och det är ju inte alltid så lyckat.
De har ju remastrat alla de andra skivorna också, men cdon har båda versionerna i lager. Någon som jämfört och kan tipsa om vilken jag ska välja när jag köper Automatic och Stoned And Dethroned?
|
|
brewitz
SW-hantering
1624 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 12:51:40
|
Det var länge sedan jag stötte på någon som gillar Jesus and .... Att nämna favoritplattan är enkelt, Automatic!! 1992 såg jag dem spela på ngt ställe vid Hornstull, bra röj. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med några jämförelser mellan olika utgåvor då jag är en snål som inte spenderar pengar på skivor jag redan har. |
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2006/10/05 : 11:12:03
|
quote: Det var länge sedan jag stötte på någon som gillar Jesus and...
Hehe, ja och det verkar inte vara så många andra här som gillar dem heller... Men man behöver ju inte ha ett aktivt intresse. Popmusik är ju ofta sådan, att man utforskar ett band tills det är sönderspelat och så lägger man det åt sidan.
Även om det är ett tag sen de var "i ropet" tycker jag att fler med intresse för modern pop rimligen borde ha en relation till dem (och vilja diskutera i min tråd... ). Oavsett om man följer en musikalisk tråd bakåt i tiden, eller med utgångspunkt i det förflutna följer den framåt, passerar man ju deras musik förr eller senare. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 09:36:26
|
Ser att det är fler som gillar bra musik här på forumet. Darklands är nog min favoritplatta med bandet. Så här lagom brusig, monoton, vacker o melankolisk. Rensar öronen väl. Har ingen koll på utgåvorna dock. Vill bara tipsa om två andra band fr samma tidsepok som ni som fastnat för Jesus an Mary Chain säkert skulle gilla: Slowdive http://www.cdon.com/product.phtml?prod=609444 Ride http://www.cdon.com/product.phtml?prod=1753
|
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 10:21:27
|
Klart det finns fler som gillar The Jesus and Mary Chain. Lysnande mycket på dem under 90-talet. Tror jag får plocka fram alla de plattorna igen och lyssna lite :)
Rovis: Fortsätt att köpa dem i kronologisk ordning :) Automatic och Honey's dead är mycket bra skivor de med. Honey's dead får nog bli lite favorit :) Blev lite intresserad av re-master-utgåvorna, har vissa på LP och vissa på gamla CD. Finns dessa remaster att hitta billigt någonstans? |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2006/10/06 : 12:09:06
|
Japp, CDON har dem för under hundralappen! |
|
|
|
Topic |