HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fanersläpp pga klarlack?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/10/02 :  19:42:38  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Finns det risk för fanersläpp vid användade av klarlack?
Faneren är limmad med vanligt vitt trälim.
Tips på högblank klarlack som kan tänkas vara användbar önskas.

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/10/02 :  21:36:25  Show Profile Send classe a Private Message
nä inga större problem med faneret, lacken ligger på utsidan tränger
inte in så djupt.
lack högblank båtlack,
klarlack till bilar,
vanlig beckers lack tex,

18 ska de va.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/10/02 :  21:50:02  Show Profile Send fidelityn a Private Message
ok då kör jag på med högblank klarlack.
Kändes lite tveksamt då faneret bara är 0,7 mm före putsning.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/10/02 :  21:57:20  Show Profile Send classe a Private Message
vilket träslag är det

18 ska de va.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/10/02 :  21:58:02  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Alm
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/10/02 :  22:01:40  Show Profile Send classe a Private Message
najs lite udda men snyggt, olja före lack eller inte?

18 ska de va.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/10/02 :  22:05:47  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Jo jag tänkte att det är ju inte många som kör med svenskt träslag så varför inte, och snyggt är det ju också.
Tänkte nog enbart köra lack men nu satte du ju lite griller i huvudet på mig, olja tar ju fram ådringen på ett snyggt sett hmmmm.

Frågan är ju då vad som händer om man oljar den först och sen lackar.

Edited by - fidelityn on 2006/10/02 22:11:01
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/10/02 :  22:15:48  Show Profile Send classe a Private Message
man får ta det lite piano med oljan så den inte löser upp limmet, stryk på med svamp
och torka av med trasa.parafin olja eller kanske dansk möbel olja som är bäst under
lacken

18 ska de va.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/10/02 :  22:17:31  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Det ska testas, tackar för tipsen
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/10/03 :  12:59:09  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
fidelityn - Testa olje+lack-proceduren innan du gör det i skarpt läge!

Gör om möjligt en provbit med fanér och liming på samma sätt som på de riktiga grejorna. Testa om den kombination av olja och lack du tänker dig fungerar på provbiten.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/10/03 :  13:46:25  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hint från mig:

Om du har gott om tid, lacka bara horisontella ytor, tar 5 gånger så lång tid men det blir fint. Något utspädd lack samt lackroller blir himla fint. Lacken ska vara så flytande att den verkligen flyter ut och alla spår av rollern försvinner. Detta kräver dock ej vertikala ytor om man inte tänker lacka _väldigt_ tunt.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/10/03 13:46:53
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/10/03 :  14:56:20  Show Profile Send classe a Private Message
det går även att värma lacken lite 60 grader då flyter den bättre.

18 ska de va.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/03 :  15:41:17  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Olja o lack brukar inte bli bra ... har du en bra olja så löser det hela sig!
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2006/10/03 :  15:44:17  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Rekommenderar inte lack på olja. I regel ingen risk för fanérsläpp vid klarlack såvida man inte dränker ned fanéret med lacken. Fanéret blötas då ned till limlagret och där kan man få icke önskvärda effekter. Likaledes händelseförlopp kan ske vid ymnig inoljning. Hellre tunna skikt och många ggr - om man är mycket rädd för fanérsläpp.

Tänk på att oljning kan ske på två sätt. Varav ena är att man bearbetar in oljan i materialet med tex. trasor. Man gnuggar tills man inte blir "oljig" om handen när man tar på ytan. Upprepa några ggr och man får en len sammetsyta (oljan arbetas in och stärker fanéret inne ifrån och ut vilket ger en hållfast yta ända ned till underlaget). Andra sättet är att man lägger på mycket olja. Låt suga 20min ca. Torka bort. Stryk på. Låt suga 20min ca. Torka bort. Upprepa några ggr tills man får en yta som påminner om lackad yta (oljan har torkat ytligt och ger en tålig yta som skyddar fanéret mot grundare repor).

/M
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/03 :  15:49:07  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jo, rannagarden de e de ja mena, men jag brukar brgränsa till 10min ... spec. med tanke på 0,7 mm tjockt faner .... olja x flera med ett dygn immellan ... pollera till sist med ett par "gamla strumpbyxor" el.liknande!

//W

edit; stavning

++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

Edited by - Creative Audio on 2006/10/03 15:50:01
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/10/03 :  16:22:22  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Det får nog bli några fanerade testbitar först tror jag.
Men det vore kul om man kunde kombinera oljans förmåga att lyfta fram träslaget och lackens skyddförmåga och höga glans.

Har ju håltagning, försänkningar och puts kvar innan det är dax för ytfinish, och det mitt i en höstförskylning, snörvel
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/10/03 :  16:59:13  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kör du med enbart olja ... jag lovar det blir bäst! Du kan pollera upp en ortolig glans, om du vill!

//W

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000