HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell KAV 400XI står sig mot separata system?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/03/04 :  08:26:29  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag håller faktiskt med Kent Nylander om intrycken. Även jag var hos Reference Audio för nått år sedan och jämförde Krellen mot Musical Fidelity och tyckte spontant att den sistnämnda lät bättre, i den uppsättningen (väl att märka). Dessutom tycker jag att MF:n är snyggare

MEN, jag tycker inte ni ska dra för stora växlar på Per Anderssons recension. Att bara bedömma ljudet av en förstärkare när man bara spelat den i en anläggning tycker jag är vanskligt. Det finns så mycket annat som exempelvis kringutrustningen och rummet som påverkar ljudet och då kan intrycken variera kraftigt om man sätter in den i en annan anläggning, i ett annat rum. Att han uppfattade basen som tunn kan ju bero på att han tidigare kört med en rörförstärkare som lät "mullig" i basen och att han därmed uppfattade saken som han gjorde. När det gäller den vassa diskanten kan det ju bero på samma sak men även att han har ett rum med för lång efterklang.

Så ett tips vore ju att låna hem förstärkaren i fråga och testa den i den givna anläggningen för att kunna utrönna om förstärkaren kan vara ett möjligt inköp.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/03/04 :  08:59:44  Show Profile Send PeterL a Private Message
Har skrivits en del om KAV400, bla
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=14480&highlight=krell+400

PeterL
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/04 :  10:17:36  Show Profile Send huzze a Private Message
Det som förvånar mig är att det uppenbarligen finns de som har så mycket pengar att de köper en sådan produkt utan att provlyssna hemma för att sedan missnöjt sälja den för halva priset efter en månad.
Är det då fel på produkten eller användaren? Kan den skrivas ner extra mycket för att den inte gav det som förväntades eller för att man blir sur för "en dålig affär"/dåligt omdöme?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/04 :  16:38:15  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har skrivits en del om KAV400, bla

Och samtidigt så finns det gott om ägare som är hur nöjda som helst och inte har de problemen som det skrivs om där.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:41:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
"Häromdagen käkade jag lasange och i lördags halstrad tonfisk och den körde åttor runt lasangen"
Visst kan det vara så att den ena produkten tilltalar en person mer eller mindre, men det blir enl mig lite fånigt med dyl kommenterer.
Vist har KAV-400xi vissa kompromisser i sin konstruktion, men för en normal hifi- och framför allt musikintresserad konsument med "normalsvåra" högtalare är de "problem" som ofta hänvisas till inga reela problem, bara teoretiska frågetecken.
Jag har en 400xi och har aldrig hittils känt behov av en kraftfullare eller mer värmetålig maskin. Distortionen många förfasas över är på hela THD+N är på hela 0.08 vid 110watt 8ohm och 0.07 THD+N vid 110watt 2ohm. Att den får problem med värme vid mycket hög, långvarig belastning pga den ringa kylningsarean är bara ett teoretiskt problem, den är ju tänkt att användas i hemmiljö och inte till PA.
Ang antal beg så såg jag att en och samma person sålde tre st, förmodligen privatimport beg, ren spekulation alltså.

Det är alltid kul med produkter som många tycker till om, KAVserien är en sådan. De som gillar andra märken tycker den är för dyr, sen finns de som anser att "någon riktig Krell(post) är det inte"
Hur som helst är vi ganska många som tycker det är en trevlig maskin som passar våra behov både ljudmässigt, estetiskt samt (eftersom vi köpt dom) även prismässigt.

Och allt som skriv på faktisk.se måste ju vara sant och därmed lag.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/04 :  22:46:55  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Och allt som skriv på faktisk.se måste ju vara sant och därmed lag.
Är det inte så då, det trodde jag..










Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/03/05 :  00:29:31  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Det är jag som sålt runt 5-6 stycken på hifimagasinet, bara för det är dom inte något fel på...tvärtom, dom är otroligt bra för pengarna.
Sen har ju priserna begangnat blivit lite för billigt, men det är väl för att jag sålde dom för billigt, så köparen har inte förlorat så mycket.

Så strunta i att det sålt's en del på annons, lyssna och bli imponerad.


Hehe... Njaaa... Du har väl sålt dem som för 19k som billigast? De ligger nästan alltid under det priset. 19 borde snarare vara svårt att få med tanke på att de generellt ligger runt 16-17 på hifimagasinet. Jag var i kontakt med en kille som köpte en för 15 och sett flera annonser där de vill ha 16k och till och med en annons där de vill ha 14k...

Så "tyvärr" är det nog inte du som bidragit till det låga andrahandsvärdet...
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/05 :  01:52:01  Show Profile Send JAWEN a Private Message
JOS:

Jag har redan för 2 år sedan, sålt dom första 400xi för 23.000 kr nästan nya, förra året sålde jag dom jag sålde för 21.000 kr, och sedan några månader tillbaka har jag begärt 19.000 kr, och har sålt 1 och har en kvar som jag funderar på att behålla.

Det jag menar är att eftersom minst 8 personer har köpt in den billigt från mig, så har dom ändå inte förlorat så mycket pengar när dom utannonserar dom för 14-17.ooo kr !!

Jag tror knappast att dom som köpt nya för 37.000 kr, eller beggade demo från "typ" Esoterisk för 29.000 kr, är flertalet av dom som säljer dom för 14-17.000 kr

Så "tyvärr" är det nog jag som bidragit till det låga andrahandsvärdet..., för så himla många har det inte sålt's.

Sen är det här oväsentligt, men jag ville bara "försvara" lite varför det har sålts en del i annonser, och att den absolut inte är dålig utan tvärtom riktigt bra.

Mvh John
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/03/05 :  07:55:54  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej John!

Var kommer alla dina Krell 400:a ifrån?

(citat: "sålt dom första 400xi för 23.000 kr nästan nya")

Det LÅTER som en beg bilhandlare som säljer en Mini Cooper som alltid har ägts av en pensionerad sjuksköterska från Wilhelmina

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/03/05 :  10:57:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tycker inte det är fel att någon importerar ett antal beg produkter billigt och säljer dom för att tex finansiera egna hifiprojekt. Jag är ju en av dom som skulle "drabbas", som tur är ändras varken ljud eller prestanda av vilka begpriser som florerar.
Den låter ju faktiskt lika bra idag som när jag handlade den.
Nog för att min köptes ny, men det var en totalaffär dis alla apparaterna mot en Krell Kav 400xi+280cd dessutom lite kablar. Allt som allt var jag nöjd med affären och beroende på hur man räknar fick jag rätt saftig rabatt, det blev ju inte heller sämre när jag såg att min gamla rigg var såld efter bara några veckor. Nöjd och glad.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/03/05 :  11:31:17  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jag säger inte att det är fel. Jag bara undrar.
Är det en hobby?
Ett företagande?
Kvartalsvisa arbetsbesök i USA och en kompis där jobbar på Krellfabriken och bygger om dem till 230V?

men ett stort gäng 400:or sålda på några få år till halva priset (och någon tjänar fortfarande pengar på kuppen). Man måste få ställa frågan utan att det skall bli ont blod?

mvh


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/05 :  14:07:52  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Hi Fi Consult

Tyskland är nära och har samma ström som vi , man behöver inte söka sig längre, deras 100 milj invånare skapar lite mer konkurans än våra 9 milj, och köper man flera så kanske man t.o.m får mängdrabatt.
Sen är jag absolut ingen företagare, även om jag gärna skulle vilja vara just hififöretagare, hifi/hembio är mitt absolut största interesse bara, sen tycker jag att konkurans är bra för privat-indeviden , och att så många länder är med i EU gör ju inte saken sämre.

Att kunna köpa hem och prova på en massa hifigrejer är oerhört intresant, men sedan sälj ju självklart de flesta, oavsett om de var bra eller mindre bra.
Sen hade jag faktiskt tänkt att driva 8 surround och 2 st centrar, med 5 av dom, men som alla andra hifi-galningar så ändrar jag mig hela tiden

Lagom är bäst.

Edited by - JAWEN on 2007/03/05 14:12:44
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/03/05 :  14:11:04  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Ok, jag är nöjd med svaret. 100 miljoner är många...

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/03/05 :  14:49:13  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Fast varför köpa Krell överhuvudtaget när man kan få en Bladelius Tyr som gör jobbet ännu bättre fast för mindre pengar och ny i svensk butik??

Har ni inte provlyssnat en Tyr så gör det nu. Jag betvivlar att ni hittar den billigare i Tyskland.

Fast on topic: Ja det tror jag. Att den står sig mot separata system alltså

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/03/05 :  16:19:52  Show Profile Send PeterL a Private Message
Fast varför köpa Krell eller Bladelius överhuvudtaget när man kan få en Denon hembioreceiver som gör jobbet minst lika bra och för mindre pengar och ny i svensk butik??

Har ni inte provlyssnat en Denon hembioreceiver så gör det nu.
Risken/chansen är stor att ni föredrar ljudet från Denon eller inte kan skilja dom åt, i alla fall om ni gör ett blindtest Har lyssnat på många Krell stärkare, billiga som dyra och aldrig förstått vad det är som motiverar de skyhöga priserna.
Men att sälja dyringarna är ju onekligen en lysande affärside.
Vad tror ni hifibutikerna i Sverige gör för procentuellt påslag på priserna på Krell då de säljer dom i Sverige?


PeterL

Edited by - PeterL on 2007/03/05 16:23:31
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/05 :  16:30:35  Show Profile Send mayro a Private Message


peterL

Skriv mer .. Har du skrivit möjligen manuskript osv för John Cleese o grabbarna tidigare.. Din humor är faktiskt liknande..Så där torrt Engelsk på nåt sätt..
Fast en del anser iofs denna engelska humor helt värdelös..

jaja. JAG uppskattar i alla fall den. Så skriv mer.. Dra en rackare om nad o pioneer också.. Dom måste bli görgoa med din berättarhumor...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/05 :  19:45:01  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
men som alla andra hifi-galningar så ändrar jag mig hela tiden
Känner jag inte igen
quote:
Dra en rackare om nad o pioneer också
Inte hacka ner på NAD nu då blir jag ju ledsen
EDIT:
quote:
Vad tror ni hifibutikerna i Sverige gör för procentuellt påslag på priserna på Krell då de säljer dom i Sverige?
farligt ämne att gå in på...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/03/05 19:47:31
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/03/05 :  19:59:56  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tror inte hifibutikerna gör mer påslag på Krell än nått annat märke, riktpriser sätts för landet av importören, sen får handlaren en rabattsats på det priset.

Så butikerna har ungefär samma marginal på det mesta inom elektronik, om dom nu inte importerar själv och njuter av dubbelmarginal...
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/03/06 :  07:38:11  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
PeterL:

Jag har en Denon 2105. Aldrig i h-vete att den kan lira i samma division som en Tyr i stereo kan jag säga rent spontant. Det är en klart kompetent recivier men efter att ha tröttnat på en hel del fel på den så står den i garderoben just nu. En Pioneer 916 har ersatt och till bio tycker jag att den fungerar bättre. I stereo kan jag inte höra någon skillnad i min anläggning i alla fall. Min äldsta dotter skall få Denonen.

När jag har sparat tillräckligt så kommer jag att ta hem en Tyr och då skall jag återkomma med intryck och självklart skall jag blindtesta också. Problemet är att jag känner att jag kanske behöver ett par mer kompetenta frontare också innan jag köper en Tyr

Fast vi skall inte låte denna tråd handla om Denon, blindtester mm för det börjar ju tjatigt och på gränsen till löjligt att veva fram den grammofonen hela tiden. Mitt inlägg om Tyr var egentligen att jag anser att den är minst lika kompetent som Krellen som ju spörsmålet var om och dessutom billigare samt säljs i svenks butik med den tryggheten det innebär.

Kan det bli så mycket bättre??

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2007/03/06 07:38:49
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/06 :  08:42:34  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har ni inte provlyssnat en Denon hembioreceiver så gör det nu.
Risken/chansen är stor att ni föredrar ljudet från Denon eller inte kan skilja dom åt, i alla fall om ni gör ett blindtest Har lyssnat på många Krell stärkare, billiga som dyra och aldrig förstått vad det är som motiverar de skyhöga priserna.

Jag har ägt 2105an, ha nu 3806an och jag har både ägt och testat slutsteg/försteg ifrån bla. Primare/Advantage/Meridian/TagMclaren/McCormack/PS-Audio och att generelt säga att det inte är några ski¨llnader mellan Denons hembioreceivrar och allt annat som kostar mer pengar på marknaden oavsett om det nu är Krell eller annat är skattretande för visst finns det skillnader även om de inte alltid är stora.Finns tex flertal högtalare som jag har lyssnat på som inte skulle passa ihop med en Denon Receiver som tex 4ohms burkar med lite lägre känslighet. Så Denons hembioreceivrar är ingen skänk ifrån ovan som den ultimala förstärkaren som klår allt annat på marknaden oavsett prisklass,hävdar man det så är man totalt ute och cyklar.

Sedan att Denons Receivrar är fantastiskt prisvärda och okomplicerade ljudmässigt dvs klart neutrala och ärliga skriver jag under på alla dagar i veckan. Särskilt förstegdelen i dessa Receivrar är ovanligt lyckade för den så pass låga peng som de kostar. Själv så tror jag inte att jag kommer att byta ut min 3806a mot något annat som försteg lång tid framöver just pga detta.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/03/06 08:43:46
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2007/03/06 :  08:50:08  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Marcus!

Har haft en Krell Kav 400XI, den är mycket bra!
Den drev ett par stora Infinity Omega utan problem.
Den är bättre än t ex Tyr och faktiskt värd sitt pris här i Sverige.
Den gamla Krellen Kav 300I är även den ett fynd på beg marknaden, minst i klass med t ex Tyr.
Jag böt 400:an mot en EC 250R samt en EC 4,7, efter deras senaste uppgraderingar så är de "mer musikaliska" än 400:an
De ligger dock inte i samma prisspann.
Har även en Denon hembioreciver på lån den är dock inte i närheten av Krellen i musikkvalitet.
Mvh
Lena

Krell vad är det?
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/03/06 :  10:01:13  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Hej Lena!

Jag skall som vanligt inte lägga mig i någon diskussion om vad som låter bäst eller inte. Men Tyr har nyss anlänt, inte hunnit recenseras någonstans och de som är ute i svenska butiker är i bästa fall nyss inspelade. (Bladelius sätter denna gång världsrekord i förstäkare som låter ILLA första veckorna...)

Var har du lyssnat på Tyr någonstans?

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

Edited by - Hi Fi Consult on 2007/03/06 10:02:19
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/03/06 :  10:21:56  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Det jag menar är att eftersom minst 8 personer har köpt in den billigt från mig, så har dom ändå inte förlorat så mycket pengar när dom utannonserar dom för 14-17.ooo kr !!



Så då återstår frågan varför man ska köpa från dig för 19k...?
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/03/06 :  10:23:50  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
(Bladelius sätter denna gång världsrekord i förstäkare som låter ILLA första veckorna...)




Verkar ju onödigt att slå världsrekord i... Och om det nu är så att den låter så illa som du säger i början så tar jag det som självklart att ingen handlare är så korkad att han inte spelar in den först innan han låter den demas...

Edited by - jos on 2007/03/06 10:25:06
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/03/06 :  10:56:15  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Sedan att Denons Receivrar är fantastiskt prisvärda och okomplicerade ljudmässigt dvs klart neutrala och ärliga skriver jag under på alla dagar i veckan. Särskilt förstegdelen i dessa Receivrar är ovanligt lyckade för den så pass låga peng som de kostar. Själv så tror jag inte att jag kommer att byta ut min 3806a mot något annat som försteg lång tid framöver just pga detta.



Instämmer, det finns säkert lika bra neutrala försteg men Denon är ju väldigt prisvärda. En 2105 fungerar som försteg i min anläggning, den ersatte ett i pressen prisat MF försteg (A3CR), som trots prislappen inte kunde mäta sig med förstegsdelen i 2105. Skillnaderna är dock små. Sedan kanske de som av någon anledning vill att förstärkaren ska förvränga ljudet lite, kanske lägga på lite extra diskant o bas, föredrar andra stärkare, det kan jag förstå. Men det är ju jobbigt att ha en inbyggd förvrängning som man inte kan koppla ur.
Sedan tror jag att många inbillar sig en massa skillnader. Ett icke nivåmatchat öppet jämförande test mellan olika förstärkare betraktar jag som fullständigt värdelöst.

PeterL
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000