HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som hört Triangle SUB-bas??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/17 :  19:52:43  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Någon som hört Triangles subbasar?

Försöker hitta info på nätet utan att lyckas.

Vet att Hifi Art har lite...

Någon som har läs tips om basarna samt var man kan se prisuppgifter???

Jag hittar inte ens Triangles hemsida

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/03/17 :  23:30:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
Triangeles hemsida:

http://www.triangle-fr.com/

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/18 :  09:49:50  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Merci!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/18 :  09:51:05  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Triangle Subbarna skall tydligen vara mycket prisvärda.

jag vet att Hifi Art får in ett gäng inom kort. Skall dit och lyssna då. Tror att dem tom kan låta tillräckligt bra för att lira ihop med mina Totem Model ! !!!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/03/19 :  11:47:51  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tänk på att Model 1 är en riktigt snabb högtalare, så basen bör vara detsamma...

Har lyssnat på en del Triangle basar, har faktiskt en själv till hemmabio, vilken model har du funderat på ??

/Martin
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/19 :  11:51:16  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Tänk på att Model 1 är en riktigt snabb högtalare

ja jisses... Min Audio Artistry Vivaldi var kanonsnabba då vi åkte hem. Ett tag var dom uppe i 160 vid en omkörning.. Det är snabbt på Svenska vägar det.. Undrar om jag kan ha NÅGON sub ens till så snabba burkar...




Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/03/19 11:51:47
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/03/19 :  12:27:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo Ohmboy, jag har själv haft Model 1 i 7 år, och har hört en del olika basar med dom, vissa har fungerat bra, vissa sämre, detta för att dom helt enkelt har vart för långsamma, eller saknat kontroll kanske man skall säga..

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/19 :  13:36:07  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag funderar på den där Meteor 0.15.

Jag tror Hifi Art har en för demo i dagarna.

Där kan jag höra den med Model 1 och Roksan... Perfekt

Är även lite sugen på att lyssna på Rel's sub -lådor.

Såg även en Quad L sub som verkar intressant.....


Spännande tider





Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/19 :  13:42:36  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag tycker inte du ska låta dig "skrämmas" av det faktum att du försöker kombinera en billig subba med ett par dyrare stativhögtalare. Det är dina öron som avgör. Ofta kan det dock vara knivigt att få till sammspelet mellan högtalare och sub. Tålamod behövs.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/19 :  17:38:42  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Så sant. vägen till mannens hjärta går genom öronen

MartinH!!!

Berätta om dina Sub erfarenheter med Model 1!!

Det är jättekul att höra om vilka subbar du provat tillsammans med model 1.

Vilken tyckte DU matchade bra?????

Berätta, vore JÄTTEKUL!


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/03/20 :  17:29:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja jag har hört Totem med Triangle som du även tänkt på, her hört den med Meteor 01 som jag har hemma just nu...
har även hört med Totems egna subbar, Dreamcatcher, Thunder och Lightning...

ABSOLUT bäst är Lightning, den är gjort för just musik, Thunder är en hemmabiobas, likså Dreamcatcher ( vilket oxå är lite för liten tycker jag..)
Nu kostar Lightning lika mycket som ett par Model 1 så den ska vara bra..men denna kombination är helt sagolik !!

Tycker att Meteorbasarna funkar bra för sina pengar, 01.5 såklart bättre än den mindre 01, men dock,dessa är hemmabiobasar, den större dock riktigt bra byggd osv...

RELs bättre basar tycker jag ger riktigt bra kvalitet, dessa är ju musikbasar från grunden, många andra basar är för hemmabio, Velodynes tex..
Nu är det inte alltid så att dom låter sämmre för det, men jag tycker kraven ökar när man pratar musik än när man pratar hemmabio. Så manska nog testa en del, och verkligen inte bara lyssna på vilket muller det blir, för många ställer in sina subbasar fel, som nån sa, man ska helst mäta så man får så rak frekvenskurva som möjligt....

Har hört många sub/sat system där basarna är på tok för högt ställda,en subbas till musik ska inte märkas förenns du stänger av den !! annars är den inte homogen, du ska inte kunna säga " Ahh, där tar subbasen vid !!"...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/20 :  17:43:42  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vad skiljer hemmabiosubbarna från musiksubbarna? Vad avses?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/20 :  17:58:55  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
MartinH:

Vad hände sedan?

Du äger ej Model 1 längre om jag förstått det hela rätt? varför?

Ja. En lightning vore kanske den perfekta machningen. men ny e den lite dyr. Beg är nog chansen minimal att få tag på någon :-(

Så vilka tillverkar "musik-subbor" ?

Rel säger du.

men vilka mer? Quad L sub?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/03/20 18:04:29
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/03/20 :  23:12:52  Show Profile Send MartinH a Private Message
Musik sub o biosub....

Ja vad som exakt skiljer, kan inte säga exakt, men en grej kan vara "voiceningen", alltså hur den levererar bas....

ja kan inte säga exakt vad som skiljer, men subbasar som utger sig för att vara "musik" subbar verkar ge ett mer lenare, följsammare, musikaliskare ljud...
Biosubbar verkar mer ge mer luftflyttning än finnes..

Exempel: Totems Thunder, 1 aktivt element, 2 passiva element i sluten låda.
Totems Lightning, 1 aktivt element i sluten låda ( har jag för mig )

men det stora är att Lightning låter såååå mycket bättre på musik !!!

Thunder benäms som en hembiosub, Lightning finns tyvärr inte kvar i sortimentet längre, men den benämdes som musiksub....

Så ja, vissa subbasar passar bättre för musik, vissa bättre för hembio...

Ohmboy: jo jag sålde dom, borde nog haft kvar dom för det är en kanon högtalare !!
Men det var andra produkter som lockade m.m.

REL har "musiksubbar" i sitt sortiment, men de nya billigare tycker jag mer är hembio..

Tyvärr är det som allt annat, man kan inte få "Graalen" för hur lite pengar som helst, detta gäller subbar likväl som andra högtalare.
Quad har jag inte hört, men ja kanske ?!?

/Martin
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/21 :  08:11:52  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Martin_H - du nämnde att Totem Dreamcatcher framför allt är en biosub.

Jag vill i sammanhanget nämna att den går att få till det alldeles utmärkt även till musik. Man får vara väldigt känslig med inställningrna av volym och delningsfrekvens för att det ska funka bra. Det är väldigt lätt att ta i för mycket - för hög volym och hög delningsfrekvens - så att det "blir" en biosub. Men med rätt inställningar ger Dreamcatcher-suben både rejäl och bra skjuts och i basen till Dreamcatcher-monitorer vid musiklyssning. Även om basen inte går avgrundsdjupt och rummet kanske inte bör vara allt för stort. Och så detta som jag förundras så mycket över - att kvaliteten på mellanregister och diskant verkar följa med när basen får det extra stödet...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/03/21 08:14:26
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/21 :  08:59:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är alltså ett subjektivt epitet som kanske kan skilja sig från lyssningsrum till lyssningsrum, setup till setup och allmän matchning. Eller?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/03/21 :  10:09:42  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
EngelholmAudio
quote:
Det är alltså ett subjektivt epitet som kanske kan skilja sig från lyssningsrum till lyssningsrum, setup till setup och allmän matchning. Eller?

Jäpp!

Kort svar - men fullständigt uttömmande enligt min syn på saken.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/21 :  12:37:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ok Jörgen.

MartinH nån kommentar?

*nyfiken*

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/03/21 :  16:22:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo till viss del kan jag nog hålla med, men det skiljer sig mellan produkterna också enl mig.

Vissa produkter har tex högpassfilter, detta skulle jag se som mest använbart i ett musiksystem..
En så subbas skulle jag nog kalla en "musiksub", men vidare så är det mycket designen på subben, hur konstruktören tänkt osv.

Men visst, alla subbar fungerar såklart i båda applikationerna, men vissa passar bättre än andra.

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000