HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är originaldynamik önskvärt i hemmiljö?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/10/31 :  12:47:08  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ztenlund,

Man borde ge f-n i att höjja meddelnivån på CD så mycket som man gör. Det är rent destruktivt.

Många anser att SACD tex låter bättre, men det har mindre med det systemets tekniska kvaliteter och mer med att man där har en lägre medelnivå eftersom köpare av den tekniska lösningen har högre krav på ljudkvalitet. Det finns inga begränsningar på CD mediet för att göra dynamiska plattor.

Att det som släpps idag inte har 20db headroom är just för att man ökat medelnivån på bekostnad av det dynamiska omfånget. Inte för att musiken i sig skulle sakna det headroomet.

För ett par månader sedan fick jag en omastrad och en mastrad skiva för försäljning. Den omastrade skivan lät så ofantligt mycket bättre än den genom kompressorer och limmitar körda musiken att det var helt oförstående att de valde den senare. Ljudteknikern hade förgäves försökt få skivbolaget att välja det ljudmässigt bättre alternativet, men det var totalnobben. Det fick inte riskeras att musiken kändes lägre och "sämre" än resterande radioskval.

I början på 90-talet så gjordes det speciella radioinspelningar med högre nivå som sändes till radiostationerna, men det steget är bortrationaliserat på så sätt att alla får rediokomprimerad skiva idag.

Ju bättre anläggning du har idag, ju sämre riskerar du att musiken du köper låter! Men det är väl behandlat i otaliga trådar redan.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/31 :  12:55:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message
kaffekoppen:
Det är ju precis det jag säger, att man inte ska använda kompressorer för att överrösta andra. De kan dock vara nödvändiga för att ge ett lyssningsbart resultat hemma och för att kunna para ihop instrument som vanligen har ljudnivåer och dynamiska egenskaper som gör att de normalt inte skulle kunna användas tillsammans på en inspelning. Det är en väldig skillnad på dessa två användningsområden.

Jag lovar att det på många audiofilinspelningar också använts kompressorer men på ett helt annat sätt än på radiopop/rock.

Apropå överrösta andra:
http://georgegraham.com/compress.html
Han menar på att skivbolagen fått allt om bakfoten och bara förstör för sig själva. Radiostationerna komprimerar redan själva och komprimering på komprimering ger bara ett sämre resultat än komprimering en gång.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/11/01 :  22:58:23  Show Profile Send lennartj a Private Message
Misstänker att jag varit otydlig. Alla mina inlägg om dynamik gäller enbart akustisk konstmusik. Jag skriver konstmusik och inte klassisk, för den är oftast inte klassisk utan relativt ny och inte alltigenom seriös heller. Dynamiken kan röra sig från gigantiskt utbrott med full symfoniorkester, stor kör och massor av slagverk till en ensam violin i pianissimo.
Då menar jag att en kompressor är helt okänslig för det musikaliska förloppet, men en kompetent ljudtekniker som läser partituret och lyssnar in sig på musiken kan i efterbearbetningen smyga nivåerna upp och ned och bibehålla illusionen av livesituationens dynamik i en återgivning som är anpassad för rum som man bor i.
Jag tränade själv en del på detta när jag gjorde kassettkopior till konsertdeltagarna från mina DBX-kodade masterband på 1980-talet, fast det då egentligen handlade om en anpassning till mediets begränsningar snarare än lyssningssituationen. När det blev hanterbart att bränna CD (då från DAT-master) slutade jag att dynamikanpassa eftersom det var onödigt i teknisk mening. Då fick jag kritik för att man måste hålla på och justera volymen hela tiden, så jag tröttnade och lade av med verksamheten.
Med årens distans har jag blivit mer filosofisk.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/11/01 :  23:53:03  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
quote:
"det är fysiskt och psykoakustiskt outhärdligt att utsättas för originaldynamik i ett litet rum"


Betyder det att de höga ljuden blir högre i ett litet rum, i förhållande till de svaga ljuden?
Det är den enda förklaringen jag kan tänka mig till att små rum skulle göra något med musiken för att den skulle bli outhärdlig.
Fungerar små rum på det viset? Ökar de nivåskillnaden mellan svaga och starka ljud?

Eller är det något annat med små rum som gör att originaldynamik är outhärdlig?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/11/01 :  23:55:41  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Medelnivån skall ligga 20db under topparna.

Vadå medelnivån? Vem bestämmer medelnivån. Nej det är nog så att när man spelar in något så ser man till att topparna ligger på 0dBf eller strax under. Man brukar tala om den nominella nivån som är en referensnivå eller testnivå som i digitala sammanhang ligger på -18dBf(EBU). Vissa väljer -20dBf och jag har också sett sånna som väljer -9dBf. I analoga sammanhang ligger referensnivån på 0 dBu(EBU)(motsv.-18dBf) vilket är 0,775mV.
quote:
Jag tränade själv en del på detta när jag gjorde kassettkopior till konsertdeltagarna från mina DBX-kodade masterband på 1980-talet, fast det då egentligen handlade om en anpassning till mediets begränsningar snarare än lyssningssituationen

Det hände nog också att man gjorde så redan vid inspelningen på den tiden innan det fanns något Dolby A, alltså före 1967.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/11/02 :  00:28:42  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ronnie,
jag har ingen förklaring, men tror att det handlar mer om psykoakustik än fysik. Själv upplever jag någon form av akustisk klaustrofobi när det gäller extrem dynamik i små rum.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/11/02 :  01:00:55  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Lennartj: Du råkar inte ha en CD med någon av de där BIS-inspelningarna som du pratar om i första inlägget?
Isf, om du kunde skapa en MP3-fil och dela med dig av, bara som smakprov?
Jag blir jättejättejättesugen på att lyssna på dem i det här 485*670*200-centimetersrummet!

Ungefär som om jag satt i en bil intill Grand Canyon och visste att jag skulle få se någonting storslaget om klev ur den och gick några meter. :)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/11/02 :  08:37:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ronnie & Lennartj

Ronnie du har redan hört dom. Jag hade med mig en när jag var hemma hos dig. Vivaldi - 4 årstiderna.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/11/02 :  11:46:40  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Oh. Jag tänkte inte att det var något speciellt med den.
Schyssta årstider. :)

Jag har ingen skiva med för hög dynamik på, men jag kan tänka mig att de finns.
Är det någon av alla i tråden som kan nämna en skiva med för hög dynamik?

f95toli: Vilken inspelning av Carmina Burana är det som du tycker är för jäklig? Jag har tre versioner av detta fyrverkeriverk, men ingen som är alltför otäck.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/11/02 :  13:50:34  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
kul tråd att läsa:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9953&postdays=0&postorder=asc&start=0

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000