HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lämplig uppgradering ? oväntat resultat.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/09/29 :  17:14:55  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Hej,
Har 20kSEK som bränner i fickan.
Vilken uppgradering tror ni ger mest då jag har följande grejer;
Primare SPA20 och DVD26
Vienna Acoustics BBG
Inriktningen är i huvudsak tvåkanal trots att man förledas att tro motsatsen.
Jag vill helst undvika ytterligare en fjärrkontroll varför följande alternativ känns hetast;
- Primare CD31
- Benchmark DAC
och så en bubblare
- akustikreglering
Som sagt vad tror ni ?
/Micke

Edited by - Micke65 on 2006/10/21 01:20:09

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/29 :  17:17:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Akustikreglering o skivor
Låt inte apparatnojan ta över

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/29 :  17:18:32  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Varför inte en I30?? 2-kanalsförstärkare låter oftast mycket bättre än flerkanals...Annars:

1) Akustiken
2) Benchmark DAC
3) CD31

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/29 :  17:20:13  Show Profile Send ljud a Private Message
Det är lätt: akustiska åtgärder.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/29 :  17:52:08  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
1. Akustiska åtgärder
2. Ett riktigt kraftigt tvåkanalsslutsteg för att slippa misstanken om klippta transienter.
3. En perfekt skivhylla.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/09/29 :  18:30:08  Show Profile Send FBK a Private Message
1. Benchmark DAC + mycket akustikregelering eller ett bra slutsteg + lite mindre att lägga på akustikreglering. Valet avgör du, beroende på hur nöjd du är med SPA20 2-kanals ljud och DVD26 2-kanals ljud.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/09/29 :  20:44:09  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Akustiken var tydligen en straffspark
Förstärkaren känns inte som ngt problem när det gäller effekten. Är lite ovillig att släppa surroundljudet även om jag anar att en ren 2-kanalsstärkare är bättre.
Däremot kändes DVD26 som lite tunn i bottenregistren när jag hade tillfälle att jämföra med en Cambridge+Harmonic Design DAC kombo.
Angående akustiken så har dom typiska problemen som kommer med rumsmåtten, i mitt fall är det mest besvärande en kraftig topp vid 45-50Hz.
/Micke
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/29 :  20:50:07  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Har du inte pre out så att du kan ha slutsteg enbart för tvåkanalsljudet och låta SPA20 sköta övriga kanaler?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/09/29 :  21:01:05  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Jag har för mig att man kan hänga på ett slutsteg till 6e och 7e kanalen men inte till frontarna. Men det känns absolut inte som jag har ngt problem med att driva högtalarna.
/Micke
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/29 :  22:38:15  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag syftade inte på att driva högtalarna kontinuerligt, utan på att klara transienterna (topparna).

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/10/21 :  02:20:55  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Har gett mig på "gratisdelen" i uppgraderingen, akustiken.
Önskemålet är att få mer och fastare bas och mindre vasst ljud (inte sååå stort problem).
Möbleringen är ngt anorektisk men det är så jag vill ha det...
Så, efter att under ett par års tid spelat med högtalarna mot kortväggen i mitt 4x7 m rum och tänkte jag nu prova att spela på andra ledden.
Så en ommöblering fixades i en hast, och voala nu blev det massor med bas. Kul ! .... eller ... efter ett par dagar insåg jag att det mesta lät som i ett disco, mycket bas och med påträngade röster.
Så tillbaks till ursprunlig möblering, nästan.
Förändringar som gjordes var ut med högtalarna ca 15cm längre från bakvägg, totalt ca 1m, och motsvarande flytt av soffa. Toe in minskades till typ inget och så placerade jag markskivor vid första sidoreflexen.
Och nu låter det betydligt bättre även om basen behöver en uppstramning.
Vad göra åt basen ? En tur till den lokala langaren kanske, i mitt fall PE Audio, och låna hem en bättre källa dvs ren CD-spelare.
Finns en del godsaker att välja på, Hegel, Rega, Audio Analog mfl.
Valet föll på Regan som har fått bra kritik och har ett måttligt pris.
Har under en tid kännt mig lite ambivilent angående bioljud så jag passade även på att låna en NuForce integrerad 2-kanal förstärkare.
Hem med lånegodset och naturligtvis måste det lyssnas på omedelbart trots bättre vetande...och visst kalla apparater låter inge vidare så grejerna får stå på under tiden middag intas med familjen.
Så nu är elektroniken varm och först ut i lyssningstestet är Regan.
Och den låter, tja i stort sett som min DVD26, iaf ingen signifikant skillnad.
Besvikelse givetvis, funkar inte source-first teorin ? Eller måste man jag upp i prisklass ? Får utvärderas vid ett senare tillfälle.
Återstår dock att prova NuForcen, som lätt riktigt illa när den var kall. Men nu med lite mer speltid, xxx vad bra den spelar.
Hoppar över ljudbeskrivningar och konstaterar att jag spelat musik fem timmar i sträck
Så lärdomen, tja förstärkaren som jag trodde mest på är troligen svaga länken, så lyssna förutsättningslöst är inte så tokigt och så betyder akustiken otroligt mycket.
Och vad händer nu....mer lyssning på NuForce och Rega för att se om första intrycken är bestående.
Och så måste jag nog lyssna på fler 2-kanalare för att höra om NuForcen är en lyckträff eller om det är en generell skillnad mellan surround och 2-kanal. En dyrare CD-spelare ska också testas, Primare och/eller Naim CD5x för att skrota eller bekräfta source first teorin.
Behöver också få in mer tyg i rummet, större matta måste införskaffas och kanske backdrop i bakre delen av rummet (vid dörrarna in till rummet) för att skona familjen.
/m
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/10/21 :  10:49:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
så lyssna förutsättningslöst är inte så tokigt och så betyder akustiken otroligt mycket.

Klok slutledning.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/10/21 :  14:10:36  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vad har du för kablar? Att uppgradera till vettig kvalité på kablar ger också en hel del enligt min erfarenhet, men det är som vanligt systemberoende.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/10/21 :  19:08:00  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Har Linn LK20 till högtalarna, VdHul 105 nånting mellan dvd och stärkare och Supra LoRad strömkabel.
/m
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/10/21 :  19:33:03  Show Profile Send mayro a Private Message


som man (jag i alla fall) brukar säga.. Förstärkarna lever i "bakgrunden" hos den stora gruppen musikspelande... Och dina högtalare ÄR värda en MYCKET bra stärkare...

Faktum är att en bra stärkare KAN minska upplevda rumsproblem PGA dessa som man tror rumsproblem är helt enkelt en trött stärkare som bluddrar ihop saker o ting...

och så börjar jakten på accustiken i stället för "förstärka bra" först...

Provade du denna andra stärkare då du lirade på kortvägg också?? För den vägen BORDE dina högtalare prestera klart bättre än via närfält som det snudd blir annars på långvägg..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/21 :  20:15:18  Show Profile Send Manga X a Private Message
Precis prova NAIM CD5x!
- Sjukt beroendeframkallande spelare!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/10/21 :  22:00:54  Show Profile Send Snutten a Private Message
Med dom kablarna (känner inte till dom till 100% ska jag tillägga) kan du säkert hitta ngt som lyfter ljudet enligt din smak.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/10/21 :  22:08:49  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Jag har provat att spela både i längsled och tvärs. Längsled är bättre, kanske för att jag får mer luft både bakom högtalare och lyssningspositionen.
Ska definitivt prova ytterligare ngn bra 2-kanalare.
Har spelat mer på NuForcen idag och inser att jag ligger nära max vad den klarar effektmässigt, den tenderar att bli hård i tonen när man spelar riktigt högt. Men innan dess, så bra..
Tror att jag måste få ner efterklangstiderna en aning, vill dock inte ha en full akustikbehandling typ månbas Alfa.
Ska försöka låna hem Naimen, har bara hört den vid Naim-demo men tyckte den hade skönt driv i musiken.
/Micke
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2006/10/24 :  10:32:29  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Vill du ha mer och fastare bas så bör du byta ut dina Linn LK20 kablar.
Jag bytte själv ut mina LK20 mot Kimber 8TC med mycket bra resultat,
särskilt basen blev fastare och djupare (eller som min flickvän sade:
"Har du bytt kablar, det blev så mycket bas").

Låna hem några olika och testa om det blir bättre, svårare är det inte.
Akte dig lite för de billigare Supra högtalarkablarna (Ply 3.4 mm), jag tycker
själv att de har för bumlig bas och för spretig diskant, då låter Linn LK20 bättre.

Lycka till!

/Ubbe
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2006/10/25 :  12:24:08  Show Profile Send Karla a Private Message
Ah, PE-Audio. Cool butik...
Har du provat Hegel H200 han har i butiken. Där finns det kraftresurer.

Och vad gäller akustiken. Du skriver att inredningen är anorektisk.
Är det lika med spartansk? En enkel förbättring är att köpa en stor
matta. Ropade in en stor persisk matta för några år sen. Dem gav ett ljudlyft.

Kabeltips rent generellt: Eichmann Express
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/10/25 :  18:23:56  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Ubbe: Tror inte kablar löser ngt just nu känns mer som finlir när man i stort sett är nöjd
Karla: Jo PE har en del skoj. Jag har ett par mattor, tygsoffa, gardiner men inga bokhyllor och prydnadsföremål.

Provar NuForce monoblock för stunden, också det funkar bra. Ser ut som att NuForce (eller ngt annan kraftigare förstärkare) fixar basen.
Återstår att få till riktigt "mjuka" röster. Ska nog be om lyssningshjälp av ngn kompis med den delen.
/m
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2006/10/25 :  19:32:39  Show Profile Send Patrik a Private Message
Årsprenumeration på koncerthuset/operan?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/10/25 :  22:38:25  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Opera är förfärligt
Tycker fö att "konsertljud" är ganska dåligt, med några få undantag. För högt och skränigt .
Men visst, jag kanske har för höga förväntningar.
/m
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2006/10/30 :  22:14:58  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Såg att du "dissade" mitt förslag om kablar:-)
Gör inte det, du vet inte vad du går miste om.
Låna hem ett par därifrån du lånade Regan och NuForcen,
det får du säkert göra, berätta sedan om resultatet.
Jag ger mig inte så lätt...

Jag säger det av egen erfarenhet Linn kablarna var ingen bra matchning till min Primare A30.1, inte heller till min brors Primare SP31.7 och A30.3.

Och dina Baby Grand är värda något bättre än LK20!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/10/31 :  10:23:54  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Egentligen borde jag ju veta bättre än att bortse från ngt förslag utan att ha lyssnat
Känns bara som att om jag nu provar den kabeln, varför inte kabel x då, och y osv....
Jag är helt enkelt för lat (just nu iaf) för att testa olika kablar.
/Micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000