HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 TacT RCS 2.2x
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/15 :  22:13:54  Show Profile Send David A a Private Message
Ja då var det då dags att skriva lite om min allra nyaste leksak TacT RCS2.2x. Den är fullt utrustad med Analoga ingångar och hela baletten. Dom har jag dock inte hunnit med att utvärdera ännu så dom lämnar jag åt sidan tillsvidare.
Maskinen är i sig är förutom en rumskompenserare även:
Aktivt 2 vägs delningsfilter
Parametrisk Eq
Fullfjädrad förstegdel
Avancerad mätstation

Inte så lite att pilla på med andra ord. Om jag börjar med hur enheten låter som rent försteg:
Jämfört med mitt gamla Krell KAV-250p så är upplösningen bättre och ljudbilden är både bredare och djupare. Klangen är mjuk utan att bli svampig. Övre mellanbasen upplevs som aningen mer framhävd än Krellen vilket gör karaktären lite tjockare. Detta upplevde jag dock inte under demonstrationen hos förre ägaren, så det kan ha varit Krellen som var lite spinkigare i klangen. Basen blev en ordentlig överraskning! Den gräver djupt och har en kraft som fick mina Dynaudio 1.3se att verka helt fullvuxna. Summan av det hela var att jag kopplade bort subben för ett tag, den kändes överflödig. Om TacTen är värd 86900 som rent försteg är tveksamt, men det råder ingen tvekan om att den har stor potential. Jag skulle gärna jämföra den mot något dyrare försteg från Krell, eller kanske Advantage?? Någon som känner sig manad?
Om man nu skulle ha något emot frekvenskompensationen och tidskompensationen som enheten gör i det närmaste automatiskt så finns även en mycket sofistikerad Parametrisk 16-bands EQ inbyggd. Den kan användas utan kompensationen och kan justeras i 0.1db steg vid helt valfria frekvenser. Även Q värdet kan självklart justeras. Kan användas per kanal eller med båda kanalerna ihopkopplade. Så vitt jag kan höra gör den ingen åverkan på ljudet förutom där den används.
Delningsfiltret kan också användas utan kompensation, och kan dela från 6db upp till 40(har jag för mig)dbs branthet. Frekvenserna kan ställas upp till 325Hz.

Osså var det då dags för rumskompensationen:
TacT är redan inne på tredje versionen av mjukvaran och samtliga uppgraderingar är gratis! Tack för det... Jag har redan haft en hel del problem som är helt mjukvarurelaterade, bland annat så har hela apparaten låst sig vid ett tillfälle. Som tur är kan man boota om maskinen från fronten. Nuvarande program lider av en del problem när beräkningar skall göras. Olika saker kräver olika språkinställningar i operativsystemet. Tråkigt, men det ska förhoppningsvis fixas vid nästa uppgradering.
Systemet är i det närmaste självkalibrerande, man ställer ut micken och sedan börjar TacTen att generera en del olika "knäppljud" vid olika frekvenser för att få fram reflektioner och frekvensgång. En sak som är otroligt viktigt är mikrofonplaceringen. Hamnar den det minsta fel i höjd eller sidoled blir ljudbilden allt annat än bra. Här kan krävas flera experimentmätningar.
Efter att mätningarna är utförda får man upp frekvenskurvan i skärmen. Enheten är kapabel att kompensera för i stort sett vilka dippar/toppar som helst, men man gör klokast i att försöka hitta en placering där man undviker detta. En rejäl dipp i vänsterkanal orsakade en hel del onyttiga konutslag för min egen del. En önskan vore att TacT lade in ett läge där man kunde ändra i mätkurvan för att undvika detta.
Efter mätningen är gjord ska man välja en "target curve", allså hur man vill att frekvensgången skall vara. Här finns en uppsjö med förprogrammerade kurvor, dock ingen som föll mig i smaken. Det går utmärkt att göra en egen eller ändra i en befitlig kurva. En rak kurva går givetvis också att uppnå, men den låter så pass sterilt och ljust mot det man är van vid, så den rekommendrar jag inte.
Ja, sedan är det bara att skapa "sitt" ljud! Det finns i stort sett inga bergänsningar. Skillnaderna i klang som kan uppnås med komponent eller kabelbyte ter sig i det närmaste löjligt mot vad man kan göra här! Anpassar man inte targetkurvans utseende efter anläggningens befitliga frekvensgång så kommer man knappast alls att känna igen sig. Häri ligger nog TacTens begräsningar för den stora massan. Har man inte lust och kunskap att lägga ner åtskilligt med tid för att få till ljudet, ja då ska man inte köpa den heller. Risken för att justera bort sig är också väldigt stor. Det kan vara bra att koppla ur kompensationen ibland för att komma tillbaka på rätt spår så att säga. Personligen har jag jobbat väldigt mycket med tids och rumskompensation inom billjud flera år före innan Tact introducerade sin enhet. Dessa system påminner i grunden väldigt mycket om varandra i handhavande trots att TacTen är ljusår längre fram i utvecklingen. Men trots det, och även fast TacTens kontrollprogramm är mycket logiskt och bra uppbyggt, så tog det mig åtskilliga dagar att få till ett ljud som jag tyckte var bättre än det rena bypass läget. Systemet har inga begränsningar i targetcurve editorn, och därför kan man i stort sett hålla på i evigheter. Men när det väl är gjort så blir i stort sett allt bättre. Jag är mer nöjd med klangen, övergången mellan subben och mina Dynaudio är så bra som den bara kan bli. Ljudbilden har blivit större och luftigare med en otrolig pin-point skärpa. Detaljer som jag aldrig hört tidigare dyker upp hela tiden. Och det bästa är att jag kan fortsätta att förändra systemet närsomhelst. Förut kunde man flytta runt med högtalarna lite när man var uttråkad, men det var liksom allt. Här kan man göra typ 100000 andra justeringar för att förändra klangen och ljudbilden.
Det här är apparaten för den experimentsugna audiofilen som gärna lägger ner en hel del tid på att förbättra sitt system. Den som är otålig och bara vill ställa upp systemet och spela musik lägger nog hellre upp pengarna på något annat.


Använd kringutrustning:
Krell KSA-200s
Sony XA-50ES
Dynaudio 1.3se
Velodyne HGS-12
Purist Audio kablage

Edited by - David A on 2002/11/16 00:12:52

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/11/16 :  09:52:46  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Det du skriver om att tacten helt kan förstöra för en som inte har tiden, orken eller kunskapen att få till det är i allra högsta grad korrekt.

Jag har fått till otroliga lyft med tacten, likväl som de har kunnat låta riktigt illa. Mina intryck från vissa demodagar har varit att de mer fokuserat på ett kliniskt detaljerat ljud helt utan att arbeta med att få ihop det på ett naturligt och flytande musikaliskt sätt. Det är något som är trist då det inte är god pr för tact.

Äger ingen tact och kommer nog inte att köpa en heller, men relativt många lyssningserfarenheter och de är väldigt positiva.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/16 :  10:42:17  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag vill me ha en TacT. =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/16 :  12:06:12  Show Profile Send David A a Private Message
Kanske måste inflika att man KAN ha väldigt stor nytta av TacTen även utan kompensering. För mig själv blev uppgraderingen med det variabla delningsfiltret helt oumbärligt, jag fick som en ny CD med dom inbyggda DA-omvandlarna, försteget blev bättre, och sist men inte minst så kan man kompensera för resonanser i basområdet med den inbyggda EQn utan att påverka ljudet. Allt detta utan att aktivera kompenseringen! Så för mig är det nog den mest prisvärda uppgraderingen någonsin!
Men vill man ha nytta av kompenseringen så krävs som sagt tid och tålamod!
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/11/16 :  14:29:48  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
David A,

Trevlig recension ... Jag har under en längre tid gått runt och funderat på hur mycket bättre en anläggning kan bli med ett elektronisk rumskorregeringssystem. Eftersom jag är mjukvaruutvecklare i grunden så har jag givetvis testat att utveckla en "egen" mjukvvara för bl a frekvekskompensering . Ett av mina problem har varit att utveckla en bra editor för att jobba med olika typer av ljud-inställningar. Hur fungerar detta i en TacT? Gör man alla inställningar på själva TacT-burken eller är man tvungen att att ha en PC där man editerar de inställningar man vill/behöver göra? Hur bra (lättanvänd) är i så fall mjukvaran för detta ändamål?


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/16 :  16:07:13  Show Profile Send David A a Private Message
För att använda targetcurve editorn behöver man en PC, och att ändra på kurvorna är inte speciellt svårt. Du kan gå in på TacTs hemsida och ladda ner programmet och pröva det i demo-mode. Parametriska EQn kan kontrolleras direkt från enheten, men det finns även ett program för EQn där man får en mer överskådlig bild var och hur man ändrar frekvenskurvan.
Man kan även titta på hur mätningarna ser ut i tidsdomänen, men där har jag personligen lite problem för tillfället. Ska maila till TacT och fråga varför jag får ett felmeddelande där hela tiden.
Allmänt kan man säga att mjukvaran är bra uppbyggd men är full av buggar. Den uppdateras dock gratis med jämna mellanrum så det är väl inte så mycket att gnälla på.
Har man inte sin dator i sitt lyssningsrum så måste det nog till med en laptop, det blir ett evigt springande fram och tillbaka annars.
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/11/16 :  18:28:31  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej David,

vi borde kanske mötas - TACT användare och diskutera möjligheter och erfarenheter....

mvh

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/16 :  19:20:25  Show Profile Send David A a Private Message
Definitivt!
Vad har du för slags TacT? 2.0 eller 2.2x?
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2002/11/17 :  10:30:02  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
TCS

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/17 :  10:51:05  Show Profile Send David A a Private Message
OK, Ska ladda ner programvaran till den och kika lite.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/18 :  00:40:32  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag vill också ha en 2.2x!
Har ni provat dom rumskorrigerings program som finns för PC?
Och i sådana fall hur jämförde dom sig med Tact?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/11/18 :  11:32:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message


Helluuu... DAVID!!

va bra att du kommit igång på riktigt. Se till att
träffa Robban, det är honnom jag träffat tidigare
a lá TacT dating.

TacT tar en jäkla massa tid att lära sig, och då
är det bra att lära sig av varandra.

finfint

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/11/18 :  17:08:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men hur blir det med tact-känslan i musiken?

Förlåt, jag kunde inte låta bli.
Ett tecken på att det är dags att packa ihop och gå hem.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000