HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Underbar datormus!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/09/26 :  18:45:34  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Jag måste tipsa om mitt fynd. Jag har länge varit på jakt efter en ny datormus eftersom jag suttit med en grå gammal kulmus som lever om lite som den vill med muspekaren. Jag vill absolut ha en lätt mus av ergonomiska skäl eftersom jag använder den ganska mycket och då brukar man vara hänvisad till laptopmusar eller vissa spelmusar med sladd. Bekväm som man är vägrade jag att skaffa en ny mus med sladd så jag testade en trådlös optisk laptopmus men blev missnöjd. Den hade ingen docka för laddning och den hade inte igång den optiska sensorn hela tiden så jag satt och störde mig på att det blev en fördröjning varje gång jag rörde musen efter några sekunders vila.

Efter lite surfande och butiksletande hittade jag dock det jag sökte! Logitech MX Revolution var musen för mig.

Så ser den ut och det finns mycket att läsa om den så jag berättar bara vad jag tycker är mest anmärkningsvärt. Det är scrollhjulet som överraskar. Det har två lägen där det ena är traditionellt klickande stegvis rullning. Det fungerar som förväntat. Trycker man ner jhulet slår mekaniken om och det blir helt steglöst. man rullar omkring på forumet utan några som helst begränsningar. Sätter jag skjuts på hjulet fortsätter det rulla så att man snabbt kan kolla av en lång tråd eller leta efter bilder eller kapitel i ett dokument. Man kan dessutom ställa in hjulet med mjukvara så att det är stegvis till en början men blir steglöst efter några radbyten så att hjulet fortsätter rulla. När det gäller inställningarna är mjukvaran som följer med lätthanterlig och bra. Jag skrev i början att jag ville ha en lätt mus och denna är egentligen lite tyngre än vad jag önskat, dock är glidplattorna uder musen så fria från friktion att det inte märks.

Den kostar mer än en vanlig mus men var värd det för mig. När det handlar om så små pengar känner jag att jag kan kosta på det bästa till
skillnad mot annat i datorburken där jag normalt håller mig kring skärningspunkten för pris/prestanda. Jag hoppas verkligen att denna innovation sprids till andra möss och tillverkare på marknaden.

Jag vet inte om det bör sägas men jag eller firman har inga som helst förbindelser med logitech eller någon distributör för datormusar.

Tomshardwares test av musen.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/26 :  19:36:47  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kan man ha dem på högtalarna ?

Pris på husmusen ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2006/09/26 :  20:22:28  Show Profile Send planetaryice a Private Message

Den ser väldigt inbjudande ut. Är faktiskt på jakt efter en ny mus och denna verkar ju inte vara helt fel.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/09/27 :  00:42:59  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
quote:
Kan man ha dem på högtalarna?

Pris på husmusen ?
Haha, jag har faktiskt laddningsdockan på en av datorhögtalarna.

Jag betalade 775 kr ink. moms på Microstore vid Kvilletorget i GBG.

Driver www.ihifi.se

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/09/28 :  21:24:06  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Finns det tangentbord till den?
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/09/28 :  21:51:21  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
quote:
Finns det tangentbord till den?
Inte vad jag sett. Den marknadsförs inte i samband med något tangentbord. Än så länge är det tangentbord jag trivs bäst med en slimmad 300 kronosvariant med fullstora laptoptangenter. Tyvärr har det sladd. Jag har varit och pillat lite på logitechs dyrare variand med löstagbar numerisk keypad men jag tyckte att tangenterna var för degiga i anslaget. Allt detta tyckande är dock högst personligt. Som Einstein nästan sade: "Allt är subjektivt".

Driver www.ihifi.se

Edited by - IHiFi.se on 2006/09/28 21:52:33
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/09/30 :  06:21:15  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Är den tung? Jag köpte en MX1000, men det var ganska tung till spel, där man använder musen en hel del.
Hur många DPI är den på? Kan man ställa in det, eller ändra enkelt?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000