Author |
Topic |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 11:30:18
|
Köpte en Tokina 3x försätts lins till min Canon Powershot A80 men resultatet blev mindre bra får man väl säga. Vad kan vara felet tro? Finns det ngn som är bra på optik här?
Med 3x försättslins + max zoom.
Endast max zoom med kameran.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
Edited by - cittroman on 2006/09/23 11:30:43 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 11:51:55
|
tjo du , rena 3D bilden
Är du säker på att det är meningen att zoomen ska fungera , du har väl en mellanring ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 11:52:48
|
kom på , på en äldre Nikon jag hade så var man tvungen att säga till kameran att man hängde på x-tra optik. |
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 12:20:50
|
Ej ngn zoom
Halv zoom.
Lite mer än halv zoom.
Max zoom.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 12:25:31
|
Adaptertub + lins.
Ihopskruvat.
Canon har en bajonettfattning i huset så man "trär" adaptertuben över objektivet så att man sen kan skruva i linser filter motljusskydd mm på kameran. |
|
Edited by - cittroman on 2006/09/23 12:28:05 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 12:26:40
|
Med den vinjeteringen så undrar man verkligen om dom passar ihop !?
|
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 12:39:09
|
Själva adaptern har samma höjd som canons originaladapter fast denna är i aluminium och canons är i plast.
Vinjetteringen får man nog med "på köpet" då 3x zoomen är från 38mm. Det är nog meningen att man endast skall använda max zoom eller nära max zoom.
Men bilden får en ruggig distorsion i ytterkanterna så det verkar mkt konstigt. |
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 12:56:23
|
Jag har provat med en "pirat" glugg till min oly 8080, det fungerade riktigt illa, brutalt dåligt, precis som du ser. Optik är dyrt, när jag köpte olys egen 1.4 teleförlängare, blev det riktigt bra, men den är större, tyngre och 10 gånger så dyr. Så, billigt när det gäller optik är ofta skit. Nu brukar ju inte tokina göra skräp, men möjligheten finns att det helt enkelt är så där dåligt. Tyvärr. Sen är det också så att en 3x förlängare per automatik blir sämre än mindre "förlängning". Så, jag tror helt enkelt att det är så där dåligt, det är inget fel på grejerna. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 13:18:27
|
Det var så jag tänkte att Tokina borde ha OK optik även om dom kanske inte tillhör toppskiktet så borde det fungera hyffsat. Men detta är inte ens användbart.
Tokinas 3x är riktigt gediget och tungt så det känns bra iallafall. |
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/09/30 : 19:14:47
|
Testade idag med 2st nikon modeller och fick samma bedrövliga resultat.
Med en Nikon coolpix 2000
Och en coolpix 4600
Har mejlat killen som såde linsen men han är inte villig att betala tillbaka ngt.
Det sista jag skrev var detta: quote: This lens is no good att all. I've tried it on 3 moore cameras canon A95, nikon coolpix 2000 and nikon coolpix 4600 with the same result, awful performance! Canon A95 same result as mine A80 Look at the pics from nikon 2000 and 4600, not good at all. I would like to get a refund on this lens incl shipping. Regards /// Mattias
Så här svarade han idag: quote: Hi, I'm sorry for your disappointment, may be your requirement is much higher than mine. However, as I've mention is the listing that "All sales are final, no returns", and the item was sold about 50% lower than the market price. Hence, sorry to inform you that I'm not able to full fill your request. Rgds, Leong
Frågan är väl om jag lämnar dåligt betyg på Ebay så gör väl han samma sak mot mig. |
|
|
|
|
Topic |
|