HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 12" sub-element
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2006/09/25 :  22:17:19  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message
Är det någon som har erfarenheter av Emminence Lab-12 alt B&C 12TBX100, har tänkt bygga någon form av mini-subbar och har svår beslutsångest beträffande elementvalet.
Tanken är 40-50 portat el. 6:e ordningens bandpass. Skall användas med DBX Driverack inom området 40-120hz.

Åsikter?!

http://www.eminence.com/proaudio_speaker_detail.asp?web_detail_link=LAB12&speaker_size=12&SUB_CAT_ID=1

http://www.bcspeakers.com/index.php?sez=1&categoria=1&id_descrizione=2&prodotto=6

Driver företaget Audiotec Nord AB
www.audiotecnord.se

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/09/26 :  17:48:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har erfarenhet av B&C 15PE40, 15" mid tyvärr, men B&C är mkt trevliga enligt mig och har rönt stora framgångar, nu även på konelementsidan.

Jag använder driverack 260, vilken modell har du ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2006/09/26 :  18:42:07  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message
Avänder ett Driverack PA och är mycket nöjd med det.

Funderar även över ett B&C 12ps100 då det beter sig ganska lika som 12tbx100:at i simuleringen, men är billigare.

www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/26 :  18:54:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Helt klart Eminence Lab12 om du vill ha ett subbelement.

Läste en tråd på PSW labforum om nån som använde två sådana till sin basgitarr. Dom överröstade trumsättt om jag inte missminer mig.
Över 120 dB vid 20 hz!!!!
Bygger du dessutom ett par Labhornlådor till dem så är du en hjälte!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2006/09/26 :  19:59:35  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message
mja, då går konceptet med minisubbar bort. Labhornet är spännande men inte den här gången...

Lab-12:an och B&C elementen spelar ganska likartat i ca 40-50lit portad.

www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2006/09/28 :  22:03:56  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message
Fick paket idag, två såna här killar kom på besök....

www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/29 :  07:41:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Dom ser riktigt fina ut!

Det ända jag funderar på är Fs på 42 Hz.. Låter inget bra för en subb.
Ser ut att vara en bra bashorns-driver dock!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/09/29 :  16:05:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
två stycken duracell batterier, kul men det hänger liksom inte ihop med tråden :)

Klart läckra skapelser de där basarna, jag vill minnas att de är ganska tåliga också, gratullerar!!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/09/29 :  17:14:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Fs på 42 gör att det inte blir en subwoofer i vanlig mening. Den lägsta oktaven kommer elementen inte mäkta med.

Detta behöver inte vara dåligt! Att lasta rummet med energi mellan 20 och 40 hz kräver sitt rum! Jag har själv gjort avvägandet att faktiskt inte alltid nå ner till 20 hz, utan istället låta rummet hjälpa upp lite gran och samtidigt slippa bli påmind om dom tillkortakommanden som rummet faktiskt har!

Har man fri ekonomi, fria händer med rummet, etc, kan och rent av bör man nå ner till 20 hz...bara att hantera de rumsliga problem som dyker upp.
Men alla är ju inte så lyckligt lottade att det är görligt.

Varför 6'e ordningens bandpass? Det är svårt nog med hifi och högtalarkonstruktion utan att man behöver göra komplicerade lådor! Kör vanlig portad, om du kan! Lättare, enklare och högre sannorlikhet att det blir rätt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2006/09/29 :  18:43:30  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message
Ett litet förtydligande kanske vore på sin plats, subben skall användas till en mini-PA-rigg. Alt under 30-35hz kommer att skäras bort med Driverack:en. Den skall med andra ord leverera bas mellan 40-120hz och gärna spela ganska högt.

6: ordningens lådan var simulerad till Lab-12an som ett alternativ till basreflex. Till B&C:n kommer det nog att bli en 50lit 45hz portad låda, skall göra en prototyp enl. den mallen.

www.audiotecnord.se
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/30 :  07:31:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Till B&C:n kommer det nog att bli en 50lit 45hz portad låda,

Läste jag: Till B&C:n kommer det nog att bli ett 500lit 45hz exponentialhorn,????

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

deka_erik
Member

103 Posts

Posted - 2006/09/30 :  12:12:30  Show Profile  Visit deka_erik's Homepage Send deka_erik a Private Message
Har ju förvisso hört talas om selektiv hörsel men selektiv läsning

Blir dock inget spånskivemonster i det här projektet... tråkigt att göra dig besviken

www.audiotecnord.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000