HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 knäpp och brum i ggp (löst, tror jag)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:14:26  Show Profile Send ockham a Private Message
mitt senaste diy projekt, Grounded grid preamp fungerar bra, men ibland, till synes slumpartat så brummar och knäpper den precis när jag slagit på den.

det kan vara typ:
brum, knäpp,knäpp, tyst, knäpp, brum, knäpp, tyst. Under loppet av kanske 5 - 10 sekunder, sedan tyst och sedan plötsligt, knäpp,knäpp
och sedan är allt ok. Knäppen är kraftiga och påverkas inte av volymen

Ibland händer det inte alls.

Tids eller värme relaterat, eller uppvärmningsrelaterat.

Någon som har en aning om vad det kan vara symptom på?

rör? konding?

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System

Edited by - ockham on 2006/09/30 16:18:21

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/08/31 :  08:46:25  Show Profile Send Resonans a Private Message
Vet inte om detta har med saken att göra, men i byggbeskrivningen hävdar ju Bruce att GGPn kan ge en lågfrekvent nästan DC-signal under de första 15 sekundrarna efter påslag. Han rekommenderar att man väntar med att slå på sitt slutsteg till GGPn kommit upp lite i temperatur.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/08/31 :  09:13:17  Show Profile Send Manga X a Private Message
Det låter som en trolig förklaring till dina problem Ockham.

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/09/03 :  23:33:08  Show Profile Send ockham a Private Message
hmm så trodde jag med ett tag, men nu började det plötsligt efter minst 5 minuter, med sprak och brus också. Något med rören verkar det vara för det ena verkar var felaktigt, knäpper jag på det försiktigt med nageln hörs glaskroppsklangen i hela systemet.
Jag hade samma problem med en "Audionen" en gång och då bytte Erik A bara ut ena röret så var det problemet borta.

Jag får väl bita i det sura äpplet och byta ut rör(en) helt enkelt. Suck, dyrt att vara DIY'are ibland.

Om inte någon här på forumet har något annat tips att gå efter.

Mitt System
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/03 :  23:46:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Felaktigt rör eller någon dålig lödning. Prova att byta plats på rören och se om felet flyttar sig till andra kanalen.

quote:
Något med rören verkar det vara för det ena verkar var felaktigt, knäpper jag på det försiktigt med nageln hörs glaskroppsklangen i hela systemet.
Detta kallas mikrofoni. Det är väldigt vanligt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/09/03 :  23:58:08  Show Profile Send ockham a Private Message
mikrofoni = vanligt i bemärkelsen normalt och man lever med det eller ett vanligt fel som bör åtgärdas?

Jag trodde att alla rör hade mikrofoni i mindre skala. Ljudet när jag knäpper på röret är enormt, nåja kanske lite subjektivt

Jag lär mig nya saker i allafall !!

Mitt System

Edited by - ockham on 2006/09/04 00:00:23
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/09/04 :  07:10:27  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jag hade också liknande problem men det berodde på socklarna som glappade.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/04 :  07:16:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
mikrofoni = vanligt i bemärkelsen normalt och man lever med det eller ett vanligt fel som bör åtgärdas?
Det beror på hur mycket det är.
quote:
Jag trodde att alla rör hade mikrofoni i mindre skala
Stämmer.
quote:
Ljudet när jag knäpper på röret är enormt, nåja kanske lite subjektivt
Då är det bytesobjekt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/09/04 :  10:27:02  Show Profile Send ockham a Private Message

Mitt System
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/09/04 :  12:30:03  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hade precis samma fenomen med knäpp, sprak, tyst osv. i min Edison och jodå bara att byta ett av rören (bytte faktiskt alla fyra då de började bli gamla) vet inte hur ggp ser ut riktigt men byt plats på rören så märker du om det är nåt fel på dem.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/09/04 12:31:20
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/09/04 :  21:31:13  Show Profile Send ockham a Private Message
Jag har skiftat rör en gång och den bevärande mikrofonin flyttade över till en annan kanal, så det röret ska jag byta.

Men det verkar som det kanske är två problem för om jag knäpper till chasst med nageln,rätt lätt, så sprakar det till, brummar en stund, sprakar till och blir tyst, ur båda kanalerna. Så min teori blir dålig lödning någonstans vid någon gemensam signaljords punkt.
Fast lite märkligt tycker jag att det är att det så känsligt för den mekaniska nagelknäppen. Men vore det ett rör borde det kunna höras endast i en kanal, tycker jag.

Har ni mer luttrade rör diy'are några synpunkter? är jag på rätt spår tror ni?

Fram med lödkolven alltså, jag som hade städat undan så fint, måste ta tag i planerna att ställa i ordning en verkstad.

Mitt System

Edited by - ockham on 2006/09/04 22:00:04
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/09/30 :  16:17:55  Show Profile Send ockham a Private Message
Så har bytt rör och mikrofoni problemet är borta men brummet har varit kvar. Efterom det är i båda kanalerna så lutade hjag åt strömförsörjningen. Och så idag kom en god vän till mig på besök och vi tog oss an brumproblemet och till slut lyckades vi lokalisera två kallödningar vid två av kondingarna i ena strömförsörjningen. Så fram med lödkolven och nu verkar allt ok.

härligt.

Mitt System
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000