Author |
Topic |
|
Jens1966
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 22:01:10
|
Hej,
Funderar på ett projekt där jag skulle behöva "pianolacka" för att det skall stämma med omgivningen.
Någon som gett sig på detta, och hur gör man i så fall?
Jens |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 22:49:33
|
Inte gjort det, men det innefatttar MÅNGA lager lack och mycket slipning mellan varje lacklager...
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 22:57:00
|
har lackat ett flygel lock på den gammla snickar tiden celulosa lack med fransk polering då blir det blankt,som zalve säger många lager lack blir det |
18 ska de va.
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 23:06:35
|
Pianolack behöver inte betyda tio lager lack eller så iofs. Men däremot så kommer du behöva jobba med hög-glans lack. 90-glans(om du vill ha en finfin spegelbild), eller nåt i den stilen. Vad som däremot blir ansträngande är förarbetet - då div. skönhetsfel kommer i klarare dager med ju högre glans du har. Vill tillägga att 100% fininsh är svårt utan ordentliga redskap. Vad många därför gör är att lägga på tjockt med lack - för att sedan polera med slip-papper och slip-pasta, ned till och upp till den glans man önskar.
Tänk på att ju mörkare färg i botten - ju mer kommer 'missar' synas.
/M |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 00:27:09
|
Hallo Jens. Vad ska du lackera för sak? Jag håller på och lackerar ett förstärkarchassi jätteblanksvart. Första lagret klarlack har åkt på idag, och det är mycket tjusigt om än inte helt apelsinskalfritt.
Här hittade jag lite inspiration: http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-5551.html
Jag har använt mig av: * PP100 spackel (starkt och lättslipat) * 3 burkar Plasti-kote "Gloss super (svart)" och 1 burk "Clear super". Sprayade i 3 omgångar med 5 minuters mellanrum. Det blev nog 3-4 lager sammanlagt. * Slipkloss och slippapper med grovlek 60, 80, 120, 600, 1200 (60-120 till spacklet och 600-1200 våtslippapper till lack-lagren) * Pimpstenstvål på en tvättsvamp för sista finslipningen av det svarta. Testar nog det på klarlacken också. Sen blir det kanske någon slags vaxning.
Nästa gång kör jag nog inte med sprayburkar för det svarta, eftersom de är dyyyra och lacken ändå slipas ned efteråt. Vattenbaserat kanske vore nåt också, för att spara hjärnceller. |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/09/27 : 16:16:09
|
Förarbete, förarbete, förarbete, sprutspackel, slipning, grundlack, slipning, lack, lack, slipning, lack, slipning, ev spackling.... och om igen...polering...polering, polering...
Allt finare slippapper.. det är bara topparna man vill matta ner. Oerhört omständigt och inte alls kul om det är MDF där man inte förseglat skarvarna, använt fel typ av spackel, eller inte torkat MDFen innan. Då kommer skarvarna som ett brev på posten med tiden.. |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8642 Posts |
Posted - 2006/09/27 : 21:21:27
|
Lyckades få till pianolack liknande yta med vanlig svart blank sprayfärg förrut,det var ju då sprutspackel,slipa måla slipa måla,men bra blev det. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
1971
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2006/09/27 : 22:00:57
|
Jag har en idé som jag gärna vill testa på er. På 80-talet byggdes det vindsurfingbrädor och kortfattat gick det till enligt följande:
1. Brädan formades i clarkfoam (styrform/frigolit som tål polyester) 2. Målning (motivlackering var populärt) 3. Plastning med glasfiber och polyester 4. Lackning med polyester med vaxtillsats 5. Våtslipning 6. Våtslipning 7. …. 13.Våtslipning 14. Rubbing 15 Polering
Detta gav en spegelblank yta med ”djup” i färgen. Tror ni detta skulle fungera på exempelvis en högtalare där steg 1 istället är en låda i MDF? Man borde väl också rimligtvis undvika MDF-skarvarna med denna metod?
Det finns ett alternativ till ovanstående och det är att skippa steg 2 och istället applicera topcoat efter plastningen (topcoat tror jag består av färgad polyester med vaxtillsats). Efter detta så slipas och poleras ytan.
Jonas
|
Edited by - 1971 on 2006/09/27 22:29:46 |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/09/27 : 23:07:16
|
quote: Allt finare slippapper.. det är bara topparna man vill matta ner. Oerhört omständigt och inte alls kul om det är MDF där man inte förseglat skarvarna, använt fel typ av spackel, eller inte torkat MDFen innan. Då kommer skarvarna som ett brev på posten med tiden..
Kaffekoppen, hur förseglar man skarvar i MDF? Vad är fel typ av spackel, eller rättare sagt, vad är rätt typ av spackel för MDF? Torka MDF, vad talar vi om för tidsperioder här?
Att det skall vara så knepigt att måla |
J. Ullberg |
|
|
Adanlast
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2006/09/28 : 12:59:16
|
Vet någon var man får tag i cellulosalack? Det verkar inte vara något man hittar i måleriaffären på hörnet.
Tobbe |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2006/09/28 : 13:24:18
|
Ett tips jag fått av min bror som är båtbyggare är, att sista lagret klarlack ska vara aningen matt,då spelar ljusbrytningen ett spratt,så blir det mer djup i lacken. (har dock ej provat själv)
|
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2006/09/28 : 14:32:45
|
girade kanter borde vara lättare att få till än kant i kant "butt joints" |
|
|
Jens1966
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2006/09/28 : 19:45:54
|
Hej,
Tack för alla tips o engagemang kring denna fråga.
Min plan är att bygga en egen fot till min nya plasma. Tanken är att integrera centerhögtalaren i foten då den inte längre kan placeras på tv:n.
Jag har tänkt bygga foten i stavlimmad björk, detta för att kunna forma den som jag vill.
Jens |
|
|
|
Topic |
|