HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Pianolack
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jens1966
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/09/25 :  22:01:10  Show Profile Send Jens1966 a Private Message

Hej,

Funderar på ett projekt där jag skulle behöva "pianolacka" för att det skall stämma med omgivningen.

Någon som gett sig på detta, och hur gör man i så fall?

Jens

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/25 :  22:49:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Inte gjort det, men det innefatttar MÅNGA lager lack och mycket slipning mellan varje lacklager...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/09/25 :  22:57:00  Show Profile Send classe a Private Message
har lackat ett flygel lock på den gammla snickar tiden celulosa
lack med fransk polering då blir det blankt,som zalve säger
många lager lack blir det

18 ska de va.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/25 :  23:06:35  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Pianolack behöver inte betyda tio lager lack eller så iofs. Men däremot så kommer du behöva jobba med hög-glans lack. 90-glans(om du vill ha en finfin spegelbild), eller nåt i den stilen. Vad som däremot blir ansträngande är förarbetet - då div. skönhetsfel kommer i klarare dager med ju högre glans du har. Vill tillägga att 100% fininsh är svårt utan ordentliga redskap. Vad många därför gör är att lägga på tjockt med lack - för att sedan polera med slip-papper och slip-pasta, ned till och upp till den glans man önskar.


Tänk på att ju mörkare färg i botten - ju mer kommer 'missar' synas.

/M
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/26 :  00:27:09  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hallo Jens. Vad ska du lackera för sak?
Jag håller på och lackerar ett förstärkarchassi jätteblanksvart. Första lagret klarlack har åkt på idag, och det är mycket tjusigt om än inte helt apelsinskalfritt.

Här hittade jag lite inspiration:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-5551.html


Jag har använt mig av:
* PP100 spackel (starkt och lättslipat)
* 3 burkar Plasti-kote "Gloss super (svart)" och 1 burk "Clear super". Sprayade i 3 omgångar med 5 minuters mellanrum. Det blev nog 3-4 lager sammanlagt.
* Slipkloss och slippapper med grovlek 60, 80, 120, 600, 1200 (60-120 till spacklet och 600-1200 våtslippapper till lack-lagren)
* Pimpstenstvål på en tvättsvamp för sista finslipningen av det svarta. Testar nog det på klarlacken också. Sen blir det kanske någon slags vaxning.


Nästa gång kör jag nog inte med sprayburkar för det svarta, eftersom de är dyyyra och lacken ändå slipas ned efteråt. Vattenbaserat kanske vore nåt också, för att spara hjärnceller.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/09/27 :  16:16:09  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Förarbete, förarbete, förarbete, sprutspackel, slipning, grundlack, slipning, lack, lack, slipning, lack, slipning, ev spackling.... och om igen...polering...polering, polering...

Allt finare slippapper.. det är bara topparna man vill matta ner. Oerhört omständigt och inte alls kul om det är MDF där man inte förseglat skarvarna, använt fel typ av spackel, eller inte torkat MDFen innan. Då kommer skarvarna som ett brev på posten med tiden..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/09/27 :  21:21:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lyckades få till pianolack liknande yta med vanlig svart blank sprayfärg förrut,det var ju då sprutspackel,slipa måla slipa måla,men bra blev det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

1971
Starting Member

16 Posts

Posted - 2006/09/27 :  22:00:57  Show Profile Send 1971 a Private Message
Jag har en idé som jag gärna vill testa på er. På 80-talet byggdes det vindsurfingbrädor och kortfattat gick det till enligt följande:

1. Brädan formades i clarkfoam (styrform/frigolit som tål polyester)
2. Målning (motivlackering var populärt)
3. Plastning med glasfiber och polyester
4. Lackning med polyester med vaxtillsats
5. Våtslipning
6. Våtslipning
7. ….
13.Våtslipning
14. Rubbing
15 Polering

Detta gav en spegelblank yta med ”djup” i färgen. Tror ni detta skulle fungera på exempelvis en högtalare där steg 1 istället är en låda i MDF? Man borde väl också rimligtvis undvika MDF-skarvarna med denna metod?

Det finns ett alternativ till ovanstående och det är att skippa steg 2 och istället applicera topcoat efter plastningen (topcoat tror jag består av färgad polyester med vaxtillsats). Efter detta så slipas och poleras ytan.

Jonas

Edited by - 1971 on 2006/09/27 22:29:46
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/09/27 :  23:07:16  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Allt finare slippapper.. det är bara topparna man vill matta ner. Oerhört omständigt och inte alls kul om det är MDF där man inte förseglat skarvarna, använt fel typ av spackel, eller inte torkat MDFen innan. Då kommer skarvarna som ett brev på posten med tiden..


Kaffekoppen, hur förseglar man skarvar i MDF? Vad är fel typ av spackel, eller rättare sagt, vad är rätt typ av spackel för MDF? Torka MDF, vad talar vi om för tidsperioder här?

Att det skall vara så knepigt att måla

J. Ullberg
Go to Top of Page

Adanlast
Starting Member

2 Posts

Posted - 2006/09/28 :  12:59:16  Show Profile Send Adanlast a Private Message
Vet någon var man får tag i cellulosalack? Det verkar inte vara något man hittar i måleriaffären på hörnet.

Tobbe
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/09/28 :  13:24:18  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Ett tips jag fått av min bror som är båtbyggare är,
att sista lagret klarlack ska vara aningen matt,då spelar ljusbrytningen ett spratt,så blir det mer djup i lacken.
(har dock ej provat själv)


Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2006/09/28 :  14:32:45  Show Profile Send DrBoar a Private Message
girade kanter borde vara lättare att få till än kant i kant "butt joints"
Go to Top of Page

Jens1966
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/09/28 :  19:45:54  Show Profile Send Jens1966 a Private Message
Hej,

Tack för alla tips o engagemang kring denna fråga.

Min plan är att bygga en egen fot till min nya plasma. Tanken är att integrera centerhögtalaren i foten då den inte längre kan placeras på tv:n.

Jag har tänkt bygga foten i stavlimmad björk, detta för att kunna forma den som jag vill.

Jens
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000