HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Övertygande högtalarmätning? Fixat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/19 :  22:05:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
De av er som läst tråden
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53763

vet att jag börjat misstänka att diskanten på min ena högtalare (B&W 803) är inkopplad med fel polaritet (vilket då skett vid monteringen); den har en dip i frekvenssvaret nära 4 kHz som råkar var delningsfrekvensen enligt manualen. Den andra högtalaren mäter ungefär som man kan förvänta sig.

Jag planerar att skicka ett e-mail till B&W med ett par mätkurvor och se vad de säger. Jag har två bilder som jag skulle vilja ha kommentarer på.

Impulssvar:
http://bildarkiv.hififorum.nu/f95toli/bw/Impulse.jpg

Frekvenssvar:
http://bildarkiv.hififorum.nu/f95toli/bw/freq_response.jpg

Om mätningarna:

*Mätningarna är tagna med exakt samma inställingar med högtalaren placerad mitt i rummet och mikrofonen placerad ca 0.7 m från högtalaren.
*Jag bytte plats på högtalarna och flyttade inte mikrofonen när jag bytte mätobjekt. Jag använda också samma kanal på förstärkaren etc.
Dvs båda högtalarna har nominellt sett mätts med samma förutsättningar.

Jag har upprepat mätningarna ett otal gånger under de senaste två dagarna och kurvorna här är ganska typiska. Jag har också provat svep och PSD pulser istället för MLS mätning och men med identiskt resultat.

Impulssvaret har tyvärr dålig tidsupplösning men det är väl ganska klart att de mäter olika.


Så, tycker ni jag har nog på fötterna för att kontakta B&W

Om inte, några förslag på vad mer jag kan göra?

Edited by - f95toli on 2006/09/27 22:21:47

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/09/19 :  22:51:22  Show Profile Send jonasz a Private Message
Klart du ska kontakta dem. Jag är i och för sig ingen mätexpert men dippen borde vara betydligt djupare än 3 dB om diskanten var inverterad, i alla fall om man jämför med andra mätningar jag sett. Kan det vara något annat fel? Toleranser på diskanten kanske? Den rullar ju dessutom av betydligt i översta oktaven.

Tycker du ska maila dem och höra vad de säger.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/19 :  23:25:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är att mätningen är ganska känslig, det enda som är konsekvent är dippen. Mitt vardagsrum är långt ifrån idealt för mätningar av denna typ så jag försöker ha mikrofonen rätt nära för att kunna använda "gaten" för att ta bort alla reflektioner, det innebär tyvärr att mikrfonens placering påverkar resultatet rätt mycket.

Här är en variant där jag försökt optimera mätningen ännu mer. Mikrofonen är riktad rakt fran mot en punkt mellan mellanregistret och diskanten

http://bildarkiv.hififorum.nu/f95toli/bw/freq_response2.jpg

Jag tror man ser "nollnivån" lite tydligare här, fast nu är det 20 ms gate vilket är lite mycket.
Nu är dippen vid den "abnorma" kurvan ca 6 dB vid 4 kHz vilket om jag minns rätt(?) är vad man förväntar sig om man byter polaritet.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/19 :  23:53:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Klart du kan skicka ett mail. Du ska ju inte behöva skicka med en HEL analys av problemet och bevis för att du har rätt,, de borde kunna se det och kanske ställa nån motfråga tillbaka. B&W bör ha folk som kan hjälpa dig,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/20 :  00:14:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, du har rätt.
Men jag vill dock kunna visa att det INTE är rummet som spökar i det här fallet vilket gissningsvis är vad de spontant skulle svara om jag inte kan visa att mätningarna är någotsånär pålitliga. Det är ju ett ganska "subtilt" fel, i någon mening vore det lättare om det var något direkt fel på diskanten som ex. gav konstiga missljud.

Sen är det väl vanans makt, jag sysslar ju yrkesmässigt med ganska avancerad mätteknik och jag är van vid att behöva backa upp kontroversiella påståenden med mätningar och ta hänsyn till alla möjliga felkällor.
Men i det här fallet får jag som du påpekar nog se mig själv som en vanlig dödlig, akustiska mätningar är inget jag är bra på.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/20 :  01:03:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Att ha lite extra på fötterna är dock aldrig fel, så man kan backa upp sitt tyckande lite.

Tror dock att en stor högtalartillverkare som B&W har rätt kanaler får sånt här.

Lycka till!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/26 :  20:51:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu fortsätter historien

Förra veckan så skickade jag ett mail till B&W. I svaret stod att ka, det är med all sannolikhet något fel och det är troligtvis diskanten som har kopplats in fel på fabriken. Igår ringde jag och pratade med en av deras ingenjörer och han förklarade hur man fixar det. Det visade sig var ganska enkelt att öppna en nautilus diskant, även om det ska erkännas att jag var rätt nervös. Diskanten var så vitt jag kunde se inte märkt på något sätt så jag har ingen aning om kablarna satt rätt förr eller inte.

Problemet kvarstår dock. NU har jag ingen dipp vid 4 kHz utan strax ovanför 3 kHz, dvs den har flyttat sig nedåt en bit.
Det kanske ska sägas att högtalaren spelar bra, det är inget fel på diskanten.

Jag ska ringa igen i morgon, men under tiden så vore det vore intressant att se om någon har några idéer? Filtret?

Det värsta är att jag fortfarande inte vet om diskanten VAR felvänd, jag tycker att stereobilden blev lite bättre men eftersom diskanten är så högt delad som 4 kHz så är det inte SÅ mycket "punktformig" information att orientera sig efter.

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/09/26 :  22:59:04  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kan du inte testa stereobilden med en signalgenerator där du sveper fram och tillbaka och lyssnar efter punktformigheten?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/09/26 :  23:04:21  Show Profile Send esl a Private Message
jag hade kopplat ur bägge diskanterna och mätt upp mellanregistren, sedan mätt upp diskanterna separat, både frekvens samt impulssvar.

Lättare att få en snabb bild av läget då...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/26 :  23:21:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Harry_Up: Jo, det var en bra idé. Jag ska prova det i morgon om inte mannen på B&W kan komma på något; men nått fel är det ju och det verkar inte enbart bero på diskanten.

ESL: Jag har tänkt på det. Men problemet är att man inte öppnar ett par N803 hur som helst. Diskanten är lätt att komma åt men faller i bitar om när man öppnat den om man inte håller i den; mellanregistret har inte ens några synliga skruvar. Det enda som är lätt att koppla ur är baselementen(man tar bara bort byggeln mellan terminalerna).
Jag har gjort mätningar väldigt nära elementen som ju i teorin nästan mäter registren en och en men det är för inexakt för att var till någon större hjälp.
Dessutom har man i teorin 15 års garanti på ett par N803, nu lär det inte gälla mig eftersom jag köpte dem begagnat men förhoppningsvis så¨kan jag trots det få hjälp av B&W att lösa detta.

Skulle trasig/felkopplad filterkomponent skulle kunna orsaka detta?
Ett trasigt element borde väl ge mer "direkta" missljud?


Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/27 :  22:21:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu fungerar det


Jag pratade med samma man hos B&W idag igen och han rekommenderade samma sak som ESL (mental notering: ESL har alltid rätt).
Han förklarade hur man plockar bort mellanregistret (man skruvar upp skruvar på metallgrejen BAK på högtalaren, mellanregistret hänger bokstavligen talat på en metallstång som sedan går in i faspluggen).
Hur som helst så plockade jag ut både mellanregister och diskanten, använde "batteritesten" på mellanregistret och lyckades hitta spår av märkningen på diskanten. Monterade ihop allt igen (att få dit mellanregistret var extremt tricksigt) och nu fungerar det.

Vad som irriterar mig mest är att jag fortfarande inte vet vad som var fel, om jag nu inte missat något (vilket är möjligt då inget var tydligt märkt) så monterades båda elementen tillbaka precis på samma sät som innan jag började plocka sönder högtalaren (dvs diskanten satt rätt från början); om det inte vore för att den andra högtalaren hela tiden mätte ok så hade jag trott att det var jag som inte kan mäta. Men nu både mäter- och låter det ok.



Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2006/09/28 :  00:05:10  Show Profile Send Larsen a Private Message
Kul att det löste sig, men visst är det frustrerande när man inte har något konkret att peka på? VAD orsakade det oasv... jaja, ibland får man bara acceptera och vara glad

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2006/09/28 :  20:40:39  Show Profile Send ILLY a Private Message
Kanske är jag fullständigt ute och cyklar nu, men jag börjar fundera på om felet var mekaniskt och inte elektriskt. Tänker på det du sa om att mellanregistret hänger i en stång som går ända fram till faspluggen.

Kan faspluggen suttit snett - och isåfall; kan det haft den inverkan på frekvensgången som du mätt?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/28 :  21:12:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tittade noga men kunde inte se några fel på elementen. Å andra sidan så har den ju faktiskt flyttats två gånger på ett år nu så ett mekaniskt fel kan inte uteslutas.
Just nu är jag bara glad att det löste sig, nu kan jag återgå till att bekymmra mig över akustiken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000