Author |
Topic |
Toko
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 09:50:33
|
MullBenkt: Vad kör du för kabel mellan DVD:n och förstärkaren? Själv har jag upplevt en nivåändring då jag experimenterat med olika signalkablar mellan cd:n och förstärkaren. Detta ensamt räcker förmodligen inte för att avhjälpa ditt problem… Kanske blir resultatet, där en sänkning av känslighet efterstävas, större om du även testar att byta ut högtalarkablarna. |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 11:05:36
|
Nätkablarna är standard, högtalarkablar från Xindak och likaså signalkablar. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 13:04:08
|
Varför börja diskutera kablar och kontakter? Grundfelet tycks vara att förstärkaren ifåga är felkonstrurerad. Det finna flera olika kurvor för logaritmiska potentiometrar, här har de tydligen valt fel med tanke på förstärkarens känslighet. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Toko
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 13:13:26
|
Har inga personliga erfarenheter av Xindakkablar, ifall dessa har en lägre resistans vilket i ditt fall skulle ge en kraftigare volymökning.
Jag använder Truth Link från Harmonic Technology. Senast testade jag istället med Audioquest King Cobra mellan cd:n och förstärkaren. Då upplevde jag det som om det krävdes en större ökning med volymratten för att erhålla samma volym som tidigare. Detta fenomen har jag stött tidigare då jag testat kablar från Nordost. Fast då hade jag både bytt ut signalkablar och högtalarkablar i Red Dawn serien. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 13:18:34
|
Erik - Jag ber om ursäkt ifall du uppfattar mitt inlägg som OT.
MullBenkt beskrev ett problem som jag själv har haft. Jag lyckades eliminera det genom at byta nätverkskablar. Någon form av filterkomponenter med därtill hörande nackdelar behövdes inte.
Jag tyckte det var relevant att upplysa MullBenkt och andra som läser tråden att det kan finnas andra lösningar än filterlösningen som hittills diskuterats.
MullBenkt - hoppas att du inte tar illa upp att jag diskuterar med Erik i din tråd.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2006/09/26 15:50:53 |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 14:58:58
|
Eh? MullBenkts problem ar Volymen som ar "for hog". Att byta kablar kommer inte gora nagon skillnad alls, om inte signalkablarna ar tillverkade av konstantan eller liknande. Det ska in MYCKET resistans i signalvagen (samma storleksordning som ingangsimpedansen) for att dampa signalen och det far man inte med kopparkablar om de inte ar flera mil langa. Det ar ett enkelt tekninskt problem som beror pa vad som manga skulle kalla en designmiss. Lyckigtvis gar det ocksa enkelt att losa.
Det ar dessutom inga "filter", det ar dampsatser. Ar de ratt konstrueraede sa har de absolut INGEN paverkan pa frekvensgangen efterom det ju faktiskt bara ar tva motstand (en spanningsdelare).
Jag anvander sjalv "attenuators" som ar spikraka (battre an +-0.4 dB) mellan dc och 60 GHz, sa det vore val ratt underligt om man inte skulle kunna gora detsamma for 20-20 kHz? |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 15:50:03
|
f95toli - OK, mitt tafatta försök till återgivning av den lösning som andra presenterade var inte korrekt.
Likväl står jag fast vid att jag haft ett problem som liknar MullBenkts och jag tar mig friheten att beskriva en lösning som fungerade för mig på den problembeskrivningen.
Huruvida det är den korrekta lösningen för MullBenkt, kan enbart han utröna genom att prova olika lösningsförslag på sitt problem.
MullBenkt - återigen sorry för att jag tar upp inlägg för att svara andra i din tråd
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Toko
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 17:35:06
|
f95toli: ”Att byta kablar kommer inte gora nagon skillnad alls”. Håller inte med dej om detta. Måhända att det inte löser MullBenkts problem, men visst kan det bli en viss skillnad. Vill även påpeka, vilket borde vara självklart, att kablars resistans även bl a beror av dess kapacitans och induktans. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 18:04:05
|
Snälla söta rara: Resistans är en allströmskomponent och har inget som helst att göra med vare sig induktans eller kapacitans.Om vi däremot pratar impedans kommer vi sanningen närmare.
|
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 19:18:05
|
Ingen fara grabbar! Jag bara lär mig en massa. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 20:52:44
|
För att en signal skall dämpas 20 dB i en signalkabel vid 20kHz krävs över 5000 meter... Hur många km nätkabel det går åt kan jag bara spekulera i.. men en snabb uppskattning när det gäller ett förstegs nätkabel (ca 50mA strömförbrukning och INGEN motkoppling)är att spänningsmatningen skall falla 20 dB = 100 ggr !!!
Det innebär att nätkabeln skall ta bort 227 volt av 230... så att bara 2,3 volt återstår i nätsladden...
Hur många mil nätkabel det är orkar jag inte ta nu.
Har jag räknat fel?
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Julian
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 22:42:13
|
quote: Ar de ratt konstrueraede sa har de absolut INGEN paverkan pa frekvensgangen efterom det ju faktiskt bara ar tva motstand (en spanningsdelare).
Jag anvander sjalv "attenuators" som ar spikraka (battre an +-0.4 dB) mellan dc och 60 GHz, sa det vore val ratt underligt om man inte skulle kunna gora detsamma for 20-20 kHz?
.
Men trots det du skriver och flera goda recensioner för Rothwell, är det många med mig som upplever att dämpningen inte är linjär och att microdynamiken påverkas (läs tex på Audiogons forum). Kan det inte vara som Erik Andersson säger ovan att det inte är så enkelt att dämpa signalen och att detta är beroende av nästa steg i kedjan?
Mvh Julian
|
Edited by - Julian on 2006/09/26 22:44:00 |
|
|
Toko
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 23:27:40
|
Erik Andersson: ”Snälla söta rara: Resistans är en allströmskomponent och har inget som helst att göra med vare sig induktans eller kapacitans. Om vi däremot pratar impedans kommer vi sanningen närmare”. Tack snälla du för att du lär mig vad som är rätt och fel! Ja, antagligen uttryckte jag mig lite slarvigt när jag skrev resistans istället för impedans... |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 23:39:50
|
I kabelsammanhang måste man vara noga med att skilja resistans och impedans; det är en väldig skillnad. Att en kabel ex. har 50 Ohms impedans säger absolut ingenting om dess resistans; faktum är att det går att ha 50 Ohms impedans även UTAN resistans om man använder supraledande koaxialkabel (vilket går att köpa).
|
|
|
Toko
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 23:56:30
|
f95toli i ett tidigare inlägg nämnde du att insignalen till förstärkaren i väldigt låg utsträckning ändras vid smärre resistans skillnader, varför ett kabelbyte inte kan åsamka skillnad i output. Och om man upplever en skillnad vid kabelbyte, beror det då på någon felkonstruktion? Jag kör bi-amp konfiguration med Classe cap-101 och Classe ca-101. |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2006/09/27 : 08:46:59
|
Med risk för att gå in på DIY men vilka ut och in-impedanser brukar man röra sig kring? Kan de mätas och i så fall hur eller beräknas utifrån några typiskt specificerade värden eller är man hänvisad till tillverkarens uppgifter? |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2006/09/28 : 15:43:27
|
Nu har spänningsdelarna anlänt och jag märker en rejäl skillnad!
Det var värt pengarna helt klart! Jag kan dock inte avgöra någon skillnad i dynamik eller frekvensomfång, stereobredd, djup, höjd eller nåt sånt. Mina öron kanske inte är så kritiska. |
|
|
Julian
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2006/09/28 : 20:42:17
|
Kul att höra att det fungerade i din anläggning!
Jag sålde min Rothwell, så nu hoppas jag verkligen att det blir bra i den anläggningen också. |
|
|
McGyver
Member
1737 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 19:40:54
|
För er som vill prova DIY så verkar detta vara ett bra exempel att ta död på ännu en "audio-skröna! !
Koppla ihop en dämpsats av motstånd, gärna med hög feltolerans - använd även gärna långa kablar för att koppla ihop motstånden.
Svep sedan dämpsatsen från DC till 20kHz och titta på den fina raka linjen du fick!
/R |
The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action. - A. Kindsvater |
|
|
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2006/10/12 : 00:35:32
|
Har samma problem med min Cambridge Azur 640A V.2
Den är specad såhär: Azur 640A (Version 2) Power Output: 75 watts into 8 Ohms 100 watts into 4 Ohms Input Impedance: 47k Ohms
Loudspeaker Impedance: 4 to 8 Ohms Line: 330mV Phono (using optional phono stage): 1.75mV
Något för mej med kanske? |
|
|
Topic |
|