HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För känslig volymkontroll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/24 :  22:22:36  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag har haft min förstärkare nu i drygt ett halvår. Det handlar om en Xindak A100. Den driver ett par QUAD 11L. Allt låter jättebra på alla möjliga nivåer.

MEN.

Vid kvarts volym så är det på gränsen till öronbedövande. Dessutom är fjärrens volymknappar så känsliga att volymen ökar med för stora steg. Det är omöjligt att hitta en "lagom" volym. PRoblemet ligger väl i processorn som känner av fjärrens signaler och säger hur mycket volympotten skall förflyttas upp eller ned.

Men vad göra?

Okej att det är 100watt som skall driva en liten stativare, men det känns lite konstigt att man aldrig kommer över halv volym.

Upplys mig eftersom jag är helt clueless.

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/24 :  22:37:53  Show Profile Send Snoop a Private Message
Känslighet på högtalarna?

Går det ställa gain på stärkaren?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/24 :  22:49:02  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Enligt specifikation är känsligheten på 86dB, det inte att ställa någon gain på förstärkaren.
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/24 :  23:03:52  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Är det helt enkelt oklok matchning av högtalare och förstärkare från min sida?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/09/24 :  23:09:11  Show Profile Send lennartj a Private Message
Gäller problemet alla signalkällor, eller bara CD?
Det kanske kan vara läge att bygga en spänningsdelare, fast inte inne i din Xindak eftersom den sannolikt har garanti kvar. Fast då kanske tråden bör fortsätta på DIY?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/24 :  23:12:25  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Det gäller bara DVD-spelaren som även fungerar som CD-spelare. Andra källor så som dator eller TV har ju sina inbyggda volymkontroller som kan sänka ingångssignalen till förstärkaren, men det är ju inte direkt mina primära ljudkällor.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/24 :  23:18:42  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Problemet tycks vara att den där förstärkaren har vansinnigt hög känslighet.

Input Sensitivity: 120mV

Det finns inga moderna signalkällor som jag vet om som levererar en så låg spänning. vanligare är 10-20ggr högre.

Jag föreslår att du kontaktar Xindak och frågar om det går att ställa in känsligheten på något vis.

Antagligen är det smidigast att dumpa en hel massa spänning innan förstärkaren, genom att koppla in ett motstånd i serie med varje ingång (höger/vänster).

/Ronnie

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/24 :  23:21:26  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag vill helst inte ge mig in förstärkaren och ändra något. Koppla in motstånd i serie innebär att jag ska ge mig på att konstruera något som med all säkerhet kommer försämra ljudkvaliteten.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/24 :  23:38:26  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Håller med.
Har du garanti kvar? Jag hade definitivt lämnat tillbaks den.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/24 :  23:48:24  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jo jag har garanti kvar, men problemet är ju att det inte är ett frabrikationsfel utan helt enkelt en egenskap.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/09/24 :  23:53:45  Show Profile Send lennartj a Private Message
Om du i övrigt är nöjd med din Xindak föreslår jag att du gör en spänningsdelare i kabeln mellan DVD och Xindak. Med lite pyssel får du in 1/16W precisions-metallfilmmotstånd inanför kontakthylsorna i kabeln. Jag tror inte att du kommer att försämra ljudkvalitetnen, tvärtom!

/lennartj

Edited by - lennartj on 2006/09/24 23:54:55
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/25 :  00:03:57  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Om jag hade färdigheterna och vanan skulle jag nog moddat, men så är det inte nu, tyvärr.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/25 :  00:11:46  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag menar att det är en egenskap som gör förstärkaren direkt olämplig för att användas med 100% av marknadens signalkällor.
Det kallar jag felkonstruerad.

Bara att rycka konsumentombudsmannen eller Sverker Olofsson i tröjärmen om du inte får pengarna tillbaks!

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/25 :  00:25:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
MullBenkt: Jag tror inte du behöver "modda" spelaren. En spänningsdelare sätter du mellan signalkabeln och förstärkarens ingång, dvs. du behöver inte öppna stärkaren.

Jag vet att det finns färdiga spänningsdelare att köpa (kallas för övrigt "attentuator" på engelska) men jag kommer tyvärr inte ihåg var jag sett det. Jag tror dock det varit uppe här på forumet innan så någon borde veta.

Vad gäller ljudkvalién så kanske den till och med blir BÄTTRE eftersom signal/brus förhållandet borde öka pga att du kan använda högre signal. Dessutom så kan volykontrollen "tracking" bli bättre vilket borde förbättra kanalbalansen (det är ju logaritmiska pottar och de är inte alltid så väl matchade vid låga resistanser).

I vilket fall så är det definitivt värt att testa.

Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/25 :  00:28:01  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Varför är de inte utrustade med linjära potar?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/25 :  00:30:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Därför att våra öron är logaritmiska. Det är ju därför vi använder dB-skalan (dvs en logaritmisk skala) för volym.

En google sökning gav för övrigt följande resultat
http://www.cheshireaudio.com/acatalog/Online_Catalogue_Fantastic_sound_improvements_for_under__100_33.html

"Rothwell Attenuators" är väl ganska precis vad du behöver? Observera att jag inte provat dem, det var bara det första som dök upp.

Edit: fixade länken

Edited by - f95toli on 2006/09/25 00:31:20
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/09/25 :  00:32:16  Show Profile Send lennartj a Private Message
Med linjära potar vore det ännu värre, då skulle du inte kunna använda ens tiondels volym.

/lennartj
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/25 :  00:35:35  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
f95toli, ok. Får se mig för efter någon svensk återförsäljare.

EDIT: Verkar finnas en norsk återf.

Edited by - MullBenkt on 2006/09/25 00:38:03
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/09/25 :  00:39:12  Show Profile Send lennartj a Private Message
Mer kött på benen http://www.rothwellaudioproducts.co.uk/html/attenuators.html
10 dB, alltså. Med 120 mV känslighet hade inte 20 dB dämpning varit fel.
Fast ok, det är ett bra steg i rätt riktning, och priset inte orimligt.

/lennartj

Edited by - lennartj on 2006/09/25 00:40:37
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/09/25 :  00:44:44  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det är nog smartare att handla direkt från England (inom EU) än från Norge (utanför EU).
Kolla på "How and where to buy.. " i min förra länk.

/lennartj
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/09/25 :  00:49:14  Show Profile Send lennartj a Private Message
Allra smartast att beställa direkt från Rothwell - de skickar fraktfritt till Sverige!
Kolla deras online shop.

/lennartj

Edited by - lennartj on 2006/09/25 18:39:38
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/25 :  01:05:01  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Nu är ett par beställt. Om intresse finns så kan jag bumpa tråden med uppdateringar när jag testat?
Go to Top of Page

Julian
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/09/25 :  22:58:57  Show Profile Send Julian a Private Message
Skulle vara mycket intressant att höra vad du tycker då du testat med dina Rothwell Attenuators.
Jag köpte dessa då jag också hade problem med för hög "gain" och medföljande brus i högtalarna.
Blev helt av med bruset, men upplevde att dämpningen på 10dB inte var helt frekevenslinjär. Om jag minns rätt så tyckte jag också att jag förlorade en del i dynamik, samt mickrodetaljer. Hoppas det funkar bättre i ditt system.

Synd jag inte såg tråden innan för då kunde du fått mina Rothwell betydligt billigare.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/26 :  00:08:50  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Rothwell attenuatorerna har fått väldigt bra kritik i brittisk hifi press om det nu är intressant. De finns i en balanserad version också nuförtiden om någon har samma problem med en balanserad källa.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/09/26 :  07:35:31  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Julian: Du har fullständigt rätt! Att reducera en signal är nästan
lika knepigt som att förstärka den (nåja allting är relativt).
Du hade uppmärksammat att frekvenslinjäriteten ändras, detta är beoende på efterföljande enhet. Men vad värre är: Amplitudlinjäriteten ändras även. DVS dynamiktopparna klipps av. Detta sker även med motkoppling i förstärkaren. Jag har påpekat detta förhållande i årtionden, utan att någon trott på mig. Som i detta fall måste en eventuell dämpsats
beräknas med hänsyn till dels till CD-spelarens källimpedans
och även ingångsimpedansen i förstärkaren. En förlust blir det
under alla omständigheter, det gäller bara att minimera den.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/09/26 :  08:23:39  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hmmm...

Jag hade liknande irritationsmoment - men kanske inte lika accentuerat som MullBenkt - med min Hegel-förstärkare när den var ny.

När jag bytte nätkablage från Hegel-original och Clas Ohlson lågprisstandard till ölflex med rejäla kontaktdon till förstärkaren samt Bachmann grenuttag från Elfa moddad med ölflex och Shuko-stickpropp försvann fenomenet. Samtidigt blev ljudet i största allmänhet bättre; öppnare, mjukare och mer samlat. Till och med min fru märkte skillnaden!

Bara som ett tips alltså.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/09/26 08:25:30
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000