HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Seriöst akustikrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2006/09/22 :  23:59:35  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag var på CEDIA i Denver förra veckan och tittade på en massa roligt inom hifi, akustik och installationsaudio.

Jag besökte bland annat en monter där de byggde kundanpassade rum för hemmabio/hifi. De hade hängt upp väggar och tak inuti rummet i fjädrar med isolering emellan för att stoppa ljud från att komma ut. Först tänkte jag att det var lite overkill eftersom det viktiga ju är hur det låter inuti rummet men sedan kom jag att tänka på alla gånger som min fru har bett mis sänka volymen ...

Jag har därför börjat fundera på hur jag skall kunna bygga golv, vägger och tak upphängda i antingen gummibussningar eller fjädrar som dämpar allt utgående ljud. Golvet är nog lugnt eftersom gravitationen hjälper mig att se till att det ligger kvar men tak och väggar är värre. Hur i hela friden fixar jag detta?

Allt över 200Hz kan man ju dämpa med Isover akustikplattor men under det krävs det resonant material som svänger med.

Har ni några tips på vad jag skall använda mig av?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/23 :  00:12:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är inte risken med nått resonant att det blir svårt att styra hur mycket som försvinner respektive bidrar med ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/09/23 :  00:15:16  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hör med Mats på Svanå !!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/09/23 :  08:19:55  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om det är stomljuden du är ute efter att stoppa blir det dyrt. Är det värt det?

Mitt tips är att använda dipolhögtalare istället, problemen minskar dramatiskt då.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2006/09/23 :  10:50:56  Show Profile Send Pabo a Private Message
Johan Björklund

Att absorbera bas resistivt kräver metertjocka absorbenter. Man får ju se till att Q-värdet är lågt på den resonanta absorbenten så att efterklangstiden blir lagom. Detta justeras ju med isolering innanför väggen respektive golvet.

Mats T

Varför blir det dyrt?

Att begränsa sig till användandet av dipolhögtalare är ju inget roligt.

Min fråga var alltså om någon har tips på hur man skall välja fjädrar/bussningar och vart man får tag i sådana?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/23 :  11:11:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Johan Björklund

Att absorbera bas resistivt kräver metertjocka absorbenter. Man får ju se till att Q-värdet är lågt på den resonanta absorbenten så att efterklangstiden blir lagom. Detta justeras ju med isolering innanför väggen respektive golvet.

Mats T

Varför blir det dyrt?

Att begränsa sig till användandet av dipolhögtalare är ju inget roligt.

Min fråga var alltså om någon har tips på hur man skall välja fjädrar/bussningar och vart man får tag i sådana?


Det här känns som om det är långt utanför mitt kunnande Men jäkligt intressant Fjädrande matrial säger du , det enda tipset jag har rätt upp o ner är det här http://www.ulinco.se/components/prod_vibration.htm
Hela deras produktlinje hittar du här: http://www.ulinco.se/files/kataloger/COMP_8_sv_165-180.pdf


Hoppas det är till nån nytta o är det det så kostar det dig ett reportage

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/09/23 :  19:17:41  Show Profile Send esl a Private Message
Hej!

Ring till en firma i Göteborg som heter Kristian Berner de har en produkt som heter Sylomer vilket är en urethanbaserad cellgummi.
Denna används flitigt i ett enda syfte! Nämligen att eliminera stumljud!!

Den finns i 6 olika densiteter och ett va företagen som använder detta material är bla Sonic Design och deras SD fot... inget anat än en utstansad sylomermatta..

Det du gör är att lägga nya reglar på golvet med sylomergummi imellan. På dessa reglar snickrar du upp en innervägg som håller uppe innertaket.

Om vi tittar på ett tvärsnitt på väggen så får du:

Originalvägg 1 cm luftspalt gipsskiva reglar med isolering emellan, spalt panel, nya rummet.
Det trixiga är att få de nya väggarna med gips utåt men det löser man genom att bygga långväggarna liggandes och resa dem upp ut mot sidorna. Gavelväggarna görs i två halvor och träs på plats, taket görs i fyra st rutor och hålls uppe med en tvärgående balk i taket.

Fördelen med spaltpanelen är att efterklangstiden kan göras mycket jämnare i frekvensplanet.
Då diskan är mycket lätta att dämpa med bara ett tunt draperi så blir det desto svårare vid lägre frekvenser.
Genom att variera spaltbredden så kan frekvensgången bli mycket jämn.

OBS!!
Jag har gjort detta innan och även om panelen är torr så kommer den att bli torrare..
räkna således bort 2-3% av plankans bredd när du spikar upp panelen.
Det innebär att du får spika ena väggens plankor kloss an mot varandra, springorna växer fram så småningom...

Sedan så.. äsh.. jag ringer istället :-)

/esl




Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2006/09/25 :  12:38:47  Show Profile Send Nitram a Private Message
Den lycklige som nu har möjlighet att bygga ett rum i rummet, borde inte han också satsa på icke paralella väggar? om man nu gör ett så stort jobb... och därmed borde man ju få plats med tjockare lager iso. som borde ta hand om lite lägre frekvenser i ena ändan av rummet.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/25 :  13:41:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Att begränsa sig till användandet av dipolhögtalare...


Det är inte alla som ser det som en begränsning Pabo...

Men, jag förstår inte riktigt hur det skulle funka. Menar du att man pendlat dämpplattor från tak och väggar? Eller är det nya tak och väggar som hängts upp elastiskt? Används de nya taken och väggarna som membranabsorbenter?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/09/25 :  15:32:11  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Man får som ESL säger bygga ett rum i rummet. Viktigt då är att väggarna inte har kontakt med varandra och ej heller golvet annat med gummiklotsarna. Man får se till att det under golvet och mellan väggarna är helt rent. Inga spikar eller skruvar som ligger i kläm någonstans. Och kabelgenomföringen med el etc. skall helst bara göras på ett ställe och vara gummiupphängd den också. Självklart skall man ha dubbla fönster och ingen kontakt emellan dom. Då har man minimerat stomljud ganska bra.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/09/25 :  20:32:36  Show Profile Send esl a Private Message
Yepp exakt.

Har kollat på många akustik sidor där folk bygger hemstudios.
För HiFi skulle jag inte komma på tanken ens...
Men men... det är ju jag det.

Känner ju vissa som aldrig kompromissar, och utan att nämna några namn så kan jag avslöja att trådskaparen hittils vad jag vet... sällan gjort något halvfärdigt. Utan tvärt om alltid försökt tänja alla gränser till vad som är möjligt.
Skulle vilja ha 10% av den energin...

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/09/25 21:25:43
Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2006/09/27 :  16:24:40  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message
Finns ett företag som heter vibratec som levererat mkt fjäderupphängningar till biografer mm, dessutom är de väldigt trevliga. www.vibratec.se

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/27 :  17:55:35  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
I boken "Handbook for Sound Engineers" finns en del information om att bygga rum i rummet. Läsvärt för den som har energin och platsen att bygga på. Boken finns förmodligen på biblioteket (gör det i Umeå i alla fall).


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2006/09/30 :  20:30:51  Show Profile Send Pabo a Private Message
esl

Du är rolig du :) Skulle jag ens ha hälften av driftigheten som du har så vore jag glad.

Hela tanken är dock att inte störa familjen när man spelar hifi och kollar på film.

Det finns ju ett fönster i rummet men om jag låter bli dubbla fönster så får det väl endast resultatet att det läcker ut ljud genom fönstret och det gör ju inte så mycket. Dubbla dörrar är ju desto viktigare då.

Jag är lite nervös för att krympa rummet så mycket som det handlar om men vi får se om jag kan komma på något smart. I Denver visade ett företag upp en tunna gjord av ett gummimaterial. När de tippade tunnan så visade det sig att det under tunnan stod en "bergsprängare" och spelade ganska högt. Med tunnan på hördes ingenting. Detta material var endast 4mm tjockt ungefär. Jag kan ta reda på vad företaget hette om någon är intresserad.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2006/09/30 :  21:35:06  Show Profile Send Pabo a Private Message
Magic

Tack för tipset! De har ju kompletta system för detta ändamål. Jag skall kolla upp priser på måndag. Önska mig lycka till! :(

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2006/10/02 :  20:44:05  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag pratade med vibratec idag och vi kom fram till att den bästa lösningen är deras regelsystem för tak och golv med väggar uppbyggda mellan dessa. De rekommenderade tre lager gips till väggar och golv för att minska amplituden i svängningarna men jag nöjer mig nog med två lager. Han berättade att diskotek ofta har fyra-fem lager gips i väggarna.

Nu till det roliga, priset. Tak och golvreglargår på ca 5500kr ex moms för ett rum på 16kvm. Inte farligt tycker jag. Sedan skall det förstås till en massa gips, en del reglar, två dörrar och ett snyggt golv.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/02/11 :  02:21:31  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Har du börjat snickra ännu?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/11 :  02:32:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
I Denver visade ett företag upp en tunna gjord av ett gummimaterial. När de tippade tunnan så visade det sig att det under tunnan stod en "bergsprängare" och spelade ganska högt. Med tunnan på hördes ingenting. Detta material var endast 4mm tjockt ungefär. Jag kan ta reda på vad företaget hette om någon är intresserad.
Intressant, det skulle vara intressant att veta mera om.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/02/13 :  17:07:34  Show Profile Send esl a Private Message
Håller med MatsT...
Dipolhögtalare!!

Och Pabo... det är inte att begränsa sig det är att upptäcka storheten i inspelad återgivning.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2007/02/13 :  22:00:45  Show Profile Send Kaktus a Private Message
Det där verkar kul men i min lägenhet är det ingen idé, problemet är den öppna planlösningen och inte väggarna.
Två tips; det kanske var det esl menade men det är tydligen viktigt att man bygger så att väggreglarna inte leder över vibrationerna i väggen över till nästa rum. man sätter därför de stående väggreglarna dubbelt så tätt som normalt men bara varannan regel ligger mot innerväggen i ena rummet och varannan mot väggen mot andra rummet ( som ett zick zack mönster). jag hoppas du fattar. den finessen behöver inte bygga mer än några mm extra.

andra är att man har ett sand lager under inner golvet och att golvet inte är direktkopplat mot väggarna, det kanske är allmänt känt också. annars leder golvet vibrationerna vidare genom golvbjälklaget (om det är trähus) och även upp i väggarna. tydlign mycket effektivare än t ex de gummipluttar som byggfirmor brukar använda under golvet när det måste ljuddämpas för att minska stomljud neråt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000