HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biltemas rosa signalkabel eller DIY RG62?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/09/22 :  11:14:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Är det någon av er som testat denna kabel? Den verkar väldigt prisvärd i och med att den är så "välbyggd". 99.99% OFC-koppar, trippelskärm, rejäla samt guldpläterade kontakter, riktningsbestämd mm. För en hundring får man en halvmeter, 5-meters kostar knappa 200:-. Jag är på jakt efter en 3-5 meter lång signalkabel som ska koppla samman min Onkyo TX-SR703 hembioreciever med mitt nya Vincent SP-331 slutsteg. Är jag helt fel ute om jag köper denna kabel?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2006/09/22 13:35:59

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/22 :  11:19:28  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag har också kollat på denna kabel och upplever att det verkar vara en riktigt bra kabel.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/22 :  11:27:29  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Fynd är ju svårt att bedöma, men den är grymt välbyggd och så.
99.99% renhet på koppar är väl dock att betrakta som en form av standardvärde, som "alla" svänger sig med. Det är väl den där "Remote-on"-kabeln i mitten för slutsteg (bilstereo) som drar ner intrycket.

Testa vetja, det är ju 200 och inte 20000 i investering det handlar om.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/09/22 :  11:33:00  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Är 5 meter en för lång sträcka i "fin-HIFI"? Det finns inga seriösa kabettillverkare som säljer längre kablage än 2 meter nämligen. Hinner ljudet bli färgat på vägen kanske?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/09/22 :  11:33:42  Show Profile Send Manga X a Private Message
Kör med RG62 den kan du dra långt utan nämnvärda förluster.
Att den dessutom är oerhört bra är grädden på moset!

Kostnad c:a 11 SEK per meter plus bra RCA.kontakter.
Jag använder Neutriks för 16 SEK per kontakt från Ljudia.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/09/22 :  11:38:58  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Jag har kört med Biltemas "rosa" förut. Enda nackdelen jag funnit är att de kan vara slarvigt lödda. Annars är de tiptop.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/09/22 :  11:53:49  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Finns det någon bra byggbeskrivning på signalkablar på nätet? Jag har inte gjort några tidigare. Jag har hört att man inte ska jorda i båda ändar, är det sant? Jag blev lite sugen på att testa nu.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/22 :  12:00:39  Show Profile Send StefanL a Private Message
Tror LTS har något. Hör med Manga X, tror han vet.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/09/22 :  12:04:51  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Audiovector:

Dubbelskärmade kablar kan du "pseudo-balansera", genom att ansluta signaljorden (den inre skärmen) med den yttre skärmen ENDAST i signalkällans ände. Skall du tex ansluta cd och försteg så skall ovan beskrivna "pseudo-balansering" göras i cd:ns ände. I andra änden så skall inte yttre skärmen komma i kontakt med den inre. Detta är iof redan gjort på Biltemas "rosa". Signaljorden skall sedan anslutas på vanligt vis till propparnas mantelhylsa som vanligt.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/09/22 :  13:17:08  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Men då får man ju ingen "levande krets". I praktiken är väl en signalkabel del av en krets där strömmen går åt det ena hållet i den ena ledaren och tillbaka igen i den andra...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/09/22 :  13:25:56  Show Profile Send Manga X a Private Message
Ingenting går tillbaka till cd-spelaren från förstärkaren.

Jag har t.o.m. haft kablar (gjorda av Hifi Consult) där bara plusledaren varit ansluten i båda ändarna. Minus och skärm var inte ansluten i ena änden. De fungerade perfekt.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/09/22 :  13:26:50  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Audiovector; Signalkablar är enkelriktade ... därför även riktningsbestämda.

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/09/22 :  13:28:58  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag var förresten och köpte mig 7 meter RG62 (ELFA) samt 8 feta RCA-hanar av expanderande skruvmodell (BILTEMA) på lunchen. Detta ska bli spännande! Men det ser inte ut som att man kan löda skörmen, den kommer nog bara att ligga mot höljet och ha kontakt i.a.f. På mittledaren kan man däremot lägga en liten lödning.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/09/22 :  13:31:54  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Audiovector:

Jodå, det får man, men för kablar med dubbla skärmar så skall den yttre bara jordas i den inre skärmen i cd-änden.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/09/22 :  13:34:46  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Aha! Men med RG62 så ska man bara göra som vanligt alltså (den har bara en skärm)...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/09/22 :  15:15:45  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Rosa kabeln köpte jag för nåt år sen men den sitter just nu till min video. Den saknar en del musik, lugn och annat som man kan få för nån beg för 5-600kr. Jag tycker samtliga andra kablar jag har för en tusing låter bättre. Jag hade köpt nån beg istället om den skall vara till förstärkare för där finns lite mer känsla/mjukhet att få.
Lång rosa billig skärmad kabel till subben kanske.
RG62 tror jag har läst lite gott om så den kanske är bättre än den rosa.


Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

Edited by - steffo74 on 2006/09/22 15:17:51
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/22 :  15:16:01  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Kan inte en amatörlödning vid terminering påverka resultatet mer än valet av kabel?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/09/22 :  16:46:40  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Termineringen och val av kontakter betyder oftast mer än kabeln vid korta längder (t.ex. 10m).
En stor skillnad på kablar är hur lätt störningar tränger in. Betydelsen av detta är förståss mycket beroende på hur kablarna dras och i vilken miljö. I en normal hemma-hifi-anläggning är detta oftast inget större problem eller lätt att åtgärda med annan dragning.

quote:
Audiovector: Men då får man ju ingen "levande krets". I praktiken är väl en signalkabel del av en krets där strömmen går åt det ena hållet i den ena ledaren och tillbaka igen i den andra...


Jag håller med dig. Signaler/ström går bara i slutna kretsar. Om kabeln har en extra skärm däremot så bör denna bara vara kopplad på ena sidan och det brukar vara på "source" sidan, detta för att minska mängden störningar som kommer in. Om man har en kabel kopplad på detta sätt så får den alltså en "rikning" som anses bäst. Kablar utan extra-skärm har därför ingen riktning (dvs symetriskt sammansatta).

RG62 är en kabel med endast en kardel som innerledare. Detta anses fördelaktigt ljudmässigt, men gör även kabeln mindre böjlig och vid upprepade böjningar är risken för brott inne i kabeln uppenbar. Biltemas rosa är rimligen tänkt att placeras i bilar och har säkerligen många ledare i innerledaren vilket är att rekommendera i en miljö som en bil (där allt kommer att klämmas/skakas/bändas/...).
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2006/09/22 :  16:47:28  Show Profile Send markih a Private Message
Signalkablar är inte riktingsbestämda!!! Däremot har det betydelse för att skärm och jord är korrekt anslutna, om, sådana finnes.

Dålig lödning kan givetvis påverka resultatet.

markih
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/22 :  18:37:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Signalkablar är inte riktingsbestämda!!!
Nej, inte i meningen av att den inte funkar/släpper genom signal om man vänder den fel. Typ diod.

/M
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/09/22 :  18:57:29  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Har testat Biltemas rosa och tycker den är riktigt prisvärd ljudmässigt men som tidigare nämnts är de dåligt lödda och skärmen som inte äns är lödd utan endast är klämd med en påträdd hylsa.

Det är mycket lätt att få kabelbrott i kontakten vid urdragning ur den apparat den är kopplad till.

Så mitt betyg blir bra kabel men usla kontakter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000