HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kort försök med ett nätfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/20 :  10:12:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Igår köpte jag ett billigt nätfilter från clas i sjön.
Det är så billigt att vad hade jag att förlora?

Länk till ClasOhlsson.se

Den ska klara av 800 VA står det på paketet. Så, jag tänkte att det kan fungera på försteg, cd, dac eller digital eq.

Oj så fel jag hade. På försteget så dog dynamiken, lika på CD och DAC. Digital EQ verkade klara sig bättre men hörde inga förbättringar på andra områden som var "stora".

Har fått mig en rejäl tankeställare med nätfilter i alla fall.
Inte för att det här är något "superfilter" men i princip i alla fall.

Andra erfarenheter?

Det här filtret blir nog förpassat till min scanner eller dator.

Kortade ner länken
/Z

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2006/09/20 10:13:23

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/09/20 :  11:48:56  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej jag har en tidigare modell av ClasOhlson nätfilter. När jag
hade den inkopplad på stereon kunde jag höra en litet tydligare
ljudbild och instrumentseparation. Däremot brände jag säkringen
när jag kopplade in förstärkare (även en med 2x 50W effekt),
700VA eller 3.15A/220V borde betyda 700Watt men en förstärkare
drar tydligen långt mer när den startas.
Jag är inte särskilt känslig för dynamikförändringar för jag
lyssnar på ganska låg nivå. Däremot var PS-Audio UltimateOutlet
en mycket bra uppgradering. Den tvättade ren ljudbilden ordentligt
och separationen mellan instrument tog ett sjumilakliv.

Med andra ord tror jag att nätfilter är som ett mynt med två
sidor - endel vill ha all dynamik och gillar inte nätfilter
och andra vill ha tydligare ljudbild och dem kan nätfilter
hjälpa.

Martin
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/20 :  12:37:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Sedan så finns det ju nätfilter, och så finns det nätfilter. Ett bra nätfilter för audiobruk skall inte klippa dynamiken för bekostnad av nåt annat.

/M
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/09/20 :  12:37:58  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för tråden Cleas!

Vi har väl alla tankar på hur det ena eller andra tweaket eller udda komponenten funkar emellanåt. Därför är det tacknämligt att få ta del av misslyckade försök, så att man själv slipper göra dem.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/20 :  14:08:44  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jörgen, det var lite så jag tänkte. Ett billigt nätfilter som fungerar hade ju varit bra, men då är det ju också bra att dela med sig så andra inte trampar i fällan när det inte fungerade. Inte för att 200 kronor är så mycket, men det går att ha roligare för dem.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/20 :  16:04:23  Show Profile Send mayro a Private Message


Så där brukar väl alltid nästan omdömmena bli oavsett vilket sk nätfilter man än använder tycker jag mig sett.. Så även tydligen på detta billiga filter...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/09/20 :  17:30:53  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag skulle nog vilja ge rådet att inte koppla ur nätfiltret så fort. Upplevelsen man får efter inkopplande av ett dylikt är i regel att det låter mindre, detta kan eventuellt tolkas som försämrad dynamik men det behöver det inte vara. Det kan bli sådana effekter med slutsteg som drar mycket ström momentant men knappast med lågförbrukande grejor.

Alltså, upplevelsen av mindre dynamik kan i verkligheten bero på ett mer störningsfritt och lugnare ljud som mycket väl kan föredras efter lite längre lyssning. Lyssna lite mer innan ni sågar nätfilter.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/20 :  17:35:53  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Mats, du har en poäng där, tror jag, men i mitt fall var skillnaden stor, upplevdes det som. Jag ska ge det lite mer tid och se vad som händer ändå.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/09/20 :  17:58:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det finns som det talats om tidigare i tråden nätfilter och det finns nätfilter. Hemma hos mig är nätfiltret mycket bra.Jag får en stabilare ljudbild där jag hör mer av vad som finns på skivan. Dock så har jag ju överkurs på nätfilter skulle jag tro, så det är inget som gemene man har men ändå det blir väldigt bra. Faktiskt bättre än vad jag själv trodde. Så jag tycker att Mayro,s uppfattning om att det brukar vara kasst låter konstig. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/09/24 13:34:31
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/09/23 :  07:38:18  Show Profile Send crion a Private Message
Jag håller med er alla. Många nätfilter är skräp för återgivningen, begränsar dynamik (seriella filter). Bra Paralella filter gör inte detta.

Jag har kört med LineR från APC som är en Voltage Regulator och har mikroprocessor för att t.ex. korrigera 260V+. Tyvärr låter stereon Skit med den inkopplad men jag har hittat en mycket bra användning för den, jag använder den som stabilt bord (fet nätdel) för mitt paralella filter Shunyata Hydra 6 ;)

Jag har kört med PS Audio Ultimate Outlet High Current och detta är ett seriellt filter som begränsar dynamik. Kraftigare filtrering givetvis än ett paralellt filter, men på bekostnad av ren dynamik. Mao, glöm att koppla in slutsteg etc.

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/09/23 :  09:13:18  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag köpte också det där filtret för ett par år sen. Den inbyggda säkringen rök varenda gång jag slog på och av min dåvarande Vincent SV-233, så den lämnades tillbaka.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2006/09/23 :  10:19:03  Show Profile Send JMlab a Private Message
Brända säkringar har jag aldrig råkat ut för däremot upplevde jag dynamikbegränsning när jag uppgraderade
till Audionet AMP2Max då fungerade inte min Isotek Qube så bra som den gjort med AMP2G2,men det är klart
att med 400 watt i 8 ohm och transformatorer på 4kw så behövs rejälare grejor så det blev till att satsa på
Isotek Titan och då var det inga problem längre ,den klarar upp 23000 w i toppbelastning!!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/09/23 :  12:34:46  Show Profile Send esl a Private Message
Om ni efter lång lyssning på apparater med inkopplat nätfilter upplever dynamikförsäming så tänk på följande:

Om er apparat skulle tappa i dynamik bara för att ett filter begränsar högfrekventa övertoner...
BYT DÅ STEREO!

En apparat som får liv och dynamik, och spelglädje, på grund av att nätet inte är filtrerat, är kanske inte den mest lämpade apparaten ?

Som MatsT skriver och som är min absoluta uppfattning:
Förbättrade nätdelar,
nätfilter,
skiljetransformatorer har en sak gemensamt och det är mindre modulation av musiken.

Modulation kan vara högfrekvens men inte alltid, och som i vissa fall kan få ljudet att vara mer "briljant" kanske "ljust", inte pga att du hör dessa frekvenser direkt utan genom interna distortionsfenomen.
(kort sammanfattning..)

Erfarenheten som jag, och många med mg har är att man får en lugnare ljudbild som är mer lättlyssnad över tiden.
Ge filtret lite tid som sagt och tycker du fortfarande att ljudet har sjunkt ihop så hade jag inte övervägt att kasta bort filtret!!

Vill dock ge en liten liten öppning till att ett filter skulle kunna försämra i vissa fall, och det är om du har olika nätanslutningar till dina apparater?

Sätt iså fall alla apparater i samma jack för att undvika potentialskillnader mellan dem.
Dessa spänningar kommer att generera strömmar i signalkablagets jordledare!!

Strömmar i jordledaren ger upphov till spänningar i kabeln som inte hör dit = störsignaler !!

Alltså... du får en mycket högre brusmatta och i värsta fall brum om du kopplar apparaterna till olika vägguttag, och det sämsta du kan göra är att ha olika faser till apparaterna!

Det skulle kräva att du kör helbalanserat och/eller skiljetransformatorer mellan apparaterna för att undvika strömmar.

/esl emc arbetaren i nätrymden

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2006/09/23 19:27:51
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2006/09/23 :  18:16:01  Show Profile Send Polarity a Private Message
<crion>
Har också en Line-R 1000 ståendes någonstans Dessa lämpar sig nog bara till datorutrustning...

Har i övrigt inte upplevt någon märkbar försämring med min gamla skyddstrafo (1kVA) som jag kör med... Märker mycket större skillnad om jag exempelvis växlar mellan olika dac:ar.
Jag har både dvd/uppsamplare/eq/förstärkare inpluggade på den.

Skulle väl tippa på att förstärkaren kan utveckla max 1100w vid full last... vilket jag gissar aldrig kommer att inträffa sivåda inte tänkt skjuta iväg högtalarmembranen eller elda upp förstärkaren för den delen...


Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2006/09/24 :  20:01:29  Show Profile Send crion a Private Message
esl, seriella filter dynamikbegränsar. Det är ingen hemlighet, det är konstruktionsprincipen. Ett parallellt filter offrar filtrering men ej överspänningskydd för icke dynamikbregränsning.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/09/24 :  23:37:34  Show Profile Send lennartj a Private Message
Detta svar är mer DIY än HiFi.
Seriella filter behöver inte vara av ondo om man lär sig att dimensionera och linda sina egna drosslar och optimera dem individuellt för varje apparat. Jag började med maximal induktans för respektive apparat (med de toroidkärnor och trådareor jag hade till förfogande) och lyssnade noga med och utan. Om jag fick märkbar dynamikbegränsning och andra förbättringar inte uppvägde denna, testade jag med att halvera induktansen och gjorde om lyssninngstesten. Till försteget fick jag faktiskt halvera igen för att undgå dynamikbegränsning, fast slutstegen begränsades inte av max induktans enligt dimensioneringsreglerna, vilket inte är så underligt med rör i klass-A.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000