HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 dämpull i kvartsvågpipor.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Material
Member

127 Posts

Posted - 2006/09/18 :  08:32:23  Show Profile Send Material a Private Message
Hej allihopa!

Det står ett par nybyggda kvartsvågpipor här på kontoret och låter skräp. Jag har kopierat en ritning på audigon och tycker att det borde låta bättre. Om jag fattat rätt så skall hur man packar dämpullen i den spetsiga delen av pipan vara väldigt viktigt för ljudet, och jag har läst mig till att det skall vara tätare packat längst in i spetsen och sedan gradvis lättare fram till ungefär där högtalarelementet sitter. Däremot har jag inte någon aning om hur hårt packat det skall vara. Kan någon i ord uttrycka hur hårt packat det skall vara?

Tack på förhand.

En Feminist och en Gentleman

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/18 :  08:41:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har aldrig läst något om hur hårt det ska packas.
Så tyvärr är det nog bara att prova sig fram..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/09/18 :  09:18:23  Show Profile Send knutte a Private Message
tror det ska vara tvärt om... hårt bakom elementet och lösare mot öppningen! kan också testa att bara dämpa väggarna, så du får en kanal i mitten helt utan dämp!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/09/18 :  09:32:09  Show Profile Send asto a Private Message
Jag skulle ha klätt alla väggar först med lite vågig skumgummi(finns billig på Biltema) sedan dämpa med ull från bakom elementet mot den slutna änden, har du ej möjlighet att mäta så får detta bli lite chansning. Prova dig fram med en densitet på mellan ca 4-16 gram/liter för denna sektion.

Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2006/09/18 :  12:42:19  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Kolla gamla nummer av High Fidelity (runt 1980) Där gjordes noggranna mätningar av utdämpningen av en voigtpipa. I den konstruktionen var det viktigaste faktiskt kilar av Rockwool i hörnen som dämpade en hel del av resonanserna utan att minska stålningsdämpningen av grundresonansen som man vill ha kvar. Ullen i röret från den slutan änden fram till elementet var vara trimmning av systemet

Har du både låda och element från samma konstruktion? Kombinationen påverkar dämpbehovet en hel del. I princip så skall element med låg Qes (<0.4) vara lätt dämpade som en basreflexlåda och en med högre Q värde skall dämpas betydligt mer.

Att dämpa hela lådan är döfött, resultatet blir då måttlig dämpning av 3 harmonin och för mycket dämpning av grundtonen dvs både bastunn (runt 40-50Hz) och en bullerbas runt 120-150 Hz. Mindre dåligt än en helt odämpad låda men långt ifrån optimalt.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2006/09/18 :  14:20:28  Show Profile Send Bardis a Private Message
Vad är det för element som sitter i pipan?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2006/09/19 :  16:01:28  Show Profile Send Material a Private Message
Ok, här har dykt upp ett par svar... ritningarna är snodda från

http://audionova.nu/docs/107.htm

Elementet är ett 4-tums rila bredbandselement - billigt och dåligt;-)

Väggarna är klädda med skumgummi (inte vågformat, det skulle bara ha stängt igen pipan totalt) och det ligger gullfiber i smala delen av pipan.

Jag har försökt att följa instruktionerna på

http://audionova.nu/docs/KVARTSVAG.HTM

men det låter som sagt skit, mer eller mindre...

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2006/09/19 :  16:40:34  Show Profile Send DrBoar a Private Message
1. Elementet är klart misstänkt, peerless har ju några kina tillverkadde element för runt 250 kr som säkert är mycket bättre.( vill jag minnas Ljudias hopplösa hemsida funger ju inte med Firefox så den kan jag inte kolla på från denna dator) Loppmarknader kan man hitta billiga små högtalare med element från Philips luxor peerless seas etc, slakta och installera!

2. prova att minska portöppningen sätt in några träribbor och minska till 50-40-30 cm2. En lagom tillsnörpning ökar både basnivån och sänker resonansfrekvensen

3. Dämpmaterial fungerar bäst där resonansen har ett hastighetsmaxima. Grundresonansen har det i portöppningen. en 4" driver behöver all hjälp den kan få så du skall inte ha någon dämpning alls i sista halvan av pipan. (en tät tockwool kil är OK men annars inget)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000