HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 någon som har erfarenheter av hypexbygge?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2006/09/16 :  18:22:26  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Jag funderar att bygga en tvåkanalsförstärkare baserad på hypex modul UcD180. Jag har aldrig tidigare byggt nåt sånt här, jag undrar är det något en nybörjare klarar av?

Min tanke är att köpa hypex färdiga moduler och transformatorer och strömförsörjning, löda ihop prylarna och sätta in alltihop i en snygg låda.

busenkelt, eller?

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/16 :  20:59:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Sök! Det finns massor (nåja ett antal) trådar om detta...kolla även på diyaudio.com och Class-D forumet --> info så det rinner över.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/09/16 :  21:48:51  Show Profile Send Kmj a Private Message
aldeles för enkelt faktiskt, rent ut sagt tråkigt. Jag kan bara rekommendera att du köper nått roligare och är du orolig att det blir svårt så finns det smidiga kits att köpa.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

trango
Member

360 Posts

Posted - 2006/09/17 :  07:30:07  Show Profile Send trango a Private Message

Som KMJ är inne på är det väldigt enkelt om man kör med färdiga Hypex kit. Risken är helt enkelt att du inte lär dig speciellt mycket (om nu det är målet). En medelvariant att köpa modulerna men bygga strömförsörjningen själv. Fortfarande enkelt med massor av trådar som beskriver olika byggen men samtidigt får man i alla fall hålla i lödkolv och en multimeter!

Nästa projekt, PASS F4
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/17 :  07:58:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Hypexarna verkar bra.
Kan ju vara ett bra första projekt. Man vill ju gärna att det skall funka och bli bra första gången, inte roligt att bara få problem, brum, rökutveckling mm första gången.
Vill du höja ribban lite så kan du ju ge dig på ett 5 kanals steg.
Snåla inte på nätdel! Massor av VA på trafon/trafosarna, och gärna ganska bra med kapacitans. Att snåla på nätdelen är dumt.
För en tvåkanals grej med Hypex ucd180 så borde väl 600 VA vara ganska lagom. Två 50 Ampere bryggor och 88000 microfarad. (4 x 22000)
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/09/17 :  10:26:56  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
quote:
600 VA vara ganska lagom. Två 50 Ampere bryggor och 88000 microfarad. (4 x 22000)


Detta är ganska mycket, särskilt på kondingbanken, jag är enig med Circlo att man ej skall snåla, men tycker peronligen att det räcker med att dubbla( och evt. lite till) tillverkarens rekommedationer. Men jag har sett exempel åt båda hållen, men aldrig hört några reflektioner efteråt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/09/17 :  11:11:31  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag hade ca 160VA och 2x10000uF per kanal till mina UCD180 vilket var ungefär tillverkarens rekommendationer fast med dubbla kapacitansbanken. Det funkade fint även om jag inte fann att det var något direkt speciellt med hypexarna. Inte för at verka gnällig eller nått men jag hade valt något annat.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/09/17 :  21:16:52  Show Profile Send Hasse a Private Message
bra nybörjarprojekt. med mycketbra slutresultat. busenkelt; kanske inte.
fråga om du undrar nåt. jag tyckte 2*20 000 låter bättre än 2*10 000 uF. Men kanske viktigare med bra kondingar.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/17 :  22:56:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag hade ca 160VA och 2x10000uF per kanal till mina UCD180

Tycker jag låter lite då varje modul kan ge 180 watt i 4 ohm, säkert lite mer i lägre impedanser. Säg 200 watt st. Lägg till 10% för förluster så är vi uppe i 220 watt. Sedan måste man tänka på att trafon belastas EXTREMT hårt under varje laddpeak, dvs varje gång spänningen från likriktarbryggorna går över spänningen i kondingarna. Kondingarna laddas egentligen bara under ca 10 - 20 % av vågformen. För att trafon skall orka ge tillräckligt stora strömpeakar utan att tappa spänning så tror jag på ca 100% övermarginal.
Det borde ge ca 500 VA om man tar med förluster i likriktarbryggor mm.
Sen beror det ju ganska mycket på hur man vill använda sin förstärkare. Plockar man aldrig ur mer än 30 watt ur den så behöver man ju inte dimensionera så extremt. Skall dom driva en PA anläggning eller man bara älskar Dark Tranquility på nivåer som river hus, så kommer den dimensioneringen att behövas.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/09/19 :  19:48:54  Show Profile Send Hasse a Private Message
sen betyder inte 160 VA. Att trafon bara klarar 160 watt utan 160 VA plus fas förskutningar. Hur mycket man överdimensionenrar för eventuell fasförskutning minns jag inte men. med det går nog fint att plocka ut 200W ut en sådan trafo kontinuerligt.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/09/19 :  20:02:15  Show Profile Send Kmj a Private Message
Skrev bara vad JAG hade innan jag sålde allt

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000