HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Funderar att gå över till stativare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2006/09/16 :  22:26:36  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Jag har nu bestämt mig för att byta ut mina lånade skithögtalare till nåt bättre. Jag har nu ett par partyburkar (ska bort snarast) som jag haft till låns ett tag. Dessa drivs av min Sony Str-db 940 reciever. Jag lyssnar mest på rockmusik. Jag vet att mina förutsättningar (recievern) antagligen är skit, men jag måste börja någonstans. Jag funderar på stativare och undrar om jag klarar mig med ett par Monitor Audio Gold Reference 10 eller Aurum Cantus Leisure2 Se utan sub.

Hur är basen på dessa småttingar? Duger den eller måste det till en subb direkt? Hur upplever ni basen i era Monitor Audio´s eller Aurum Cantus? Har någon dessa högtalare och kanske även kan tipsa om en vettig (inte allt för dyr) sub?

Svar uppskattas med tacksamhet!

Alternativet är att jag väntar till det dyker upp ett par NHT 2.5i begagnade på blocket och med andra ord skiter i stativarna och köper ett par beggade golvare.

www.kanonfilm.se

Edited by - Slinger on 2006/09/16 22:35:13

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/16 :  22:31:34  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Alternativet är att jag väntar jag till det dyker upp ett par NHT 2.5i begagnade på blocket och med andra ord skiter i stativarna och köper ett par beggade golvare.

Låter som det bästa alternativet för dig. Det är schyssta högtalare. Kolla även på hifimagasinet och nätauktioner mm.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/17 :  09:50:27  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Monitor Audios stativare i Gold-serien låter mycket bra och passar även bra till hårdrock. Basen är fullt tillräcklig och fyllig för att vara stativare.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/09/17 :  16:48:42  Show Profile Send forken a Private Message
Har kört enbart stativare själv under de senaste 7 åren och under denna tid testat nästan allt under 60.000:-.

Aurum Cantus högtalarna är bra för pengarna. Lättlyssnad. Färgad och ej lika rapp i basen som de bästa i prisklassen. Deras diskant är mycket känslig på placering. Med lite tur fungerar ett vanligt 60 stativ bra fast var beredd på att lägga lite pengar på ett custom stativ.

Monitor Audio har tyvärr inte så bra koll på att göra dyrare stativare. Deras RS1 är helt klart den bästa stativaren de gjort. Riktigt riktigt bra för pengarna. Finns inget att klaga på för det priset. I prisklassen där GS10 ligger så finns det mycket högtalare som är bättre.

Von Schweikert VR-1 är en trevlig högtalare som du borde titta närmre på.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/17 :  17:24:51  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hade jag 10.000:- att lägga på ett par lådhögtalare gjorde jag såhär:

Köpte 4st basar för ca 4800:-
Köpte 4st bas/mellanregister för ca 2200:-
Köpte 2st mellanregister/diskanter för ca 1200:-
Köpte material, delningsfilterkomponenter och kanske några verktyg för resterande 1800:-

och hade snart ett par högtalare ungefär som dessa:


Istället för såhär:


Smaksak?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/09/17 :  17:30:22  Show Profile Send Apinator a Private Message
Ronnie Ericsson: Vad är det som säger att de högtalarna är bättre än Monitor Audio stativarna? Antalet element? Det faktum att dom är hemmabyggda? Är själv inte särskilt förtjust i Monitor Audio men jag vill veta hur du motiverar ditt förslag? Det är väl ganska grovt förenklat som du framhåller det att bygga högtalare, eller?

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2006/09/17 :  17:46:05  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Tack för alla svar och för feedbacken, jag har ett par burkar på g just nu.... mer om det imorron om allt går i lås.... :)

www.kanonfilm.se
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/17 :  17:55:21  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Apinator:

Jag har hört två högtalarsystem som har tilltalat mig när det gäller förmågan att måla upp en rejäl scen och presentera alla instrument med pondus och självklarhet, utan känslan av att det fattas tyngd eller dynamik. Det ena har jag snickrat själv, och det andra hette Wilson MAXX II. Avskydde Maxxarna av olika andra anledningar, och mina låter fortfarande hemskt på vissa punkter.

Jag har nu inte hört väldigt många system, och jag tror att det finns ett helt gäng i Sverige som är bättre på de här punkterna än MAXXarna och några som är bättre än mina.

Har hört en miljon tvåvägare och byggt en själv, och har aldrig hört någon sådan spela både livligt och djupt.

Självklart går det att bygga en hur rutten 3-vägs högtaler som helst även för 10000:- jämfört med en välljudande 2-vägare, men å andra sidan är 10000:- är en ganska enorm budget för ett hembygge (skulle väl motsvara en kommersiell högtalare för 25-70000 beroende på marknadsföring m.m.)

Jag tror det finns enormt goda chanser att bygga något fullkomligt lysande, medan en 2-vägshögtalare oavsett hembygge eller färdigbyggd är att skjuta sig själv i foten (om man uppskattar samma kvaliteter i ljudet som jag gör).

P.S: Dunlavy SC-IV/A som bilden visar har jag inte hört, men några saker med konstruktionen tilltalar mina förutfattade idéer.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/09/17 17:59:43
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/09/17 :  18:20:01  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
Självklart går det att bygga en hur rutten 3-vägs högtaler som helst även för 10000:- jämfört med en välljudande 2-vägare, men å andra sidan är 10000:- är en ganska enorm budget för ett hembygge (skulle väl motsvara en kommersiell högtalare för 25-70000 beroende på marknadsföring m.m.)

Jag tror det finns enormt goda chanser att bygga något fullkomligt lysande, medan en 2-vägshögtalare oavsett hembygge eller färdigbyggd är att skjuta sig själv i foten (om man uppskattar samma kvaliteter i ljudet som jag gör).


Jag håller med dig om att hembygge kan låta underbart men har även hört de som minst sagt spelar uselt (bland annat mitt första bygge) Alla besitter inte det intresse och kunskap som krävs för att ro ett sådant projekt i land. Att konstruera en egen högtalare är inte lätt.

Om vi sedan går in på kostnaderna så kanske man ska ta hänsyn till tiden man spenderar. Om jag räknar på mitt förra bygge så blev min timlön någonstans mellan obefintlig och kinesisk barnarbetarlön. Det tar väldigt mycket tid att färdigställa ett par högtalare, självklar kan man leja ut delar av jobbet men då skjuter också kostnaden i taket. Man bör även betänka att andrahandsvärdet är uselt på diy.

Även med detta i åtanke är jag den första att hoppas på att du bygger ett par egna högtalare istället för att köpa ett par färdiga. Du kommer att få en tillfredställelse som ger ytterliggare en dimension av lycka då du lyssnar, stoltheten att ha gjort det själv skall inte förkastas.

/J
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2006/09/17 :  18:59:01  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jag håller definitivt med dej att chansen att bygga något mycket bra för 10 000:- men utan erfarenhet på området så tror jag att chansen är betydligt större att bygga något kasst. Om man då givetvis inte bygger någon slags klon eller någon färdigkonstruerad högtalare. Måste ju givetvis finnas ett visst intresse och kunnande hos byggaren också, men det förutsätter jag finns om man ger sej i kast med något sådant projekt.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/17 :  22:24:02  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Begagnat ger ofta mycket för pengarna och värdeminskningen när/om du säljer vidare i 3:e hand är också mindre än om du köpt nytt. Jag är numera själv varm anhängare av begagnatköp och lejonparten av min anläggning är begagnad. Vill du ha tips på vad man skall tänka på vid begagnatköp så bidrar jag gärna.

DIY (Do It Yourself): Kan vara väldigt kul och väldigt svårt men alltid lärorikt. Första gången du tar den vägen så bygg en klon, (tex stativaren HFLS), varför försöka uppfinna hjulet själv när fallhöjden (risk vid misslyckande) är ganska stor? Fördelen med att bygga en klon är att du kan få hjälp från olika håll, slipper göra misstag som andra gjort före dig och vet ungefär vad du får. Kända kloner kan dessutom ha ett litet 2:a-handsvärde.

Vad har du för budget? Ino pIP kan ju fås som både byggsats/monteringssats/helt klar och ger väldigt mycket för pengarna.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2006/09/17 :  22:40:04  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Japp det blir ett begagnat köp, fast tanken på ett par HFLS har funnits (dock ganska långt bak i huvudet) Återkommer imorgon :)

www.kanonfilm.se
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/09/18 :  00:38:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har själv stativare av klass (Revel M20) och dom fungerar bra, det enda som jag kan varna lite för är att stativare som spelar relativt djup bas kräver mer av förstärkarens kraftresurser än golvare med samma frekvensdjup, så var lite vaksam på detta.
Go to Top of Page

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2006/09/19 :  13:11:43  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Nu har jag ett par Quad 12l och en audio pro sub focus.... låter hemskt än så länge.. förstärkaren måste vara boven i dramat.. ska bära omkring på prylarna o fortsätta testa ikväll och se om jag får i ordning på dem

www.kanonfilm.se

Edited by - Slinger on 2006/09/19 13:13:33
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/09/19 :  13:25:59  Show Profile Send Jonas a Private Message
Skit i subben så länge och koncentrera dig på att få ordning på ljudet från Quadarna. När det låter bra kan du försöka integrera subben, jag tror dock att det kan bli lite vanskligt att få den att spela bra ihop med (läs på samma nivå) som dina Quad.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Slinger
Member

50 Posts

Posted - 2006/09/19 :  18:05:26  Show Profile  Visit Slinger's Homepage Send Slinger a Private Message
Har kånkat omkring en hel del nu. det bar definitivt blivit bättre, men var fan håller den krispiga diskanten hus... ska lyssna ett par dagar nu och sedan utvärdera vad som händer med dem.

www.kanonfilm.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000