HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subb med delning ner till 25-30Hz
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/09/16 :  14:40:15  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Hej
Jag hittat inga aktivasubbar som har steglös delning ända ner till 25-30Hz.
finns det någon som känner till några????

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/09/16 15:19:28

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/09/16 :  15:10:33  Show Profile Send Poe a Private Message
Rel Quake eller hela REL's serie.
Edit: hela ska jag låta vara osagt, men större delen iaf.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/09/16 15:11:01
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/09/16 :  15:33:51  Show Profile Send OcA a Private Message
Som sagt, REL är de enda jag känner till. Jag kan justera min Stampede från 16hz och upp till 99hz. Med fjärr...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/09/17 :  17:36:07  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag ser ingen poäng till att dela så lågt då man inte avlastar sidosystemen och då istället också får diverse fasproblem mellan huvudsystem och sub. Om man tycker att det låter bättre om man delar så lågt så finns det anledning att testa alternativa placeringar. En sub av bra kvalité har mycket lägre dist i basen än vad en vanlig högtalare har.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/18 :  12:20:18  Show Profile Send ljud a Private Message
Håller med Harry up! Har själv en ny införskaffad REL Strata 5 som går att dela som Oca säger. Men har man möjlighet att dela högre upp (även fronthögt.) så vinner man mycket på det. Jag fick till en mycket mer linjär frekvensgång, då allt under 80 hz, i mitt fall, kunde placeras i rummet där det lät bäst. Jag prövade först med delning där frontarna tog slut och fick då en ganska baktung bas (inte så tight).
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/09/18 :  14:26:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Delar min REL vid 50hz och har den fasvänd 180 grader. Sidosystemet är inte delat utan spelar hela registret. Integrerar ruskigt bra och har inga problem med fasfel eller baktung bas. Låter verkligen som att mina huvudhögtalare spelar mer bas och inte suben. Delade även högre (runt 80hz) och det lät mycket sämre. Beror nog mycket på rummet och på vilka högtalare du tänkt koppla in. Just REL förespråkar så vitt jag vet inte någon aktiv delning av sidosystemet utan de vill att man kör fullt på de vanliga burkarna och att suben fyller ut de sista oktaverna. Enligt deras manual iaf...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/09/18 :  15:19:20  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har 2 st subbar som jag delar elektronisk vid numera 120Hz då det integrerar bättre med sidosystemen än vid 80Hz som jag hade förut. Delar sidosytemen neråt aktiv. Använder BSS366T för att rumsanpassa systemen. Och har använt Ivie-33 och Smaart-Live samt lejt akustikkonsult för utvärdering av injusteringarna. Skulle själv aldrig komma på idén att inte dela sidosystemen neråt i min setup.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/18 :  18:21:56  Show Profile Send ljud a Private Message
"Just REL förespråkar så vitt jag vet inte någon aktiv delning av sidosystemet utan de vill att man kör fullt på de vanliga burkarna och att suben fyller ut de sista oktaverna. Enligt deras manual iaf..."

Om dom förespråkade detta skulle nog en ganska stor del av deras köpare avstå från investering...

Om man sätter LP-filtret på subben vid 80 hz bör man nog även dela övriga högtalare någonstan där. Annars blir det väl dubbel bas?

Brara en tanke

Edited by - ljud on 2006/09/18 18:25:23
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/09/18 :  18:31:49  Show Profile Send OcA a Private Message
Antar att alla tillverkare kör med olika försäljningsargument... Även de som tillverkar aktiva filter...

Edit: Aktiv delning eller ej, subban behövs ju i vilket fall, eller hur?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2006/09/18 19:09:30
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/18 :  21:14:23  Show Profile Send ljud a Private Message
Där fick du till det!
Absolut, min sub var ett stort lyft!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/09/18 :  21:31:12  Show Profile Send esl a Private Message
En av de största vinsterna med en sub är just att avlasta sidosystemen och sänka dessas distortion. Och då krävs det som Harry Upp skriver någon typ av delning av sidosystemen.

Om du inte vill investera i aktivt delningsfilter så kan du sätta en kondensator på signalkablaget till det slutsteg som driver sidosystemet.
Om du delar vid 50 Hz och har 47kOhm på ingången så skall du ha en kondensator på 68nF
om det är 100kOhm på ingången till slutsteget skall du istället ha 33nF.

Om du delar vid 100 Hz så dubblar du bara kondensatorns värde.

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/09/18 :  22:59:10  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Om dom förespråkade detta skulle nog en ganska stor del av deras köpare avstå från investering...

Ja, kanske det. Men många som jag skulle nog köpa en Rel just pga detta.... Jag låter min Rel Storm jobba upp till 30-35 Hz och har inget filter neråt på frontarna i form av JMLab MiniUtopia... och det integrerar kanonbra!!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/19 :  00:21:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lite lustigt det där. Det var ju en tråd om ämnet för några veckor sedan där Marens gav oss en riktigt bra lektion om varför man inte ska göra så som Ulfsan , Oca o även jag själv när jag leker med dipolbasarna.

O ingen av oss hör dessa problem som ska dyka upp

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/09/19 :  03:40:41  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Om man testar med en parametrisk eq ihop med aktiva filter så kommer många bli förvånade vad man har trott varit en del av musiken men som istället är diverse rumsbidrag och olika fasproblem mellan sidosystem och bas. Alla bor vi i olika bra rum men alla har ett rum och då gäller naturlagarna för rum. Dessutom skulle jag vilja påstå att det är i princip helt omöjligt att lyssna i sig på hur man ställer in en sub för att integrera med basen. Man bör absolut mäta in den.
Omman är nöjd med det man har är det ju bra. Om man vill maximera sin anläggnings möjligheter väljer man att ta hem en akustikkonsult. En billig peng som kanske bara motsvarar några supranätsladdar och ger förhoppningsvis en kvalitéts höjning som inte är möjligt att uppnå ens med den dyraste förstärkaren. Rum placering och rumsanpassning är oerhört viktigt och svårt att optimera utan proffs hjälp.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2006/09/19 :  06:59:03  Show Profile Send Calle G a Private Message
quote:
"Just REL förespråkar så vitt jag vet inte någon aktiv delning av sidosystemet utan de vill att man kör fullt på de vanliga burkarna och att suben fyller ut de sista oktaverna. Enligt deras manual iaf..."

Om dom förespråkade detta skulle nog en ganska stor del av deras köpare avstå från investering...



De förespråkar att man gör på precis det sättet, dvs kopplar subben med högnivå och låter frontarna spela hela registret. Läs gärna på innan du kritiserar någon som har rätt.

REL-subbarna är byggda för att integrera med rummet och huvudsystemet. Har man möjlighet att göra sig av med rumsbidragen är det säkert bra, har man inte det måste man väl göra det bästa möjliga av situationen.

Jag säger absolut inte att det är fel att köra med aktiva filter och ta bort basen från huvudsystemet, däremot vore det kanske klädsamt att respektera att REL faktiskt har ett oerhört gott rykte i branschen - bland annat på grund av att man kör stenhårt på sin högnivå-inkoppling.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/09/19 :  08:04:18  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Skulle inte påstå att Rel har definitivt rätt. Dom har rätt att rekommendera vad som helst som pasar dom, men eftersom dom inte har någon kontroll på hur sidosystemen beter sig ihop med deras sub så borde rätt rekommendation isf vara "testa att koppla på högnivå först eftersom det enligt våra erfarenhet oftast är att föredraga".
Eftersom en REL-subb inte har en aning om hur rummet beter sig akustiskt som den blivit placerad så kan jag inte se någon skillnad på hur väl en REL-subb integrerar än vilken subb som helst utan inbyggd rummskompensation.
Obs har inte kommenterat hur en REL subb låter utan snarare att anpassningen inte kan göras generell och att placering är oerhört viktig. Jag skulle om jag fick välja aldrig koppla in en subb på detta viset utan alltid använda aktiv delning ihop med parametrisk eq.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/19 :  08:13:57  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Ändå vinner REL i princip alla tester de är med i och får otroligt bra kritik världen över för deras subwoofers musikaliska ljud med både rapphet och djup...så någonting måste de göra rätt.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/09/19 :  09:26:23  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Som sagt, har aldrig ifrågasatt deras kvalité. Men jag har inte funnit att dom gör något unik med anpassningen så då borde samma naturlagar gälla dom som andra subb tillverkare. Huvudsaken att folk är nöjda med det dom har, men sub anpassning är inte så lätt och i tester så är jag övertygad om att man gör allt vad man kan (borde iaf) för att optimera placering och anpassning. Och antalet subbor bör inte understiga 2 om man vill utjämna rumsresonanser. Och har man inte testat så om man är nyfiken och har möjlighet är det väl inte fel att testa om det finns mer att hämta ur sin egen anläggning? Så att lägga lite pengar på att få en person med mätmöjligheter att utvärdera en subbs placering och justering kan i princip för alla en betyda stora fördelar mot den inställning man själv fastnat vid.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/19 :  10:20:55  Show Profile Send ljud a Private Message
Alla gör som dom vill, jag tror ändå, som många är inne på att dom olika sätten att koppla är bra för olika rum.


Calle G
quote:
"Just REL förespråkar så vitt jag vet inte någon aktiv delning av sidosystemet utan de vill att man kör fullt på de vanliga burkarna och att suben fyller ut de sista oktaverna. Enligt deras manual iaf..."

Om dom förespråkade detta skulle nog en ganska stor del av deras köpare avstå från investering...

"De förespråkar att man gör på precis det sättet, dvs kopplar subben med högnivå och låter frontarna spela hela registret. Läs gärna på innan du kritiserar någon som har rätt."

Jag tror du missförstod mig där, jag har själv REL och har läst manualen ett par gånger.

Det handlar inte om nån nattt och dag skillnad mellan delat och odelat sidosystem, men det låter heltklart mindre ansträngt med delat sidosystem. men det kanske säger mer om högt. än om subben. Sen vill jag tillägga att då mitt rum är långt i från perfekt så kan jag uppnå ett mycket bättre resultat med högre delning.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/09/19 :  13:22:11  Show Profile Send Poe a Private Message
Det verkar som vi alla har mycket olika erfarenheter av subbor. Min erfarenhet är att dela så lågt som möjligt, då de flesta högtalare, även mindre stativare, spelar ganska lågt i vanlig bostadsrum. Den största vinsten med en bra subba upplever jag är inte främst att avlasta sidosystemen, så högt spelar jag definitivt inte, utan snarare att få tillgång till ett lågbasregister som de flesta högtalare inte klarar av att leverera. Dessutom upplever jag att en bra justerad subba ger en bättre upplösning i de övre registren också. Jag kan inte förklara varför, men så är det.

Den gamla slagdängan att prova sig fram är väl att rekommendera, men följ instruktionerna till subben först och främst. Expreimentera sedan. Bli inte besviken på om det låter skit i början. Små justeringar kan ge mycket stora skillnader.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/09/19 13:26:25
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/09/19 :  13:41:19  Show Profile Send OcA a Private Message
Kan inte annat än hålla med Poe på precis varenda punkt. Väl talat!

Upplever också att mellanregiste roch diskant blir renare och mer väldetaljerat med sub inkopplad.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2006/09/19 :  14:06:10  Show Profile Send marran a Private Message
om man bör använda delning eller inte beror väl väldigt mycket på hur sidosystemet är konstruerat.
Om det har en naturlig avrullning neråt som är lagom brant (t.ex. många basreflexsystem) så kan (borde det väl?) vara bättre att bara dela av subben uppåt med samma branthet så man får en akustiskt symmetrisk delning, och inte lägger elektrisk delning på sidosystemet så man får akustiskt brantare delning där och ett hål i frekvensgången

å andra sidan kan man dela så högt att sidosystemet kan anses var linjärt runt delningsfrekvensen, och då bör man väl ha en symmetrisk elektrisk delning som resulterar i symmetrisk akustisk delning, fast borde det ju vara bättre att anpassa sidosystemet efter detta och t.ex. plugga basreflexröret

mycket svammel här, hoppas nån förstår hur jag menar :)

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/19 :  16:40:55  Show Profile Send ljud a Private Message
jag håller också med Poe, då alla rum låter så olikt kan man nog få ut mycket av att pröva sig framm tills man blir nöjd.

Ja, det är otoligt vad som händer med mellanregistret, framför allt i djupled när man fått in subben i systemet!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000