HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Drossel i edison 60
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/09/15 :  19:49:12  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Kort fråga. Om jag skall stoppa en filterdrossel i nätdelen i en Edison 60, vilken skall jag använda. Har funderat på en Hammond 159ZC, 60mH, 500V, 2A, 0.7 Ohm. Låter det som ett lämpligt val. Har redan bytt filter konningarna till 2 x 500uF 500V och den är nu nästan tyst. (Kanske fjantigt att fortsätta, men men varför nöja sig med mindre än HELT tyst) Sen är det ju så KUL att mickla oxå

Mvh Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/09/20 15:45:08

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2006/09/15 :  20:22:55  Show Profile Send OlaH a Private Message
En 7-10H 150-200mA är nog bra,men Erik kan nog svara mer precis.

ola
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2006/09/15 :  20:27:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Få se nu, 4 x EL34 + ett gäng ECC88, det blir en hel del ström det.
Jag hade nog siktat på en drossel märkt 300mA och 3-5H. Om det är "nästan tyst" nu så behövs det förmodligen ingen jättedrossel, men den måste klara strömmen annars blir det bara ett stort och dyrt effektmotstånd i praktiken (om man mättar kärnan).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2006/09/15 :  20:48:55  Show Profile Send OlaH a Private Message
Om du tar ut 300mA i mitt exempel är du väl nere i 3-5H och om man mättar kärnan nere i noll H.


ola
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/09/15 :  20:53:11  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Jag skall alltså upp på Henry värden och inte millihenry om jag förstått saken rätt. I min värld är 300 mA inte mycket ström alls, men allting är ju relativt. Tror jag kör på 159V i så fall den klarar 500mA och har ett värde på 1.5H. den borde väl funka eller vad tror ni. Det enda som stör mig är resistansen på 27 Ohm. För mycket? eller?

Tommy

Hellre en dum fråga för mycket, än att leva i ovisshet resten av dit liv.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2006/09/15 :  21:47:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
500mA 1,5H 27ohm är nog ganska lämpliga värden ja.
Med lite tur kan du förvänta dig ganska stora förbättringar, drosslar gör mycket när det gäller att åstadkomma ren likspänning som är fri från nätstörningar, likriktar"skräp" osv.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/09/16 :  10:27:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
En felfri Edison 60 brummar ej. Om den trots allt gör det, beror det nästan uteslutande på obalans i slutrören. Så innan man börjar hänga på större elektrolyter och drosslar,tycker jag problemet skall åtgärdas primärt. DVS slutrörens matchning inbördes bör kollas.
Detta göres bäst i en rörprovare, men om en sådan ej finns till hands (vilket ofta är fallet) går det att "grovmatcha" rören medels
att jämföra spänningarna över katodmotstånden. De brukar ligga mellan 30-35 volt beroende på rörexemplar. Denna matchning minskar
även distortionen vilket inte kan vara helt fel.

Om större elektrolytkondensatorer användes bör likriktardioderna
skyddas med ett 47 ohms motstånd i serie med varje diod.

Drosseln vi använde till Edison triod höll 10 Henry vid 250 Ma.
Edison 60 drar mer ström så där dalar induktansen, men det bör klara sig med c:a 5 Henry. Problemet är att det blir mycket ont om plats för en drossel i Edison 60.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2006/09/16 11:03:42
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/09/20 :  10:37:45  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Efter 2 x 500uF 500V (samt de kondensatorer som satt där som standard) + drossel 1.5H så är numera min Edison totalt, fantastiskt helt supertyst, inte ens om jag pressar örat mot högtalaren så hörs det något otäckt brum . Men jäklar vad ont om plats det var, skohorn, svett och svordommar samt div. omdragningar av jordkablar då mäktiga jordslingor uppenbarade sig från intet. Men till slut så fick jag bukt med även dessa påfund från helvetet . Nu skall jag inte öppna den (Edison) på minst ett år.

Tommy

PS passade även på att kolla matchningen av slutrören, den var ok.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/09/20 10:41:17
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/09/20 :  17:46:14  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Hrm! Det är någonting som inte stämmer, jag vill minnas att jag
labbade med större kondensatorer och drossel till Edison 60,
utan att den minimala brumspänningsrest som fanns ändrade sig ett dugg. Men skit samma, fungerar det nu så låt det vara som det är.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000