HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 OA5K - komponentfråga - Resultatet!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/08/20 :  22:30:43  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Oooops! Jag på DIY-delen

Jag ska flytta ut mitt gamla Carlsson OA5K-par (Byggsatsvarianten av OA5 typ 1)ut på landet.

En väldigt snäll och tålmodig kompis har nämnt att det kan vara vits att byta kondensatorerna som sitter uppe på baffeln. Han har till och med lovat att löda fast dem åt mig när jag skaffat fram dem. Den kondansator som sitter på plats nu ser ut så här



Tittade sen på ELFAS hemsida på kondensatorer som rekomenderas för audioändmål - SCR typ MKP - http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2012665.htm. Emellertid finner jag ingen som jag kan tolka som direkt motsvarar den avbildade. Den som jag tolkar som närmast är artikelnummer 65-470-87 med följande spec:

Arbetsspänning 250 V=/110 V~
4,7 microFarad, dimension:18,2×28mm, tråddiam: 1,0mm

Är den ett par sådana jag ska ha?

Om inte - kan någon av skribenterna föreslå någon annan konding?

mvh/ Jörgen G

Edit: stavfel och redigeringar av specialtecken

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/08/27 13:13:26

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2006/08/20 :  22:37:03  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Är den ett par sådana jag ska ha?


Jag hade nog valt denna,ja,paralellkopplad med en på 0,1uf.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/08/20 :  22:43:10  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Oj - tackar för SNABBT svar.

Nu finns ju inte 0,1uF för samma arbetsspänning av SCR MKP. Ska jag välja en sådan för annan arbetsspänning, i så fall vilken? Eller välja en 0,1:a av annan sort för samma arbetsspänning? Och då också, i så fall vilken?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2006/08/21 :  00:21:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Ja,65-475-09 går bra är ju ingen nackdel att den tål lite högre spänning.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/08/21 :  00:32:44  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Okkidokki Ryssen. Men vad gör den där extra 0,1uF för nytta? Och bör jag ha samma märkspänning på båda kondingarna - som sitter parallellt alltså?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/08/21 00:37:46
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2006/08/21 :  00:46:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Man brukar få lite mer Klarhet-rymd-luftighet med en sådan konding paralellt med den stora.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/08/21 :  09:45:52  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tänk vad mycket man inte vet. Men nu är den kunskapsluckan i alla fall täckt!

Tack igen!

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2006/08/21 :  12:32:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Och bör jag ha samma märkspänning på båda kondingarna - som sitter parallellt alltså?

P.S den största räcker om den den är 250v,den minsta oxå men den fanns ju inte i det värdet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/08/27 :  11:51:40  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Efter ett besök av mig på Elfa och ett besök av Arne här hemma sitter de nya kondingarna på plats!




Tack Ryssen och Arne, som såg till att projektet verkligen genomfördes.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8496 Posts

Posted - 2006/08/27 :  21:52:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Blev det någon skillnad i ljudet?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/08/28 :  14:15:59  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Svårt att säga. Eftersom jag enbart provlyssnat med illa placerade högtalare för att kolla funktionen. Och då lät de i alla fall inte sämre!

Återkommer med mer djuplodande intryck när högtalarna kommit på sin avsedda plats - vilket kommer att ta åtminstone ett par veckor.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/09/20 :  12:26:02  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hej igen! Lyssningsintryck var det ja. Jag har provlyssnat högtalarna med de nya kondingarna ordentligt nu.

Eftersom högtalarna står i ett annat hus - trä i stället för tegel - och är helt annorlunda placerade än tidigare är det vanskligt att göra någon jämförelse.

Det blev emellertid ingen himmelsvid skillnad. Högtalarna blev i alla fall inte sämre av kondensatorbytet. Basen lyser fortfarande med sin frånvaro. Jag är övertygad om att det främst beror på att 9710:orna inte har kvar sin spänst efter 40 år. Mellanregistret är alltjämt högtalarnas stora paradgren. Diskanten är som alltid från OA 5:or - d v s ingen höjdare.

Det som oroar mig mest är annars att det finns något glapp i den ena högtalaren som jag inte kan lokalisera utifrån - kankse måste de ändå bytas snart...

Men det tar vi en annan gång.

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/09/20 12:27:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000