HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi eller musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/09/12 :  10:03:03  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Instämmer helt Harry_up.

Och dessa är till Hasse:

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/09/12 :  14:59:28  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det är enligt min mening så att Hifi respektive musik har respektive sfärer som naturligtvis tangerar varandra i olika utsträckning. Men naturligtvis finns det områden där de inte överlappar.

För min del har intresset för musik föregått hifi och de senare årens inköp av bättre och bätre prylar gjort att mitt musikintresse fördjupats, breddats och dessutom inneburit ett insteg i en helt ny värld - många aha-upplevelser har det blivit.

Dessutom så har tidigare inhandlade skivor, som ansetts som "tråkiga" av olika skäl, många gånger reviderats när man åter plockar fram dem och spelar på en allt bättre anläggning. Helt plötsligt kan skivor blomma ut och visa sig vara fantastiska.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2006/09/12 :  21:38:19  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
Hifi får bra musik att bli bättre.

Som andra redan skrivit i tråden: Musiken måste komma i första hand.
Musiken måste beröra och tränga in i lyssnaren, annars tar man inte till sig den.

Att spela musik man inte gillar på en bra anläggning gör inte musiken bättre. (På hifimässa får man bara lust att gå ut ur rummet)
Visst hör man att det låter bra, men det engagerar en inte som lyssnare. Då spelar det ingen roll hur bra anläggningen är för det blir inte roligt att lyssna i alla fall.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/09/12 :  22:49:19  Show Profile Send Jamo a Private Message
Härligt, tack till er alla för fina inlägg. Även om de enskilda svaren spretar åt lite olika håll så ger de en fin helhetsbild av balansen hifi-musik. Helt klart är att det för somliga finns egenvärden med hifi, även om ingen på allvar deklarerat ett totalt intresse för "rosa brus och sinussvep", som Zalve mycket träffande målade upp ena ytterligheten. Egenvärdet kan bestå i att prova, byta, känna på grejorna, intressegemenskap, dock verkar musiken hela tiden ha en plats i hobbyn, om än i varierande grad. Samtidigt har det signalerats att när man "är i mål" med hifi:n så försvinner man helt in i musikens värld. Vid lite eftertanke så fungerar vi själva faktiskt på samma sätt, när allt låter himmelskt så upphör bruket av ord som bas, diskant, volym, distortion, balans och liknande, och ersätts av ord som värderar upplevelse och känslor. Men det är inte alltid man är där, och då är man tillbaka i hifi-vokabulären igen. Jag själv är ny på forumet och dessutom i en sökande fas, forumet är en ymnig källa att ösa ur, och era svar på denna tråd har berikat mej ytterligare. Varmt tack!

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/09/13 :  04:56:17  Show Profile Send om.s a Private Message
Harry up skrev:

"Gränsen för vad som är HIFI och vad som är musik enligt mig brukar komma av dom spontana kommentarerna.
Vilken fin diskant. Vilken tight bas. Vilken bumlig bas. Vilken ljudbild.
kontra
Vad spelar du för skiva? Har du "den" och "den" skivan?
Om man glömmer bort sig i musiken istället för att försöka leta efter förtjänster eller nackdelar hos sin anläggning så har man kommit långt. Har hört en hel del anläggningar bestående av mycket fina komponenter som p.g.a olika skäl ändå inte spelar musik ihop. Samt en del enklare anläggningar som trots sina alla möjliga brister ändå är fängslande att lyssna på"....


Dette var vel også noe av det som lå meg närmest i tankene da jeg la inn denne lille kommentaren som Jamo henviser til.

"Ellers gir jeg beste musikalskepresentasjon til Veteran HiFi + masse honnør for å stille bare med vinyl
Mest HiFi imponerende derimot var Wilson/Response, men så må man bestemme seg, hva er viktigst? hifi el musik"

Grunnen er like enkel som den er komplisert, det var Veteran HiFi som på sin vinylrigg fikk meg til å totalt glemme teknikken og gav meg ståpels av musikalsk fryd.

Wilson m.fl hadde de riktige HiFi parametrene inne, men de nådde ikke "musikkhjertet" på samme måte, visst blir man impad av dynamikken, slam, bam osv osv, men ståpelsen uteblev.

Selvsagt henger HiFi & Musikk sammen, men det er ikke nödvendigvis alltid det samme, imho....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2006/09/13 05:34:11
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/09/13 :  07:46:17  Show Profile Send Jamo a Private Message
Samma upplevelse här. Wilson/Krell lämnade mej tämligen oberörd, medan t.ex. Quad/Manley berörde djupt.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/09/13 :  08:03:17  Show Profile Send Jamo a Private Message
Nyfiken fråga förresten, vilka har hört Krell-elektronik spela magiskt, och i så fall på vilka högtalare?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/09/13 :  09:07:00  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Vågar man gå in och ha en åsikt i detta delikata ämne?
jag försöker...

Alla utställare borde på mässa ha klokheten att välj ett 15 kvadratmeter stort rum med 1 - 3 stolar i. På mittenstolen med närfältslyssning låter det mesta kanon. Är det dessutom bra grejer låter det extremt kanon. Det låter dessutom förhållandevis lika kanon om det är en eller tre personer i rummet som lyssnar.

I de stora rummen på 60 - 80 kvadrat och större får man HELT andra problem att jobba med. På torsdag kväll ställer man upp grejerna och försöker göra sig en bild av hur det kommer att låta med folk i rummet. Uppställningen optimeras inte för en stol och inte heller för 10 stolar utan man får göra ett mellanting så att ingen i rummet hör bara en högtalare och i mitten fås en OK ljudbild men inte mer. Skall man spela trovärdigt i stort rum med fullt register och mer än 50 besökare på plats som både står och sitter är det ungefär som att landa en 747:a jämfört med att din drake tappar vind och singlar ned i gräset. Överdrift? Njaaa

Nä, men allvarligt, TÄNK nu efter en smula innan dessa underliga slutsatser vevas om igen, efter varje mässa oavsett stad.

Jamo:

Jag har hört krell-elektronik spela magiskt vid ett antal tillfällen, även under mässförhållanden. Men de riktiga höjdarna kommer - naturligtvis - i hemmiljö med normala rum, närfältslyssning, 2 eller 3 lyssnare. Ring a bell?

Arken 2000 demonstrerade jag åt Audionord Krell FPB 600 på Watt/Puppy 6. Det var en bra rigg. Arken därpå släpade audionord hit de stora Audio Physic monstren och Wiman gav oss en oförglömlig lyssningsstund på VIP-natten.

I det småskaliga mer normala så har jag hört olika kombinationer krell/Wilson, Krell/AP, Krell/QRS och fler kombinationer låta helt fantastiskt.

Precis som det är viktigare VEM det är som spelat in än på vilket FORMAT inspelningen ligger på, precis samma förhållande gäller med (den mesta) elektroniken. Det är inte märket i sig som spelar för dig. Det är någon som fått ihop det hela och under mässor väljer man stort rum - litet rum efter helt skiftande försutsättningar. Plånbok, färdighet, typ av elektronik och högtalare mm mm.

Jamo: Du gör dig själv en otjänst om du söker enkla genvägar till det bästa (magiska) ljudet. Många vill få dig att tro att det finns tumregler. "Krell är hifi men inte musik", "Burmester är kliniskt" och det finns massor av exempel. Köp det inte eftersom de som säljer ofta har en paketförklaring bakom knuten som verkar övertygande. Den kan handla om att det är en viss förstärkarteknik som gäller eller vanligtvis att det är märke X som gäller, då det är överlägset det där "tråkiga Hifi-ljudet."

Det är helt enkelt inte sant.


mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/09/13 :  09:25:46  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Hej! Jag kan lyssna på Krell som spelar magiskt, varje dag , dock tillsammans med lite annat i dagsläget!
Annars har jag lyssnat på Usher CP6381/CP6391, Dancer samt Sonus Faber grand piano domus med Krell KAV/Showcase/SACD Standard och det har låtit åt det magiska hållet, spec med synth(välj vilken synthskiva ni vill och fyll i här).

Förövrigt vill jag gärna påpeka att: Vissa använder sin set up för att lyssna på sin musik - andra använder musik för att lyssna på sin set up...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/09/13 :  09:35:18  Show Profile Send Jamo a Private Message
Tack Hifi-Consult för ett bra svar! Jag kan glädja dej med att Burmester triggar tårflödet på mej, det hände både på Arken och på din demo i Halmstad i våras.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/09/13 :  10:45:05  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Måste citera en kompis här känner jag. Vi satt och tittade på bootleg dvd's en kväll/natt för några veckor sedan. Han ville då sen en speciell konsert och då påpekade jag att det är väldigt dåligt ljud på just den. Han svarade då: "vad gör det med så här schyssta låtar och sånt här sväng".
Han är visserligen inte hifi intresserad men uppskattar verkligen både ljudet och bilden i min anläggning.
Men att kunna släppa hifikvaliteerna ibland kan nog vara nyttigt, och att helt enkelt bara njuta av musiken.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/09/13 :  17:27:55  Show Profile Send om.s a Private Message
short cuts skrev:

"Förövrigt vill jag gärna påpeka att: Vissa använder sin set up för att lyssna på sin musik - andra använder musik för att lyssna på sin set up..."

Godt poengtert!, og det tangerer godt mine tanker rundt uttalelsen min om HiFi el musik

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/09/13 :  17:35:38  Show Profile Send om.s a Private Message
HiFi Consult skrev:

"Precis som det är viktigare VEM det är som spelat in än på vilket FORMAT inspelningen ligger på, precis samma förhållande gäller med (den mesta) elektroniken. Det är inte märket i sig som spelar för dig. Det är någon som fått ihop det hela och under mässor väljer man stort rum - litet rum efter helt skiftande försutsättningar. Plånbok, färdighet, typ av elektronik och högtalare mm mm".

Mange gode betrakninger i innlegget, og du har mye rett.
Det handler om å matche el "blande" de rett komponentene innenfor ens prioriterte rammer, el som en annen sa det, "en god kokk kan lage god mat med ett dårlig utgangspunkt, mens en dårlig kokk kan lage dårlig mat med ett godt utgangspunkt"....

Forövrig honnör for ett flott initiativ med messen, det var en mine bedre messer på mange år, og faktisk mye god lyd!, til tross for noen spesielle favoritter

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2006/09/13 17:38:22
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/09/13 :  21:46:31  Show Profile Send Jamo a Private Message
Har med nöje läst igenom tråden ytterligare en gång och hittar då följande påstående av EuphoniC:
quote:
Musik däremot beskriver musikalitet och här hittar man stampa-takten-anläggningarna

Stampa-takten är ett uttryck som ofta används för att beskriva upplevelsen hos en del anläggningar, ofta engelska. Kan ni hjälpa mej att tolka ordbruket, är det skillnad på stampa-takten och magi/nirvana och i så fall vad?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2006/09/14 :  15:44:07  Show Profile Send yngwie a Private Message
Att lyssna på musik är ju att vältra sig i estetik. Att ha en bra anläggning kan ju också ses som estetik (bortsett från design så har ju även längtan till bra teknik också en viss estetisk aspekt, för visst finns det väl en charm med prylfeber?). Allt handlar om storhetsvansinne och där vill jag påstå att både musiken och tekniken är lika skyldiga... och med all rätt!
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/09/14 :  17:20:58  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Är det skillnad på HiFi som imponerar för stunden och Hifi som man kan leva med för resten av livet? Kanske... =)

Snoogens
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/09/14 :  17:32:16  Show Profile Send om.s a Private Message
ranefjord skrev:
"Är det skillnad på HiFi som imponerar för stunden och Hifi som man kan leva med för resten av livet? Kanske... =)"...

JA! uten tvil.....

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2006/09/14 17:33:22
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/09/14 :  17:44:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Faktum är att det kan gå så illa att hifi-intresset dödar musikintresset.
När man bara lyssnar kritiskt och letar fel är det inte roligt.
Jag har själv råkat ut för det.
Jag hade uppgraderat och kunde inte låta bli att hela tiden sitta och analysera ljudet.
Tvivlen kommer smygande.
Låter det verkligen så bra som jag hoppades?
Passar grejorna ihop?
Har jag gjort ett felköp?
Till slut hör man bara felen och all lyssningsglädje är borta.
Man försöker åtgärda problemen med att byta komponenter men hittar bara nya fel.
I det läget är det inte nya högtalare utan en duktig psykolog man behöver.
Ni ser väl folk på här och på Hifimagasinet som köper och säljer prylar i en rasande takt.
En halvår gammal cd-spelare säljes! Tror ni han tycker det är roligt att lyssna på musik?
Det är faktiskt tragiskt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2006/09/15 :  19:49:27  Show Profile Send Pettersson a Private Message
Mitt ödmjuka förslag när det gäller demomusik är att:

Ta med er favorit skiva och be att få den spelad. Ibland så säger demaren ja och ibland nej, det kan bero på att han eller hon har något "schema". Det spelar ingen roll om det är Britney Spears, Hammerfall eller Ice Cube. Det är ju ni som är dom tänkta kunderna på grejerna.

Jag tycker vidare att det inte något fel att spela "pling-plong" "vacker D. Krall" musik eller liknande. Det visar ju bara vad högtalarna kan med "bra" förutsättningar (dock under "mässfälliga förhållanden").

Sen inser jag att mitt förslag inte går när det är sextio pers i rummet men, om man kommer tidigt så kanske det går ändå.

Mvh

Edit: Förtydligande av första raden

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2006/09/16 09:39:38
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/09/15 :  23:04:39  Show Profile Send lennartj a Private Message
Tråkigt Börn-Ola och andra, jag är lyckligtvis i motsatt situation. Vad jag än släpar hem (i prisklass som inte är orimlig för mig) så uppfattar jag försämringar på diverse parametrar, som jag inte kan acceptera. Tydligen får jag dras med mina gamla prylar, så länge inget totalhavererar.
Jag har objektivt sett inte världens bästa anläggning, men för min musiksmak och ekonomi är den det. Det är en fröjd att spela musik!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2006/09/16 :  00:14:45  Show Profile Send om.s a Private Message
Bjørn -ola skrev:
Faktum är att det kan gå så illa att hifi-intresset dödar musikintresset.
När man bara lyssnar kritiskt och letar fel är det inte roligt.
Jag har själv råkat ut för det.
Jag hade uppgraderat och kunde inte låta bli att hela tiden sitta och analysera ljudet.
Tvivlen kommer smygande.
Låter det verkligen så bra som jag hoppades?
Passar grejorna ihop?
Har jag gjort ett felköp?
Till slut hör man bara felen och all lyssningsglädje är borta.
Man försöker åtgärda problemen med att byta komponenter men hittar bara nya fel.
I det läget är det inte nya högtalare utan en duktig psykolog man behöver.
Ni ser väl folk på här och på Hifimagasinet som köper och säljer prylar i en rasande takt.
En halvår gammal cd-spelare säljes! Tror ni han tycker det är roligt att lyssna på musik?
Det är faktiskt tragiskt.


Gode poenger, og man skal ha gått langt på HIfiéns vei for å innse dette......

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2006/09/16 :  12:04:12  Show Profile Send Loopen a Private Message
För mig är hifi och musik samma sak. Varför? Jo om man som jag njuter av att lyssna på musik så är ju hifi ett sätt att öka njutningen.

Ta en god middag. Jättegott med vatten till men lägg på ett passande vin, en mysig miljö och ett vackert och trevligt sällskap så ökar ju graden av njutning. Dumt exempel? Kanske.

För mig så är jakten på bättre ljud förknippat med att jag vid vissa tillfällen kan njuta av musiken mer än om jag haft mindre bra ljud hemma. Nu har man ju lite tur då man tycker det är kul med tekniken, apparaterna, jakten, testandet, alla diskussioner men goda kamrater, osv.

Lev väl
//

Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/09/16 :  15:53:08  Show Profile Send Jamo a Private Message
Begreppen Hifi och Musik blir klarare och klarare i konturerna allteftersom tiden går och inläggen droppar in. Musik verkar användas i två betydelser (minst!), den ena är den som Nationalencyklopedin definierar som "...konstnärligt ordnad mängd av toner av (vanligen) olika höjd och klang ordnad efter rytmiska, harmoniska och melodiska lagar", den andra är användningen i en slags överförd betydelse till en känslomässig dimension, ungefär som vi ibland talar om magi eller nirvana (luddigt, jag vet!).
Loopens analogi med mat stimulerade mej till att jämföra Hifi med bilhobby. Samma ingredienser verkar gå igen, känner ni igen era kompisar?

Prestanda, data: Toppfart och acceleration -> Effekt och distortion
Imponatoreffekt: Rätt märke och design -> Rätt märke och design
Hands on: Bygga, trimma -> Bygga, tweaka
Tävla: Snabbare, dyrare -> Värre, dyrare
Äga: Stolthet -> Stolthet
Pröva nytt: Byta, byta -> Byta, byta
Praktisk användning: Transportfordon -> PA
Upplevelse: Körglädje -> Magi, nirvana, "musik"
(Fyll gärna på listan!)

Om ni kollar på era kompisar (inte på er själva!) så gissar jag att det är en eller två av ovanstående faktorer som kraftigt dominerar på de andra faktorernas bekostnad, och var och har sina egna preferenser. En del är mätbara och möjliga att belägga med fakta, andra är socialt eller känslomässigt betingade. Är det konstigt att det kan bli svårt med dialogen på detta forum ibland?


Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/09/17 :  12:41:31  Show Profile Send Lech a Private Message
Hifi, är för mig som trädgårds-slangen. Ur den rinner vatten på ett eller annat sätt.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/09/17 17:53:57
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/09/17 :  13:15:03  Show Profile Send boombox a Private Message
quote:
Faktum är att det kan gå så illa att hifi-intresset dödar musikintresset.
När man bara lyssnar kritiskt och letar fel är det inte roligt.
Jag har själv råkat ut för det.
Jag hade uppgraderat och kunde inte låta bli att hela tiden sitta och analysera ljudet.
Tvivlen kommer smygande.
Låter det verkligen så bra som jag hoppades?
Passar grejorna ihop?
Har jag gjort ett felköp?
Till slut hör man bara felen och all lyssningsglädje är borta.

Har också varit där under en period. Det kan bli trist med både hifi och musik i det läget. Gäller säkert inte för alla men kan tänka mig att det är en grej man skall igenom. Diskuterade det en gång med en av bröderna på radiolagret i Gbg. Han sa bara "välkommen ut på andra sidan". Så till er andra som varit igenom det - välkomna ut på andra sidan!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000