HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Avstånd till bakre vägg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/09 :  21:25:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Idag kom jag mig äntligen för att på allvar försöka få ordning på högtalare och sub placeringen i mitt rum (flyttade in i början av juli).

Efter lite laborerande med ETF5 så slutade det med att högtalarna, ett par, B&W nu står ca 85 cm från bakre vägg (trävägg). Är det verkligen "normalt"?
I mina två tidigare lägenheter har de hamnat betydligt närmare (runt 50 cm) och då har de stått framför betong respektive glas.

Det ska dock sägas att basen blir betydligt bättre än innan. Men tyvärr står de som sagt rätt långt ut på golvet.

Jag noterade också att min relativt billiga sub som jag ju normalt inte använder vid musiklyssning gör att i alla fall mätkurvorna ser bättre ut för basen. Kanske dags att installera den även i min tvåkanals-anläggning.

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2006/09/09 :  22:24:10  Show Profile Send myskankan a Private Message
Vad som är normalt har jag ingen aning om. Mina står 124cm från bakvägg, nästan en 1/3 av rummets längd. Mätt från baksidan av högtalarna.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/09/09 :  23:31:30  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det påstås att 1/3 av rummet från bakvägg men även 1/5 fungerar och är mer praktiskt, jag kör efter 1/5.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/09 :  23:45:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hm. Mitt rum är ca 4.70m så då är kanske 85 cm ganska "normalt" ändå
Bra låter det i alla fall. Ska justera vidare i morgon.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/09 :  23:50:14  Show Profile Send marens a Private Message
Ljudbilden borde ju bli bättre av att högtalarna kommer närmare 1m ut från väggen så länge den inte är dämpad då. Reflexerna kommer tillräckligt sent i tiden och utsläckningen sker tillräckligt lågt i frekvens -> stabilare ljudbild.

Hur basen blir är nog ganska beroende av hur rummet mått ser ut i övrigt och placering från sidoväggar mm.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000