HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Swedish Statement" lät ganska uselt!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:10:26  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Förstainlägget är ett Hifipolitiskt utspel skulle jag vilja säga
Milt sagt Bernt... Då denna tråd inte har något annat syfte än att häckla.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/09/11 14:12:37
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:13:53  Show Profile Send Per100 a Private Message
Tack Morgan för att du säger det du tycker om ljudet hos Mårten, dåligt eller bra. Jag förutsätter att Morgan inte har en dold agenda tills motsasen har bevisats.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:57:11  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag fick ett PM från en medelem ang. Morgans aktiviter på faktiskt, ett forum som jag inte läser. Det var kanske det Bernt menade med hifipolitik?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/09/11 :  16:39:47  Show Profile Send Blue a Private Message
Hmmm... märklig tråd, eller i alla fall, trist rubrik!

Tycker liksom några andra här har påpekat att det är en alldeles utomordentligt läcker våning som grejerna står i, och som passar ypperligt för sitt syfte. Dåligt tyckte jag absolut inte det lät när jag var där, snarare tvärtom, även om jag kanske var lite för förfriskad för att kunna ge ett nyktert uttalande. Eloge också att det inte spelades "hifi-musik" utan riktiga saker som bidrog till den höga stämningen bland besökarna på lördagskvällen.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/11 :  16:54:43  Show Profile Send mayro a Private Message


Hur man bedömmer system är ju baserat på sina egna referenser. Morgan kanske gillar "färgat" ljud och därför inte trivdes...

En del gillar ju färgat ljud. Och mårten Design kanske inte vill bygga ett sådant färgande system som morgan skulle uppskatta..

Kanske är så enkelt förklarat varför Morgan sågar systemet så hårt utifrån sina egna preferenser.. och därför inte "illa ment" av morgan att skriva som han gör..

Man ser ju tydligt att andra som gillar mer ofärgande system ju gillar Mårten Designs system mer

Så var inte irriterade på Morgan här. Han måste ju få skriva att hans mer färgade val av favoritsystem är för honom bättre val ju grabbar..

Morgan gillade ju grabbarna på Mårten Design i alla fall..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/11 :  20:40:29  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Jag har lyssnat på den uppsättning av SwedishStatement som de hade på CES iår. Och jag satt där en LÅNG stund och lyssnade, hade med lite egna skivor med. Och det är inte tu tal om att det är ett EXTREMT kompetent system.

MEN, man inser helt klart begränsningen; det går inte att dema såna här pjäser i rum som är i storleksordningen 12 kvadrat.

Jorma hade vänligheten att ta med mig till Vitus rum också (tack för det Jorma, tack för invitationen till festen på kvällen med :-) och det var samma sak där, man hör att det finns extrem potential, men man sitter bara och tänker "jä*lar vad jag skulle vilja lyssna på detta i sin rätta miljö"

Det jag kan tycka tillverkarna skall fundera på är om det verkligen är värt att ställa dit en anläggning i miljonklassen, när folk kan ha grejer för 100.000 som i sitt vardagsrum lika bra eller bättre. Men å andra sidan, skall man skita i att vara med? Nej det är väl inte heller så smart kanske.

(appropå CES och rums-storlek, ni kan ju tänka er hur AvantGarde trattarna lät i ett sånt litet rum... )

mvh Jonas
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/11 :  21:52:02  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag tycker inte tråden är löjlig, utan håller med om att man bör ha en akustiskt gynnsam demonstrationsmiljö. Samtidigt vill man få kunden att känna att miljön liknar dennas hem - sannolikt en snajdig våning eller villa i Marten-kunders fall.

Annars:

Vad har färgningar
quote:
Hur man bedömmer system är ju baserat på sina egna referenser. Morgan kanske gillar "färgat" ljud och därför inte trivdes...

att göra med efterklang
quote:
Basregistret "bumlade" av ringningarna så att det mesta av förmodat hygglig artikulation gick förlorat. I de högre registren är efterklangen alldeles för lång (stark).

?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/09/11 :  22:50:12  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Jag har hört systemet och håller inte med alls. Förstainlägget är ett Hifipolitiskt utspel skulle jag vilja säga.


Varför det? Se vitt jag ser det, så delger Morgan sina lyssningsintryck. Bara för att det råkar vara ohyggligt dyrt så är det väl inte per automatik vara ohyggligt bra. Alla behöver åtminstone inte tycka det på Mångfaldens forum Trist inställning.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/11 :  23:14:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bara för att det råkar vara ohyggligt dyrt så är det väl inte per automatik vara ohyggligt bra.
Naturligtvis inte. Det behöver inte vara ohyggligt dåligt heller.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/09/12 :  00:14:06  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Naturligtvis inte. Det behöver inte vara ohyggligt dåligt heller.


Det handlar inte om det.
Det enda hifipolitiska utspel som jag har lyckats urskilja i denna tråd råkar vara ditt egna, där du nonchalerar en kille och hans ärliga recension. Med motivationen att du tycker annorlunda.



kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/09/12 :  00:16:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Morgan har ju visat dåligt omdöme (taskigt ölsinne) i ett antal andra trådar tidigare och detta skrivet klockan 4 på morgonen i fyllan av Morgan kan man ju inte ta på allvar.
Eller

Det är en kille som arbetar med akustik på heltid (det är inte Svanå även om det används grejer från Svanå) som har gjort mätningar och beräkningar av akustiken i Mårtens rum och han bör ju kunna den biten. Han håller på med mitt rum också och den första frågan var innan han började räkna på åtgärder var:

"Ska du ha det perfekt akustiskt eller ska fortfarande vara ett rum som är trivsamt att vistas i?"

Mitt svar var givet. Gissa vilket`

Han har bla. fixat akustiken på Stora Teatern, i en del ljudstudios och också i nya Götatunneln!!
Dom ställena kan man göra det perfekt, men det är med en anläggning som är avsedd för hemmabruk inte så bar om man fixar en steril studiomiljö.

http://www.eora.se/references.html

Så om Morgan åtminstone kunde varit lite mer konstruktiv i sin kritik och mer i detalj talat om hur han anser att rumsakustiken skulle gjorts hade ju kunnat ge lite mer förståelse för det han skriver.
Men det kanske inte är så lätt att vara konstruktiv i alkoholdimmorna
Personpåhopp tolereras inte. MVH Bernt

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2006/09/12 01:09:08
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/12 :  00:43:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
EN annan rubrik kanske skulle passa bättre ?!

quote:
att slutstegen verkar vara lite intressanta och att högtalarna kunde spela rent och hyggligt distfritt på höga volymer. Så mycket mer goda kvaliteter kunde man dessvärre inte höra, på grund av rummet.


Då rummet inte är nåt som ingår i köpet, så borde rubriken vara nåt om att "Marten har en dålig akustik"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/12 :  01:20:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack för länken Jorma, mycket att kolla på den siten!

Claes Olsson på Eora Ljudteknik figurerar även i den här tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51034&whichpage=5

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/09/12 :  01:53:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Hade du väntat dig kanon ljud på en mässa eller? Eller har denna tråd något annat syfte?"
Sagt av FBK!

Jag överväger att avsluta mitt medlemskap på detta forum för gott om inte vuxet folk kan hantera en diskussion.
Jag har förvisso haft semester härifrån i två månader (frivilligt) pga just detta, men hoppades återkomma till ett sansat forum för ALLA!
FBK är bara ett exempel på hur "humöret" kan visa sig på ett forum.
Han är så att säga ingen "syndabock" utan bara ett exempel.
VARFÖR?
Kan ni forumsmedlemar inte ta ut edran frustration på något annat än forumet????
Skärp till er å va som folk ä mest :-)
Snacka hifi å ha kul :-)
HIFI finns i alla skepnader! Dyr, billig, homebrew,fådd, ja vad som helst! Varför måste det hela tiden klankas ned på något?
Låt alla som vill köpa en anläggning för 4 mille eller 4 tusen, va spelar det för roll???
Huvudsaken är väl att alla har ett gemensamt intresse eller???

MVH från en som snart ger upp!!!!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/09/12 :  09:39:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jorma,

Bara för att man arbetar med akustik på heltid innebär det ju inte att man har minsta lilla aning om hur man bygger ett rum för musiklyssnande. Det borde väl vara lätt att inse, eller? Att han har arbetat med Götatunneln tolkar jag dessutom som en stor risk att han faktiskt sysslar med helt andra saker än musik.

Dessutom tycker jag det är gravt osmakligt att du, Jorma, går ut med anklagelser om alkoholdimmor och att inlägget är skrivet på fyllan och annat. Vet du att Morgans inlägg är skrivet i fyllan? Åtminstone jag tycker det är så pass välskrivet att det verkar osannolikt att han skulle vara speciellt påverkad.

Vad gäller Swedish Statement så har jag inte lyssnat på systemet men jag skulle faktist inte bli förvånad om det presterar under de flestas förväntningar. Min uppfattning är att det är ett no-limitkoncept vad gäller pengar men att det kanske inte bör förväntas låta så där värst bra. Inte riktigt seriöst om man uttrycker sig på det viset utan mer en fråga om att bygga dyrt för en kundkrets som sätter priset före verklig prestanda i tron att det borgar för kvalitet. Det är ju naturligtvis min högst personliga spekulation och uppfattning. Jag hörde andra av Martens högtalare på Arken och de var helt OK skall sägas.

Edited by - UrSv on 2006/09/12 09:48:11
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/09/12 :  09:42:56  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jorma:
"Morgan har ju visat dåligt omdöme (taskigt ölsinne) i ett antal andra trådar tidigare och detta skrivet klockan 4 på morgonen i fyllan av Morgan kan man ju inte ta på allvar."
"Men det kanske inte är så lätt att vara konstruktiv i alkoholdimmorna"

Det här måste vara det lägsta jag någonsin läst på detta forum. Om det är sant att Morgan har problem med alkohol så är det inget man skall dra in i dessa diskusioner och inget allmänheten behöver veta. Om det inte är sant är det förtal.
Dessutom kan det vara sant men inte påverka inlägget iaf eftersom du förmodligen inte har några bevis för hur Morgan mådde då han skrev detta.
Att du är upprörd över att Morgan kraftfullt fördömmer ett lyssningsrum kan på inget vis motivera ett sådant inlägg.
Anser att en tids avstängning ifrån forumet är motiverat.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/09/12 :  09:49:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bra skrivet Harry_up, en avstängning är definitvt befogad för ett så omdömmeslöst och otrevligt inlägg.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/09/12 :  09:59:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Påhopp!! Nej, det finns en fin förening som heter länkarna där man kan få hjälp och det kanske behövs och det behövs att någon talar om detta för vederbörande. Jag har haft dessa problem i min nära bekantskapskrets och dom inser inte detta själva förrän någon talar om det på skarpen. Det är inget att hymla om eller försöka sopa under mattan.
Morgan skrev själv om sitt drinkande på Mårtens center innan han redigerade sitt första inlägg och jag var själv på Mårtens Center samma kväll som han var där.
Offtopic och personpåhopp. Bernt

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/09/12 :  10:04:20  Show Profile Send JonasY a Private Message
Jorma: Fast Morgan har iofs aldrig redigerat det första inlägget i denna tråd.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/09/12 :  10:08:29  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jorma spelar ingen som helst roll.
För oss som inte var där framstår inte dina inlägg som annat än personliga påhopp.
Om du verkligen menar väl så borde du ta upp frågan i ett PM med Morgan och erbjuda din hjälp.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/09/12 :  10:12:13  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
Dessutom tycker jag det är gravt osmakligt att du, Jorma, går ut med anklagelser om alkoholdimmor och att inlägget är skrivet på fyllan och annat. Vet du att Morgans inlägg är skrivet i fyllan? Åtminstone jag tycker det är så pass välskrivet att det verkar osannolikt att han skulle vara speciellt påverkad.



Med tanke på vad han skrev på ett annat forum så är det inte helt osannorligt att det skulle kunna ha intagits alkohol...

quote:
All right - ett försök till nyktert omdöme, trots att jag har suttit och tagit en whisky med Sanny-X, Crille och Pekka.


Morgan själv är väl den som vet bäst hur det står till så han kanske kan delge oss hur det igentligen var med spriten :) ?


Edited by - Guru on 2006/09/12 10:17:48
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2006/09/12 :  10:25:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mitt inlägg handlar inte bara om Morgans eventuella problem.

Det är hans påhopp om bla. amatörmässig gjorda akustiska åtgärder och då blir det ett påhopp på en duktig akustiker utan att komma med något egna konstruktiva åtgärdsförslag i Mårtens rum, som inte får byggas om till en studio.
Man bör ta reda på lite ,mer om bakgrunden och den är att huset är en gammal kulturminnesmärkt byggnad från sekelskiftet med mycket högt i tak med vackra stuckaturer i taket och kakelugnar bla. och en del andra detaljer som måste finnas kvar, så det är inte fritt fram att göra vad som helst och Clas har gjort mycket gott för ljudet i det rummet. Ni som har varit där tidigare kanske har varit i det yttre rummet mot gatan och det var näst intill omöjligt att få bra utan att bygga ett rum i rummet.

Götatunneln som jag nämnde tidigare var ett jobb där han kallades in för att få varningshögtalarna hörbara och där lyckades han med något som tunnelbyggarana inte hade lyckats med. Röster ur varningshögtalare handlar om ljud i allra högsta grad.

Vad kan Morgan visa att han har åstadkommit i aksutikåtgärder och var finns hans referenser mer än att han har läst några böcker och kanske snackat med Knoppen om detta? Knoppen är nog en duktig akustiker men det gör inte Morgan till expert på detta område.
Lika lite som att jag blir expert inom detta område genom att ha snackat med Knoppen eller Clas.

Samma människor som sväljer allt som Morgan påstår är också lika snabba att börja skrika om avstängning och till er säjer jag bara att ta och bilda er en egen uppfattning istället för att svälja det ni vill höra (se) på ett internetforum

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/09/12 :  10:26:30  Show Profile Send UrSv a Private Message
Att man intagit alkohol är INTE samma sak som att man är full. Det borde väl vara ganska självklart? "Tagit en whisky" låter ju inte som ett sjöslag direkt.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/12 :  10:32:11  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nu skippar vi allt snacka om wisky, länkarna och storlek på alkoholintag.
Vill man hjälpa eller liknande så tas det via PM.



Jag är lite nyfiken på vilken VOLYM det spelades. Var dessa bummelproblem vid alla volymer på Gondulen ? (Lågt, mellan, högt, besvärande högt)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2006/09/12 :  10:38:40  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Och där försvann den sista gnutta respekt jag hade för Jorma. En bedrift i sig.

Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000