HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad har rör för funktion i en CD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/09/07 :  14:04:48  Show Profile Send overhang a Private Message
Hej, då jag är på jakt efter en ny CDspelare (Det enda som är kvar att uppgradera för denna gång) har jag noterat att det idag finns ett flertal CDspelar med rör i utgångsstegen. Vad är själva iden med detta. Tillför det någon ljudmässig förbättring gentemot de normala transistorerna eller handlar det om något annat?

Nyfiken på om någon kan ge en bra förklaring på detta.

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/07 :  14:26:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Efter DA-omvandlaren i en CD-spelare finns typiskt ett filtersteg och utgångssteg som skall driva kablarna. Där kan man använda rör i stället för op-ampar och får då möjligen en annan karaktär på ljudet. Som vanligt gäller provlyssning för att avgöra vad man tycker är bäst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/07 :  14:29:03  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Är inte det ...värmen i ljudet,rör-värmen,som många vill ha på sin cd-spelare?

Även jag vill testa det,men jag vill bygga in dem själv.
Det låter fanatiskt.förlåt...fantastiskt,kan jag säga.
Iallafall i en Ah!Tjoeb,Marantz-32 tror jag det var.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/09/07 :  14:46:16  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har svårt att föreställa mig att rör kopplade som katodföljare i CD-spelare kan tillföra något överhuvudtaget. Snarare tvärtom.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/09/07 :  15:57:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men rätt applicerade så ger dom ett mysigt ljus när man sitter och lyssnar i mörker.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/09/07 :  16:13:43  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag tycker att rörutgångssteg i CD-1 ger mera "kropp" åt ljudet kör just nu en med 4 x 6922 ...

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/09/07 :  22:22:50  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Tror på Erik till 100%.
Vill man ha rörljud? Vill man ha transistorljud?
Nä, man vill ha musik. Jag har hört rörförstärkare som låtit trött (dvs mjukt) jag har hört rörförstärkare som låtit hårt (jo!). Vad man vill ha är en musikupplevelse som liknar originalet. Där kan rörförstärkare om dom är välgjorda ha ett försprång. Men jag vill ha en så neutral upplevelse som möjligt. Och att blanda in rör för att dom skulle låta extra mjukt kan man ju fråga sig om det då är ett riktigt ljud. Behöver man något som låter mjukt kanske man skall fundera vad som man har som redan låter för hårt. Min röst är för att använda rör där dom arbetar optimalt. Kan inte för en sekund tro att det är i en CD-spelare. Snarare att man rättar fel med fel.
Kan nämna att jag använder både transistor förstärkare och 300B i min anläggning.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Edited by - Harry_up on 2006/09/07 22:30:07
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/08 :  00:09:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tycker min Xindak SACD-2 låter mycket bra. Å andra sidan tror jag inte det beror på att det sitter rör i utgången på den. Snarare att den som konstruerat den har ett ljudidéal som liknat mitt.
Som jag påpekat i en annan tråd så tycket jag dessutom att ljudet från "Monica"-DACen (gruppköpet i sommar) som ju är är helt halvledarbaserad inte skiljer sig särskilt mycket från ljudet från DACen i CD-spelare. Nu är om jag fattat rätt är killen som konstruerat den rörentusiast så en hypotes är att det typiska "rörljudet" (i den mån det finns) kanske inte är så mycket är en fråga om teknik utan om ljudidéal?
Kanske har det kanske helt enkelt blivit så att de som letar efter ett visst ljud söker sig till rör vilket naturligtvis skapar en marknad för rörbaserade produkter som låter just så.
Nu finns det ju desstuom gott om rörbaserade förstärkare som INTE har detta "typiska" rörljud men det är en annan historia.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/08 :  00:32:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag har svårt att föreställa mig att rör kopplade som katodföljare i CD-spelare kan tillföra något överhuvudtaget. Snarare tvärtom.
Håller med. Man får vara listigare än så. Jag tycker snarare att man ska ersätta de mycket hårt motkopplade opamparna med strömåterkopplade rör.

I vissa fall är signalen filtrerad ut från DA-omvandlaren, ändå sätter man in filter med mycket hårt motkopplade opampar efter. Fast det har ju inte att göra med rör i och för sig.

Man kan även frångå den filtrering som är standard idag men då blir det kontroversiellt.

quote:
Vill man ha rörljud? Vill man ha transistorljud?
Nä, man vill ha musik.
Kunde inte sagt det bättre själv.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/08 :  01:17:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Tillför det någon ljudmässig förbättring gentemot de normala transistorerna eller handlar det om något annat?


Det här med "rörljud" kontra "transistorljud" är en ren och skär myt. Det finns för och nackdelar med både rör och transistorer som konstruktören måste ta hänsyn till. Gör man rätt blir det rätt oavsett vilken typ av förstärkande element(rör, transistor, FET, ...) man använder.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/09/08 :  07:26:36  Show Profile Send overhang a Private Message
Ok det var väll lite skilda åsikter. Men som jag uppfattar det så behöver det inte bara vara gimick. Jag får väl ta med någon bättre cd-spelare med rör i provlyssningslistan för att se om jag kan höra något jag gillar.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/08 :  08:31:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Men som jag uppfattar det så behöver det inte bara vara gimick
rör, en gimmick? hahahaha, den var riktigt rolig!

Nej, vare sig rör eller transistorer är en gimmick. De är kretselement som man bygger elektriska kretsar med.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/09/08 :  08:35:47  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag har undersökt en del CD-spelare och DA omvandlare och funnit att mycket är amatörmodifierade standardspelare som finns att köpa på Elgiganten mfl. Toppen är väl detta med rörutgång, jag har stött på en spelare där endast glöden var ansluten på rören! Ren kosmetika alltså! En annan hade anslutit katodföljarröret EFTER den ordinarie emitterföljaren som fanns i denna apparat. Vad gör det för nytta?
Rena skojet!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/08 :  08:41:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Erik, visst finns det oseriösa tillverkare. Men det hänger ju inte på teknologivalet utan snarare på vem man som kund promotar med sina pengar.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2006/09/08 :  08:50:53  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Men är det då en placebo-effekt när rör byttes i en Opera Droplet 5.0?

Jag tyckte mig höra förbättringar/förändringar.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/08 :  09:03:51  Show Profile Send mayro a Private Message


Hmm. Jag blir aningen förbryllad då man generellt säger att en del är "oseriösa tillverkare" och sedan inte säger mer.. Med sådana ord gör man ALLA som bygger med rör till potensiella bluffmakare och vi kunder väldigt osäkra på VEM som då ÄR seriös...?? Och har man då INTE eget tekniskt kunnande att urskilja vem som är vad så.. ja då kanske man inte törs köpa NÅGON produkt alls med rör i eftersom man då alltid skulle känna en vibb av. "är jag lurad"..

Min åsikt är att man bör säga VEM eller vilka man talar om så inte ALLA blir misstänkliggjorda såsom oseriösa... Dessutom ger man då möjligheten för den utpekade att besvara det påstådda..

Ofta kan ju rykten spridas ifrån konkurenter o andra tillverkare via internet annars hur som helst och skapa till sist sk "sanningar" i bredare lager av läsare..

Men detta är ju bara min åsikt..Som då ingen behöver anse rätt.. Men ändå hoppas jag medelandet läses och tänks på..Se bara hur fördommarna skadar tex rörförstärkare! En del läser om rörförstärkare och köper dom inte enbart PGA av detta lästa.. FAST många av dessa ickeköpare anser ändå att dom låter mer "naturligt" i sina texter....

Så man förstår vilken inpact sådant spridande av "info" KAN få i förlängningen..

Men igen. Det är bara min åsikt det..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/09/08 :  09:05:07  Show Profile Send overhang a Private Message
PAC, jag menade inte att vara nedlåtande men jag var lite fundersam på om det kunde vara lite så som Erik skrev. Alltså att vissa sätter in rör för att spelaren skall upplevas som mer exotisk.
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/09/08 :  09:27:47  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Mayro: "Rörboomen" eller vad vi nu skall kalla det, har medfört att en del skojare uppträtt på marknaden, det är oundvikligt tyvärr.
Däremed inte sagt att SAMLIGA aktörer är skojare i så fall har du missuppfattat mig. Vad jag vänder mig emot är de som modifiererar
och ändrar redan färdiga konstruktioner, utan att ha en aning om
vad de pysslar med. Däremot har fabriknater som bygger upp från
scratch och har egna välljudane konstruktioner utan arr kopiera andra min fulla aktning.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/08 :  09:28:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Mayro, här finns ingen utpekad och meningen är inte att utpeka. (Meningen från Erik var att ge exempel på att det finns tillverkare som ser rör som en gimmick.
ED: Erik hann före)

Det jag skrev var i relation till Erik's kommentar.

Läs gärna igen och fundera på om du uppfattat det jag skrev så som det var menat eller inte. Att jag skulle försöka göra någon typ av påhopp är befängt. Du om någon, med den historian som vi har bakom oss, borde veta att vare sig jag eller HiFiForum promotar påhopp.

Det som är intressant och som jag ville flagga för med mitt generella påstående är att man som konsument skall vara försiktig innan man lättar på plånbokslädret. Det finns människor som vill påverka köpbeteendet för att komma över de surt förvärvade slantarna över allt.

Konsumentkraften vi konsumenter besitter är den som i slutändan bestämmer vilka företag som överlever. Ju mer relevant information vi har när vi handlar desto bättre.

På dig låter det som att du vill att vi skall mörka med den kunskapen vi har... Varför skulle vi göra det?

ED: Overhang, det är lungt. Sorry om du uppfattade mig som aggresiv, det var inte min mening.
Jag tyckte bara det var en rolig kommentar.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/09/08 :  09:39:37  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Ursäkta en tekniskt oinsatt men vad betyder detta:
quote:
rör kopplade som katodföljare i CD-spelare

...och hur är rören kopplade i en Droplet? Någon som vet?

(utan att förstå citatet kan ju Erik A:s första inlägg lätt misstolkas som att t ex flera kinesiska spelare, bl a Droplet, skulle "bluffa" med sina rör.... och Erik A är ju inte vem som helst när det handlar om rör, eller hur...)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2006/09/08 09:44:18
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/08 :  09:41:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Overhang, visst KAN det vara så. Man får informera sig som kund helt enkelt. Genom att lyssna, titta i apparater, lusläsa artiklar, plöja internet, snacka med folk osv.

Det Erik beskriver är rena avarter. Jag beskrev en annan avart ovan, tyvärr jättevanlig:
quote:
I vissa fall är signalen filtrerad ut från DA-omvandlaren, ändå sätter man in filter med mycket hårt motkopplade opampar efter.
Extra komponenter i signalvägen, i det här fallet transistorbaserade. Så att en apparat är rörbestyckad betyder inte automatiskt att den är felkonstruerad. Det har inte med det att göra. Är det riktigt gjort så har man satt nödvändig rörelektronik i stället för nödvändig transistorelektronik.

Man har inte gjort det för att "rida på en trend" eller "krydda" ljudet. Då är man ute efter något annat än fullgott ljud anser jag.

Mayro: Jag är också hjärtligt trött på ständiga försök att misstänkliggöra rörelektronik och att prata om "rörljud" och annat trams. Men jag tycker inte man behöver peka ut enskilda produkter. Jag har själv läst om dessa avarter men jag har inte ens själv lagt på minnet vilka det var. Jag går efter vad jag kan höra och då tror jag att det där sållar bort sig själv rätt enkelt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/08 :  10:00:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ulfsan:
Katodföljare är ett av många sätt att koppla rör. Det har ingen förstärkning alls och används för att driva lite tyngre laster. Ljudet är omtvistat i vissa läger, t.ex kallar Allen Wright (Vaccum State) den kopplingen för "Miss Piggy".

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/09/08 :  10:03:38  Show Profile Send overhang a Private Message
Pac det är lugnt.
Som sagt får ta och lyssnat ordentligt och förutsättningslöst på alla intresanta allternativ.

/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2006/09/08 :  10:13:29  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Bernt:
Ahaa, ungefär som att koppla in en Musical Fidelity X10-D mellan en vanlig CD-spelare och förstärkaren?

(The X10-D is a pure class 'A' triode CD line stage. It dramatically improves the performance of any CD player to which it is connected.)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/08 :  10:21:35  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Läs gärna igen och fundera på om du uppfattat det jag skrev så som det var menat eller inte. Att jag skulle försöka göra någon typ av påhopp är befängt. Du om någon, med den historian som vi har bakom oss, borde veta att vare sig jag eller HiFiForum promotar påhopp.



jag vill nog att du läser igen vad jag skrev Pac.. Jag har aldrig skrivit ett enda ord om påhopp! Samt jag har INTE skrivit ett ändå ord om "promota" något liknande heller.Inte ens tänkt tanken heller... Om du missförstår mig här så kan vi kanske ta det via tel så slipper det bli totalt onödiga diskutioner mer om missförståndet eller feltolkningen du gör av min text....

Dessutom har redan lite mer "nyanserad" förklaring av inläggsformen jag gav min åsikt mot redan inkommit med mer "förklarande" av hur det menades...Så "problemet" är löst därvid lag.. och min mycket lilla notering var då tydligen rätt gjord ifrån min sida..

Även jag bör väl rimligen få göra noteringar eller påpekande av denna typen då jag ser något som faktiskt KAN skada på flera sätt för många tillverkare där ute?.. Eller många försäljare/butiker.. För att inte tala om ev kunder som tittar på olika alternativ av egeninköp..

Men som sagt. Min lilla "anmärkning" fick ju avsett resultat därvid att mer förklarande av hur man menade inkom ju omgående..Erik A såg ju hur jag menade och gav ett svar..

Tack Erik A för ditt svar ovan! Nu missförstås det inte lika enkelt det föregående inlägget..Hoppas inte du tog illa upp. Men enligt ditt svar tyder jag det som att du förstod hur jag menade dock...

edit.
tog bort ord.


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/09/08 10:44:41
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/08 :  10:39:19  Show Profile Send mayro a Private Message

Bernt skrev.
quote:
Mayro: Jag är också hjärtligt trött på ständiga försök att misstänkliggöra rörelektronik och att prata om "rörljud" och annat trams. Men jag tycker inte man behöver peka ut enskilda produkter. Jag har själv läst om dessa avarter men jag har inte ens själv lagt på minnet vilka det var. Jag går efter vad jag kan höra och då tror jag att det där sållar bort sig själv rätt enkelt


Det var just därför jag skrev... För att inte sådant skulle ske.. för läser man endast ATT tillverkare lägger in rör och inte är seriösa med mer utveklande av hur man menar så kastar det ju skugga över alla.. Men denna biten är ju löst...

Så fred på jorden.. Och jag backar ur här så jag inte blir indragen i bråk jag ej hade ens i tanke att ingå i..

ber om ursäkt om någon anser jag gjort fel som anmärkte och gav min åsikt i frågan.. Min mening var god men tolkades ev inte så...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000