HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivors katalognummer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/07 :  10:40:20  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Liten fråga angående skivors katalognummer, om vi tar Madonnas Ray of Light som exempel (för att ta en skiva ur mängden) så säger CDON att katalognumret är WMS-936-2468472 och på skivan står 9362-46847-2.

Frågan är vad WMS i det här fallet står för, och hur man utläser det från skivan?

Är WMS en överdefinition, räcker det kanske alltid med sifferkombinationen 9362468472 (9362-46847-2 utan -) för att identifiera en unik utgåva?

Ponera att jag behöver ett nummer för att identifiera en unik utgåva för att skapa en databas där bl.a. betyg specifika för denna utgåva ska lagras.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2006/09/07 10:40:34

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/07 :  10:50:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
WMS kan mycket väl vara en "egen" kod som CDON.se har.
Med eller utan "-" är beroende på hur systemen gör med det.
Alla bankkonton skrivs ju med XXX.XXX.XXX-X men inte behöver man skriva in punkterna när man upger kontot.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/07 :  10:54:18  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det rätta är förmodligen att alltid skriva av streckkoden inklusive "-" då man i alla fall har skivan i fråga fysiskt närvarande, så jag tar nog och nyttjar det i vilket fall.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/07 :  11:14:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Genom att bara söka på "9362-46847-2" på google.se så står det klart att detta borde vara det "vanligaste" numret.
Det är inte ovanligt att företag lägger till en egen beteckning på produktnummer, allt för att det ska passa deras system, eller för att hålla isär samma produkt från olika leverantörer.

9362-46847-2 blir nog bra att fråga efter.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/07 :  11:26:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tack

Någon som vet när EAN-koderna blev standard? Jag borde lungt kunna räkna med att alla CDs har EAN-koder och DVD-Audio är det förstås ingen tvekan om.

Men det här registret kommer med all sannolikhet även att innehålla vinylskivor, finns det något annat system för gamla utgåvor av vinyl för att identifiera enskilda utgåvor?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/09/07 :  12:25:46  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
CDON:s bokstavsakronym före siffrorna anger i deras system vilken leverantör, skivmärke elller dylikt det är fråga om. Anledningen är förmodligen att de vill eliminera risken att två skivor från olika leverantörer skulle ha samma skivnummer och orsaka en dubbeltydighet i deras system.

Ibland kan flera mäken ha samma akronym, ibland kan det vara på etikettnivå. till exempel Deutsche Grammophon, Decca och Philips (kanske ännu fler?) som alla tillhör Universal har prefixet UNI medan lilla Bis har ett eget - BIS.

Dessutom brukar det på CDON vara rätt kinkigt med hur man skriver numret när man söker, vilket ibland gör det svårt när man är ute efter en speciell skiva. Man måste finna en skiva från samma sfär, med samma prefix, för att kunna se hur originalskivnumret är översatt till CDON-ska.

mvh/ Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/09/07 :  12:31:40  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
EuphoniC
quote:
finns det något annat system för gamla utgåvor av vinyl för att identifiera enskilda utgåvor?

Ja det gör det. In absurdum kan tyckas.

På systerforumet Euphonia har det skrivits en hel del om detta. I synnerhet om utgåvor från DECCA. Jag föreslår att du börjar i en tråd som heter Vinylskolan del 1: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=2043&hl=decca

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/09/07 12:32:07
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/07 :  14:06:25  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tack Jörgen Ska ta och läsa igenom detta.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2006/09/07 :  17:51:33  Show Profile Send myskankan a Private Message
WMS står säkert för "Warner Music Sweden". Så gör väl dom flesta skivbolagen?? Gör en förkortning av sitt namn och sätter det i katalognumret.

När det gäller identifiering av skivor så har alltid katalognumret fungerat bra för mig.

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000