HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nästa uppgradering?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2006/09/06 :  18:31:15  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Hej!

Har idag följande anläggning:

Esound CD5a
Primare I20
Monitor Audio GS20

Signal- och högtalarkablar är från Neotech och strömkablarna från nätlisten är Transparent och till nätlisten är det Supra.

Är nöjd med ljudet och det enda jag skulla vilja anmärka på är ljudbilden som jag inte tycker är hög nog och en gnutta mer dynamik i tyngre låtar hade varit trevligt.

Så till frågan; Vad tycker ni skall uppgraderas för att komma till nästa nivå så att säga? Är nämligen själv lite osäker på vilken del som är "flaskhalsen" och skulle uppskatta lite tips och råd.

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/06 :  18:33:05  Show Profile Send Musse80 a Private Message
I första hand en bättre förstärkare, i andra hand en bättre cd-spelare. Hur ligger det till med akustiken?

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

jonssond
Starting Member

23 Posts

Posted - 2006/09/06 :  20:28:26  Show Profile Send jonssond a Private Message
Skivspelaren då!!??

Danne
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/06 :  20:37:50  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det krävs dubbla effekten för 3 dB starkare ljud, så det gäller att uppgradera ordentligt för att du ska märka någon skillnad i kontinuerlig klippnivå.

Jag har läst att höjd är svårt att åstadkomma rent inspelningsmässigt, så du kanske inte ska gråta så mycket över den aspekten (källa). Du kan experimentera lite med diffusering mellan högtalarna för att se hur ljudbilden påverkas.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/09/07 :  08:32:48  Show Profile Send overhang a Private Message
Utan att veta hur ditt rum ser ut skulle jag råda dig att arbeta med akustiken i första hand. Är du säker på att du funnit den helt optimala högtalarplaceringen ännu. Vis av erfarenheten kan jag nämna att jag förnärvarande laborerar för att hitta den bästa (av resten av familjen tilåtna) placeringen för mina högtalare, när jag flyttade isär dem 8 cm för att få till en perfekt triangel mellan högtalare och lysningspositionen öppnades ljudet upp på ett sådan sätt att jag bara satt och skrattade för mig själv över skillnaden.

När du gjort de akustik åtgärder du vill/får göra kanske du eventuellt skulle prova en annan Cdspelare då vissa (har ej hört den själv) anser att den drar åt det mjukare hållet, byt dock inte bort den innan du provat allternativen.

Lycka till
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Edited by - overhang on 2006/09/07 08:35:40
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/09/07 :  09:09:05  Show Profile Send Poe a Private Message
Gillar du ljudet från primare skulle jag definitivt titta på bättre Primare förstärkeri, A30.1 (I30) integrerad eller PRE30 (eller I20 som försteg) och A30.2 Har själv gått från I20 till A30.2 och det är en stor uppgradering i linje med dina önskemål.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/09/07 14:39:17
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/07 :  09:27:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Goda råd från overhang tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/09/07 :  12:29:12  Show Profile Send pewe a Private Message
Det är förvånande hur bra billigare elektronik kan låta om de placeras i ett rum med bra akustik. Har själv erfarenhet av detta. Så där tror jag finns mycket att hämta. Samt naturligtvis: placering av högtalare vilket gör också stoooooor skillnad.

Tycker nog att dina grejor håller så pass hög klass att du bör få ett klart respektabelt resultat. Men det är klart, en Primare I30 är i mitt tycker ganska rejält mycket bättre än I20...
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2006/09/07 :  15:47:38  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Tack för alla råd! Akustiken kan jag inte göra så mycket bättre än vad den är för tillfället. Det får jag ta när det är dags för nästa boende. Får fundera lite.... Men tack för hjälpen.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000