HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 REL Stamped eller R205?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/09/05 :  14:15:32  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jag skall köpa en sub till ett par Dynaudio 42.
Jag har hört mycket gott om både REL Stamped och REL R205.

Vilekn skulle ni rekommendera?

PS: Anläggnigen är främst till för musik Ds.

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/05 :  15:21:28  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Stampede har fjärrkontroll och är snyggare än R205, och har vunnit flera tester. Vet ej om R205 har fjärr dock.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/09/05 :  15:42:31  Show Profile Send Hallon a Private Message
Ingen större skillnad ljudmässigt då?
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/05 :  15:54:49  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag har strata 5an, och jag tycker att fjärr är superbra, om man inte har nån som står borta vid subben och skruvar. Dessutom kan man göra olika presets som passar till olika sammanhang.
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/09/05 :  16:05:55  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jag vet att en handlare i närheten här säljer både dyn42:orna och R205. Så jag kan enkelt provlyssna där. Dock är jag mer sugen på Stamped.

Får jag en hyfsat lik ljudbild om jag provlyssnar 42orna med R205:an? Tror inte Stamped finns någon stans i närheten av mig (Växjö).

Nu fick jag en sån där stjärna till, såg jag.. hur fungerar dom egentligen? Är det för att jag har gjort 50 poster?
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/09/05 :  16:35:31  Show Profile Send ljud a Private Message
Dom är säkert jämförbara, men jag skulle absolut låna hem den och lyssna hur den funkar i ditt rum. Jag kan ibland undra hur det skulle varit med en Velodyne med rumskorrigering, istället för strata 5, i mitt rum....
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/09/05 :  16:45:04  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jo, men inte lätt att låna hem Stamped eftersom det inte finns någon som säljer den i närheten..
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/09/06 :  11:37:27  Show Profile Send OcA a Private Message
Har själv en Stampede och är grymt nöjd! Superlätt att integrera med sidosystemet och den låter riktigt bra. Djup bas, tight och torr samt att det inte låter som en sub utan som dina egna högtalare som spelar mer och djupare bas.

Har bara haft den i två dagar, men den piskar Audiovector K-Sub Super rätt rejält! Ett riktigt bra köp, men rumskorr har den inte tyvärr.

Lätt den bästa musiksuben jag hört i mitt hifi-liv!

Fick tag i ett demoex för 7000:- så för de pengarna är det rena fyndet!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/09/06 :  11:44:36  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jag har ett ganska avlångt rum på ca 30-40 kvm. Klarar den att fylla ett sådant rum bra?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/09/06 :  14:57:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Jag tycker att Stampeden fyller mitt rum som är ca 20 kvadrat väldigt, väldigt bra. Behöver inte ha mycket volym på den alls (ca 30 av 100) och då är det mäktig pistongbas. Tror inte det blir problem för den att fylla ett större rum faktiskt. Har iofs en stor hall som vardagsrummet mynnar ut i så det effektiva utrymmet som suben spelar i kanske är 30-35 kvadrat...

Annars har du ju Stratan med 10" som är lite större.

Kranar jag på mer än 40 på volymen blir det faktiskt på tok för mycket bas, så jag tror inte den har problem att fylla ut ditt rum. Bör passa mycket bra till dina Dynaudio också.

Jag kommer skriva en utförliga recension senare i veckan när jag lyssnat in mig lite mer.
Håller dock kvar vid att detta är den mest musikaliska och spelglada sub jag provat. Låter som sagt inte som det är en sub som spelar, låter mer som att den ökar dina huvudhögtalares register - precis som det ska vara mao. Att den är lite och lättplacerad är också ett plus!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/09/06 :  15:45:02  Show Profile Send Hallon a Private Message
LÃ¥ter kanon.

Innan jag kom på tanken att köpa en sub, så har jag hela tiden tänkt att jag skall ha högtalarna på kortväggen i mitt avlånga vardagsrum. Kanske att dom, trots sin lilla storlek, skulle fixa att fylla vardagsrummet med välljud från kortväggen ist - nu när dom har en sub som backar upp.

Vad tror ni?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/09/06 :  18:35:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Min erfarnhet är att på långväggen får du ökad midbas, men något mindre ljudbild samt att ljudet blir mindre luftigt jämfört med att köra på kortvägen . Om jag var som du skulle jag köra på kortväggen med suben, det borde ge bäst ljudbild och luftigast ljud samt att högtalarna får ett betydligt bättre fundament iom subban. Men som alltid är det vettigt att prova själv då olika rum beter sig olika rent ljudmässigt.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Hallon
Member

74 Posts

Posted - 2006/09/07 :  10:18:02  Show Profile Send Hallon a Private Message
Jo, jag skall testa dom på alla håll å kanter. Förmodligen kommer jag behöva hänga upp lite drapperier å grejer - lägenheten har lite speciell planlösning med ett alkov längst ner i vardagsrummet (i den ändren där högtalarna förmodligen kommer stå).. Vet inte om det kan störa kanske..?

En sak jag tänkte på (givet vis skall jag testa detta också, men i väntan på att jag får högtalarna så skadar det ju inte att höra sig för lite). Jo, om jag t.ex placerar högtalarna på kortväggen, så gissar jag att subben kommer göra bäst ifrån sig på samma vägg (?) - stör det då om någonting står framför subben? En naturlig placering av subben skulle nämligen bli i "hålet" (ca 1,5 kvm) mellan våra soffor som står i vinkel i hörnet.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/09/07 :  13:59:14  Show Profile Send OcA a Private Message
Enligt REl själva ska du sätta suben i ett av härnen på rummet och sedan gradvis flytta den utåt för att se var du får mest och kvalitativ bas. Mixtra mer än gärna med alla inställningar, det gör enorm skillnad på ljudet! Manualen som REL skickar med har en mycket utförlig beskrivning om hur du får optimalt ljud. Med fjärren blir det löjligt enkelt att sköta allt från soffan istället för att springa fram och tillbaka mellan soffa och sub. Hoppas du blir nöjd om du slår till! (vilket jag absolut rekommenderar) Du kan få rena PA-basen hemma med den här rackarn om du så vill...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000