HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 DAB-radion i Danmark fortsätts att byggas ut
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/05 :  20:07:45  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
http://politiken.dk/erhverv/article168837.ece

DAB-radions vara eller icke vara är inte helt avgjort och investeringarna kan komma till nytta även om DAB-radion läggs ner då sändarna i stället kan användas för (TV-)utsändningar till mobiltelefoner.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/09/05 :  20:15:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja ha det var ju intressant eftersom den i Sverige kostat åtskilliga hundratals miljoner kronor och sedan lags ner. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/05 :  21:31:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
För ett par dagar sedan så jag jag till min lokala Currys (stor elektronikjedja här i England) för att köpa en portabel FM radio (present).
De hade två modeller att välja på varav den ena var en £4 variant.

Däremot fanns det 7-8 olika portabla DAB mottagare (de flesta av märket Pure som väl hifi-klubben säljer i Sverige(?)).
Så här verkar DAB gå ganska bra.


Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/05 :  21:38:01  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
I artikeln står lite om Storbrittanien och att det är ett av få områden i Europa där DAB har fått större spridning. I Sverige har det sålts bara några få tusen mottagare.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Odyssey
Starting Member

43 Posts

Posted - 2006/09/06 :  10:18:06  Show Profile  Visit Odyssey's Homepage Send Odyssey a Private Message
Jeg har lige testet en DAB radio og jeg kunne kun modtage 10 ud af ca. 250 kanaler!! Der mangler stadig mange antenner i Danmark før hele landet er dækket.

Så jeg skal ikke have en DAB før der er bedre signalforhold. Hvis ikke det sker meget snart tror jeg ikke at DAB har en fremtid i Danmark. Internetradio eller WIFI radio virker mere fremtidssikkert synes jeg.

Brian

Den danske forhandler af Hifiman.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/06 :  12:34:15  Show Profile Send B-200 a Private Message
i hifiklubbens nya katalog snackas det mycket om DAB med vilket får ses lite konstigt efter nedläggningen hur gammalt är materialet i katalogen egentligtn?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/06 :  13:29:54  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Personligen tror jag på DAB även i Sverige, även om det dröjer längre än i tex Danmark. Om alla andra länder övergår till DAB kommer Sverige också att göra det, det är bara en tidsfråga.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2006/09/06 :  18:19:24  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Inte för jag vet något om DAB, men det är markbundet eller hur ? Här i USA så försöker man med HD Radio med dåligt resultat. Vad som är kanon poppis är Satellit Radio, nästan alla ny bilar kommer med satellit radio och bärbar satellit radio är en av dom bäst säljande produker här.

Fördelen att ha en i bilen är ju att man kan lyssna till samma kanal var man är i USA och att man aldrig behöver ställa om frekvensen.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/06 :  20:42:53  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
quote:
i hifiklubbens nya katalog snackas det mycket om DAB med vilket får ses lite konstigt efter nedläggningen hur gammalt är materialet i katalogen egentligtn?


Lade du märke till att flera av intervjupersonerna i katalogen var danskar och norrmän? Katalogen och utbudet är nog mer eller mindre identiska för alla tre länder, varav två alltså kör vidare med DAB.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000