HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Steve Irwin - Krokodiljägaren har avlidit
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/04 :  09:55:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tyvärr verkar det som Krockodiljägaren har gjort sina sista saker.


"On 4 September 2006, shortly after 11:00 a.m. local time (01:00 UTC), Irwin was killed by a stingray barb while filming an underwater documentary in the Great Barrier Reef off the Low Isles near Port Douglas, north of Cairns, Queensland, Australia. News reports say he was stung either through his heart or through the left side of his chest and suffered a fatal heart attack. After he was stung, his crew called for medical help and the Queensland Rescue Helicopter responded, taking him to Cairns Base Hospital. However, Irwin was immediately pronounced dead at the scene. The Queensland Police Service notified his family and released a statement for the media concerning the event."
http://en.wikipedia.org/wiki/Steve_Irwin

Det har tidigare gått rykten om att han har omkommit, men nu verkar det finnas en del sanning i det.

Gillade hans humor.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/04 :  10:36:41  Show Profile Send B-200 a Private Message
fan vad surt verkligen en sådan pass förkämpe för naturen har sällan skådats.
Men han dog som han levat iallafall.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/09/04 :  10:40:18  Show Profile Send Roq a Private Message
Tänkte just säga samma asimov...
Tråkigt att han dött - han hade familj med barn, vad jag vet.
Å andra sidan kan jag tänka mig att hade han fått välja: Tyna bort långsamt på ett ålderdomshem eller bli spetsad av en stingrocka så hade nog valet varit lätt för honom. (Missförstå mig inte - det är apropå att han dog som han levt)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/04 :  10:44:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fru och 2 barn. EN skön lirare som gjorde vad HAN kunde för att hjälpa djur och natur.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/04 :  10:51:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tråkigt
Han gjorde massor för att få folk intresserad av natur mm.

Men jag är inte förvånad.
Han var ju inte den mest försiktige

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/04 :  10:55:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/09/04 :  11:44:42  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Mycket synd detta... dock så var det nog inte en fråga "om" det skulle ske, inte heller "när" utan snarare "hur", han skulle gå bort. Han har ju levt farligt så pass länge att ödet hann ifatt honom
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/04 :  11:54:27  Show Profile Send Musse80 a Private Message
"Ger man sig in i leken får man leken tåla"...men likväl är det en tragedi!

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/09/04 :  12:00:43  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har ofta sett program både med denne karismatiske australiensare och om vår "egna" Göran Kropp, det är tragiskt i båda fallen - men redan när de levde tyckte jag att jag kände att de på något sätt gick över gränsen och utmanade ödet. Att de på något sätt nästan sökte leva genom att vara på gränsen till att dö. Tror inte att detta är bra i längden vilket de nog kan sägas vara bevis för. Tragiskt likförbannat...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

traveller
Member

132 Posts

Posted - 2006/09/04 :  12:34:38  Show Profile Send traveller a Private Message
Riktigt tråkigt. Fick mig många fina skratt av hans otroliga inlevelse och passion.
Han hade en härlig personlighet.

» Min anläggning
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/09/04 :  12:40:19  Show Profile Send Mahler a Private Message
Filosoferar ungefär samma som andra ovan!

Hans LIV var naturen och hade han fått välja hade han hellre dött i dett stora blå när han utövar det han älskade mest i sitt liv (förutom familjen) än på ett ålderdomshem eller i en bilolycka eller i en flygkrasch!

Tragiskt hursomhelst och en härlig lirare även om man ibland tyckte hans metoder var lite väl bryska! Fick ju även en del kritik under sina dar!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/04 :  13:03:48  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, men en stingrocka? Om det är en "vanlig" stingrocka så är det så otroligt att han lika gärna kunde ha vunnit högsta vinst på lotto sju veckor i rad. Jag har simmat runt med stingrockor på grunda vatten och jag är inte ens rädd för dem, fatta då hur lite rädd Steve måste ha varit. Det var väl det som gjorde att det gick illa, han hade för lite respekt och kom för nära djuret.

Jag bodde i Oz i två år, i Melbourne, och där gillades han inte, han ogillades starkt, inte för sitt sätt med djuren, utan att de mer skämdes för hans personlighet som väl är minst sagt yvig. De menade på, att fan, nu kommer folk utomlands att tro att alla Ozisar är som honom, bonnig.

Trist i alla fall, första gången jag såg ett program med honom fick jag nog min största chock på tv.
Han sitter i en liten aluminiumbåt mitt i natten i vatten med krokodiler, lykta ner i vattnet, plötsligt hoppar token i och får tag i en croc, liten men ändå. Haksläpp från min sida.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/09/04 :  14:22:07  Show Profile Send Mahler a Private Message
Jo det är väl så!

Och det var rätt många som inte riktigt uppskattade gamle Steves upptåg när han matade vilda krokodiler medan han höll sitt spädbarn i famnen!!




-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/04 :  14:29:09  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Mannen visade världen naturen på ett helt nytt sätt. Steve Irwin är en hjälte.

/M
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/04 :  16:51:45  Show Profile Send StefanL a Private Message
Håller med ovanstående talare, Mr Irwin var "One Of A Kind"


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/04 :  17:27:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag kan som insatt ta död på ett 10 tal myter o vandringssägner om Steve. Även berätta om hur det verkligen var när det spelades in. Vad jag vill säga med det är att han fick ett oförtjänt rykte om sig som vildhjärna o halvgalning som inte drog sig för nått.

Att det sen framställs så när det var redigerat o klart kommer tyvärr färga folks kunskap om Steve.

Sveriges herpare har sorg idag o en lång tid framöver

RIP

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/09/04 :  17:49:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tråkigt det här jag gillade "Stevie" för hans engagemang om naturen och hur rädda vi skulle vara om den med alla dessa fantastiska djur som finns där. Även om han uppfattades som en vildhjärna fanns det något som fångade ens intresse och hans kunskap gjorde att man blev smått imponerad, visst fick han läsa in en del för att kunna dela med sig av upplevelsen.
Det som var intressant med "Stevie" var att inga djur smått som stort var ointressanta det gillade jag.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/09/04 :  19:21:50  Show Profile Send Machine a Private Message
Han blev tydligen stucken i närheten av hjärtat och fick en massiv hjärtattack som följd. Verkligen tråkigt och höjden av otur för en kille som levde på att omgärda sig av potentiellt livsfarliga djur.
Älskade verkligen alla hans program!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/04 :  22:22:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


http://www.foxnews.com/story/0,2933,212037,00.html


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/09/05 :  01:42:54  Show Profile Send Passerati a Private Message
Riktigt tråkigt, men å andra sidan är jag nästan förvånad att Steve Irwin överlevt så länge som han gjort.

Mycket av uppmärksamheten för arbetet kring att bla bevara och öka förståelsen för arter kommer nog dessvärre nu i skymundan, när en så stor och starkt karismatisk person med äkta och brinnande egagemeng lämnat oss.

Sidan verkar vara nere, men det kan man å andra sidan ganska lätt förstå.
http://www.crocodilehunter.com/

Synd, riktigt tragiskt att han nu avlidit men tankarna går till familjen:

Father: Bob Irwin
Mother: Lyn (d. 2002 car accident)
Wife: Terri Irwin (m. 4-Jun-1992, two children)
Daughter: Bindi Sue Irwin (b. 24-Jul-1998)
Son: Bob Irwin (b. 1-Dec-2003)




Stephen Robert Irwin
Born: 22-Feb-1962
Birthplace: Victoria, Australia
Died: 4-Sep-2006
Location of death: Cairns, Queensland, Australia
Cause of death: Accident


Tribute to Steve Irwin
http://video.google.com/videoplay?docid=36...3&q=steve+irwin



Foxnews om hans olycka.
http://www.foxnews.com/story/0,2933,212037,00.html

http://news.yahoo.com/s/afp/20060904/wl_as...leirwinwildlife

Australisk radio
http://www.abc.net.au/

Direktlänk ang begravningen:
http://www.abc.net.au/news/newsitems/200609/s1732886.htm

// Passerati

Edited by - Passerati on 2006/09/05 02:22:59
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/09/05 :  02:50:30  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Pac
http://www.foxnews.com/story/0,2933,212037,00.html


Irwin was at Batt Reef, off the remote coast of northeastern Queensland state, shooting a segment for a series called "Ocean's Deadliest" when he swam too close to one of the animals, which have a poisonous barb on their tails, his friend and colleague John Stainton said.

"He came on top of the stingray and the stingray's barb went up and into his chest and put a hole into his heart," said Stainton, who was on board Irwin's boat at the time
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/09/05 :  08:56:03  Show Profile Send hal a Private Message
Det här var mycket tråkigt
Han kunde på sitt spektakulära sätt fånga upp intresset för naturen även i vår tid av dokusåpor och mediakändisar.

Som professionell risktagare var det symptomatiskt att han skulle råka illa ut vid ett lågrisk-projekt.





Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/06 :  13:01:50  Show Profile Send Stickan a Private Message
En skön människa har lämnat oss.

Passionerade, lidelsefulla, sympatiska människor behövs.
Steve Irwin var en sådan människa. No worries, see you mate!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000