HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Arken 06: MUSIKEN BEHÖVS!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/03 :  10:44:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Mässa i alla ära, men utan musik blir Arken en tråkig tillställning.

Bernt var här igår och testade sin nybrännda testskiva. Det var en salig blandning med diverse stilar. Det slog mig då, vad tar man med sig för musik...???

Tankeprocessen gick igång för min del. Det blir nog en hel del "usual suspects" som åker mer i fotoväskan. Jag får fundera lite till innan mina tips är mogna för att sättas på pränt...

Vad tar du med dig för musik Har du några riktiga 100%are som du vill tipsa om


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

lars
Member

461 Posts

Posted - 2006/09/03 :  11:14:16  Show Profile Send lars a Private Message
Det viktiga är väl att man tar med något man har lyssnat mycket på och känner igen.

Det jag tar med mig är:
- Cantate Domino:
Liveinspelning med kör och bläckblås. Avslöjar mycket. Jag spelar själv bläckblås och uppskattar denna inspelnings kvaliteer av just bläckblåset.

- Jazz at the pawnshop
En bra inspelning av live jazz. Börjar väl att tröttna på skivan då jag har använt den för mycket för att utvärdera HiFi. Det är synd.

- Beethoven symf 9, Decca med sir george solti
Molte vivace har mycket av allt och pukor. Detta spår räddade mig från att köpa en högtalare som lät fantastiskt på mindre komplex musik. Med detta spår brakade allt ihop. Spåret kräver mycket av en aläggning för att låta bra.

- Sophie duner quartet, CIMP #341
Den roligaste skiva jag har hört på länge. Jättebra musiker, audiofilinspelning och roliga kompositioner.
Skivbolaget CIMP är tydligen det som gäller inom jazzvärlden i New York idag. Spelar vanligtvis in avantgarde men denna skiva är lättlyssnad.

Mvh Lasse
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/03 :  11:29:31  Show Profile Send B-200 a Private Message
Madonna - Ray of light
Rammstein - rosenrot
Infected mushrooms - converting vegetarians
Leonard cohen - ten new songs

Hade jag tagit med mig om jag skulle dit till exempel...

sen skadar det inte med Frank Zappa Apostrophé heller

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/09/03 :  11:38:03  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Tar nog med mig Cardigans- Long gone....
samt Diana Krall med Girl in the....
Funderar även på Panthera Cowboys from hell och Jennifer Warnes Hunter.

Kan bli någon till.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/09/03 :  12:26:53  Show Profile
Ska bränna en skiva med gott och blandat...
Nitin Sawhney, Manish Vyas, Infected .. och lite annat smått och gott. håller på och plockar ut lite godbitar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/09/03 :  12:50:08  Show Profile Send Smackman a Private Message
En skiva som låter bra men är "svår" att riktigt få till är pink floyd`s "The division bell"
Den skulle jag kört om jag bodde lite närmare mässan snyft..
Mvh


Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/09/03 :  12:53:22  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Nitin Sawhney
Det var ganska bra tryck i låt 6 på skivan "Beyond skin" Martin!


Kommer ta med mig Nils Landgren, Lizz Wright, Peter Ratzenbeck, Keb Mo, Manger och Jacintha - dessa skivor känner jag bra till. Nu kommer Madeleine Peyroux också hänga med för att hon ÄR så bra.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2006/09/03 :  13:02:59  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Infected Mushroom - BP Empire

Jan Johansson - Jazz på Svenska

Föreningen L. Laurin - Tändkuledunk 2

Avishai Cohen - At Home

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/09/03 :  13:41:45  Show Profile Send Blue a Private Message
Hoppas att det kommer spelas liiite mindre av den ständigt närvarande urtråkiga "hifi-musiken" den här gången. Dom rum som vågar köra något lite mer svängigt och kul blir ju lätt vinnare i många mässbesökares öron, även om dom inte råkar ha dom bästa anläggningarnna uppställda.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/03 :  14:25:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Något slamrigt som man kan utan o innan. Ren rak o snygg hifimusik låter ofta acceptabelt var man än är. Pacs maggisar fick sig tex en dust av Spiritual Beggars för ett par månader sen o det avslöjade ganska snabbt att det inte var deras kopp av the , inte Pacs heller


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/03 :  14:46:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Calle, din Madeleine Peyroux skall jag försöka lyssna lite på. Den verkar väldigt intressant!


quote:
Pacs maggisar fick sig tex en dust av Spiritual Beggars för ett par månader sen o det avslöjade ganska snabbt att det inte var deras kopp av the , inte Pacs heller
Maggisarna önskar en revanch match, men det gör inte jag.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/03 :  14:59:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom klarade det bättre än vad jag trodde o Infected fungerade det med. Så jag dissar inte Maggisar för 2 öre så ni vet Cassandra Wilson lät helt magiskt o mer vanlig musik såsom KENT mfl klarades av med bravur

Du får gå ut o gå när det vankas revanch

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

peter 1113
Member

65 Posts

Posted - 2006/09/03 :  15:59:55  Show Profile Send peter 1113 a Private Message
Eva Cassidys liveskiva brukar visa vad en anläggning går för.....
Vacker musik dessutom.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/09/03 :  19:18:56  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Eva Cassidy är det jazz?Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/03 :  19:20:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Cassidy är mer singer/songwriter

Nya Patricia Barber kommer att spela på ALLA anläggningar jag kommer åt.
Klartvarierat låtmaterial. Väl inspelat givetvis!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/09/03 :  19:58:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nej inte Patricia Barber/ Diana Krall.

Kan vi inte utropa en Krall fri zon???

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/03 :  19:59:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Antar att du inte har hört det nya materialet

Bara för dig så kan jag ta med en massa "slöjazz" Micke

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/09/03 :  20:13:05  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Föreningen L. Laurin - Tändkuledunk 2


Den vill jag höra! Hoppas den spelas överallt.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/09/03 :  20:13:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Åhh vad bra. Slöjazz precis vad jag längtar efter.......ähh jag får ta med lite motmedel.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/09/03 :  21:02:19  Show Profile Send Jamo a Private Message
Här blir det bara akustiskt:

DMP Big Band: Glenn Miller Project: Tuxedo Junction visar vilka anläggningar som klarar att hålla isär instrumenten även i starka partier och vilka som "grötar till det"

Arne Domnerus: Live is Life: Rasmus Kihlbergs trumsolo i Drum Boogie är mästerligt inspelat, är anläggningen bra så hör man inte bara trumskinn och cymbaler, man hör hur trumpinnarna möter skinn och cymbaler, man hör hur trumstativet "spelar med", blundar man så känner man att man skulle kunna ta på varje del av trumsetet, Dompan står där och spelar bara för mej, jag är DÄR!

Juez: House of Glass: Oerhört naturlig kvinnlig röst i Opening Nigkt, intressant att höra hur anläggningarna hanterar s-ljuden

Pinetop Perkins: Born i the Delta: Mycket själ i sång och spel i t.ex. For You My Love

Kanske även Lisa Ekdahl: Back to Earth följer med i påsen. Exempelvis It had to be you har en kolossal närvarokänsla i både instrument och sång

Åtminstone de fyra först nämnda låtarna är en gång i tiden funna på High Fidelitys referens-CD-skivor.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/09/03 :  21:26:40  Show Profile Send Vox a Private Message
Hur pigga är utställarna på att spela "medhavd" musik?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/09/03 :  21:42:17  Show Profile Send svanbo a Private Message
quote:

Nitin Sawhney
Det var ganska bra tryck i låt 6 på skivan "Beyond skin" Martin!



Kul att fler upptäckt denna magiska musiker!! Avgudar honom.

Edited by - svanbo on 2006/09/03 21:43:25
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/09/03 :  22:30:12  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Hur pigga är utställarna på att spela "medhavd" musik?


Erfarenhetsmässigt mycket varierande. Är det hårt publiktryck är det förståeligt att utställarna kör envägskommunikation, är det lugnt och trevligt kan man bli belönad med att få höra musik man är inkörd på.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/09/03 :  23:27:55  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag tar inte med Rock utan BARock, en gammal fin Decca-inspelning från 1968 med Academy of St.Martin-in-the-Fields. Brukar välja sista satsen i Johann Christian Bachs cembalokonsert i A-dur, som är mycket snabb. Mycket uppfriskande efter den sävliga jazz som ofta spelas. Inspelningen är bra, men inte perfekt. Det är en test i sig - förskönas eller förstärks bristerna?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/04 :  00:14:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Hur pigga är utställarna på att spela "medhavd" musik?


De som brukar köra tidbestämda demos brukar inte ha tid med så mycket av besökarnas skivor. Tips är att smita in lite innan stängningstid, kan vara lättare då...

Annars tror jag inte att jag har blivit nekad att spela nån platta jag har visat upp. Många brukar fråga om det är npn speciell skiva som man vill ha spelad.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/09/04 :  08:42:38  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Man får väl vara glad om man får 1 låt spelad. Så jag tar med Queensryche's platta "Empire" och väljer från den låten "Silent Lucidity". En låt som jag lyssnat på flera hundra gånger och på en massa olika anläggningar.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000