HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är jag ute och cycklar eller?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/05 :  22:17:10  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Tja alla!

Jag har precis köpt ett par Heco Argon 50 ich en AR sub(dessa är perfekta tillsammans)

men till ämnet... jag är på jakt efter ny förstärkare och jag har kollat.. ett Rotel slutsteg på 2*130W och ett cambridge försteg eller samma försteg å ett NAD slutsteg på ungefär samma effekt.. är dessa "rättvisa" mot mina högtalare eller är jag på en aldeles för hög nivå?

jag menar så att jag inte lägger ut mer pengar än vad som är nödvändigt..

eller kan jag aldrig köpa för bra förstärkare?

känns som lite dumma frågor men men..
är rätt så ny inom HiFi så jag behöver lite vägledning...

Heco Argon 50, AR su

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/06 :  02:01:05  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Nu har jag aldrig hört dina Heco, och vet inget om dom, så detta får bli lite allmänt. I princip kan du inte köpa en "för bra" förstärkare, inte om vi håller oss i rimliga prisklasser. Kvalitet och uteffekt har dock inte så mycket med varandra att göra, det finns många "billiga" förstärkare med hög uteffekt. Men det är ingen nackdel att förstärkaren kan ge hög uteffekt/ström, snarare tvärt om. Det bästa vore om du kunde prova några olika alternativ i den prisklass du tänkt dig. Ska du köpa begagnat är det ju lite svårt att prova först, men handlar du i butik ska det inte vara någon omöjlighet. Senaste HK:n som testades i senaste nummret av HF har fått mycket fin kritik (har inte hört den) och ger mycket ström när det behövs, den är visserligen integrerad men är nog ett bra köp. Men testa först, olika kombinationer förstärkare/högtalare passar olika bra ihop. Testa gärna en Thule om det finns möjlighet! Köper du integrerat slipper du oroa dig för anpassningen mellan för-/slutsteg som också påverkar resultatet. Lyssna och avgör själv.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/07 :  03:14:04  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
okej..

humm.. jag vet inte om jag ska köpa beggat lr nytt, det beror på vad man hittar..

men de jag nämde är juh Cambridge försteg å ett Rotel som slutsteg å de ska va bra har jag fått förklarat för mig, nya HK 670 är inte alls i samma klass..

men okej, tack då.. då her jag lite mer koll..

jag ska nog inte handla över 12000:- iaf...

Heco Argon 50, AR su
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000