HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Radiolagret i Göteborg lägger ner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2006/08/31 :  21:16:53  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag vet att rykten om detta har varit uppe tidigare men nu verkar det vara helt klart.

Jag gick förbi deras lokal idag och såg att de sålde ut allt med 50-70% rabatt. När jag gick in i butiken så stod en av bröderna och talade med en annan kund och sa att de inte kunde hålla på längre.

Mycket tråkigt att de lägger ner.

Jag kan tänka mej att de lidit en hel del av att de varit inriktade mot tvåkanalsystem. Förhoppningsvis så får de ut en hel del för sin lokal som de haft till salu en tid nu.

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/08/31 :  21:27:11  Show Profile Send Terminator a Private Message
Tråkigt när det händer men om man inte kan följa med efterfrågan det minsta lilla utan istället försöker styra den så kan det säkert gå så här.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/08/31 :  22:22:00  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Terminator:
Öh, va?....
.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2006/09/01 :  00:32:47  Show Profile Send Telarc a Private Message
Verkligen tråkigt att en så gammal klassisk hifiaffär går i graven
Jag var där idag för att höra om de hade något lämpligt RIAA-steg till salu. Visserligen har jag handlat en del där under åren, men till min förvåning fick jag ett gammalt RIAA som han vägrade ta betalt för!
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/09/01 :  05:45:14  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det är butiken vid kyrkan mitt emot Kafé Tintin va?
Har mkt bra erfarenhet av dem både när det gäller produkter, support, begagnat och i brist på annat bara snacka lite.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/09/01 :  07:06:20  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hi Fi Consult: Och sen finns det undantagen som bekräftar regeln...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/09/01 :  07:50:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Tråkigt när det händer men om man inte kan följa med efterfrågan det minsta lilla utan istället försöker styra den så kan det säkert gå så här.


Terminator, jag antar att du förutsätter att det är bristande efterfrågan som gör att de väljer att lägga av? Vet du det eller är det spekulationer


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/09/01 :  08:10:11  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Jo, alltså... Radiolagret är kända för att köra sitt race. Att ge kunden vad de anser är bra för kunden. Att utbilda kunden, att hellre missa ett sälj än att sälja något de vet inte fungerar i längden. Eloge! (och en bra ekonomi i längden)

Titta dig omkring på sveriges numera mycket få hifihandlare. Om vi hade gjort vad som anses sunt och riktigt (böja sig för trend och tryck) så hade 80% varit borta för flera år sedan.

"Jaha, en liten osynlig anläggning med högtalare byggda av aluminiumrör för tennisbollar till TV:n och en MP3-spelare vid sidan av och billigare än 3995 för det kostar den på nätet. Kan man få provlyssna? Kan du fixa adressboken i min telefon också samtidigt, det går väl på garantin? Vi behöver en Boxer också, du monterar väl den hemma hos mig?"

Har det aldrig slagit er att trender och marknadstryck kan ha "fel?" (en halv miljon alkisar kan ju inte ha fel heller, eller stringtrosor till 5-åringar...)

Gubsen i affären skall ha en staty för att de orkat prata välljud i 30 år.
Att följa med strömmen och gå rutten Radioaffär - Radio/Hifi-affär - Radio/TV-affär - Vi har allt-affär och slutligen vi har ingenting-affär är att följa med i anpassningens tider. Då är man anpassningsbar och skulle ansetts som duktiga som inte försökter "styra" efterfrågan?

Jag höll inte alltid med dem men det spelar ingen större roll i sammanhanget. Fundera på detta en stund och tänk hur mycket info, utbildning och tid på prat om hur och varför ni fått/får av Era hifihandlare. Har ni någon gång kommit ut med annat än vad ni tänkte er att handla från början?

Bara några reflektioner

mvh

.


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/09/01 :  08:40:40  Show Profile Send svanbo a Private Message
En onekligen mycket speciell affär som kommer lämna ett stort tomrum efter sig. De borde i alla fall, som Gebex säger, få rejält betalt för butiken för det är ju ett superläge.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2006/09/01 :  09:29:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Sladd:

Det var ta mig fan det bästa inlägg jag läst på något hififorum.

På lördag skall Whiskeyglaset höjas i en privat salut till en av mina favoritbutiker. Jag har handlat både Cyrus och Qln one där en gång i tiden.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/09/01 :  09:32:46  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Mycket tråkigt när sånt här händer.

Men det är TUFFT att driva verksamhet i Sverige. Dels har vi ju nätbutikerna att konkurrera med men framförallt privatimporten från Tyskland som ju har både lägre moms och företagsskatter/arbetsgivaravgifter.

Och detta gäller ju inte bara hifi/hembio!
Själv kör jag vidare dock och ser fram emot att träffa både butiksägare och leverantörer på Arkenmässan.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/09/01 :  16:45:19  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Gubsen i affären skall ha en staty för att de orkat prata välljud i 30 år.

Absolut!
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/09/01 :  17:13:59  Show Profile Send Terminator a Private Message
Ja, det är rena spekulationer endast baserade på åsikter jag har läst på forumet. Min bild är att butiken drivs av person(er) som inte direkt snappar upp trender utan kör sitt eget race och att det är ungefär samma race som de alltid kört. Att stora delar av världen bytt både bilar, bana och bränsle är inte något som bekommit dem. I framtiden lovar jag att vara tydligare med att visa när jag spekulerar och när jag vet något.

Men det som står på forumet ska man väl alltid ta med en nypa salt kanske.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/09/01 :  17:40:10  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Gubsen i affären skall ha en staty för att de orkat prata välljud i 30 år."

Instämmer till fullo.MvhKristofer
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/09/01 :  19:36:23  Show Profile Send Lech a Private Message
Tveksamt vad som är rätt eller fel.

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/09/01 :  20:28:33  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Skål för Radiolagret!

Fantastisk affär och trevliga bröder! Man får hoppas att det var 30 roliga år.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/01 :  20:57:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tyvärr får jag nog hålla med Terminator där. När jag själv skulle köpa högtalare där för ett par år sedan så var jag intresserad av en av de högtalare de hade hemma, tyvärr så fann jag attityden jag mötte milt uttryckt irriterande. Missförstå mig inte, ingen var otrevlig eller så men jag upplevde inte att mina önskemål stod högt på tapeten. Jag fick lite konstiga "vibbar" kan man väl säga. Jag var ju inte direkt någon "nybörjare" på hifi så att försöka "utbilda" mig" som hificonsult skriver (om det nu var det de gjorde) tycker jag var att gå för långt.

Jag har inget emot att diskuttera hifi, men i slutänden är det ju ändå kundens önskemål som måste komma först.

En kompis köpte sitt första system för något år sedan, han valde också en annan butik av samma skäl (och han köpte ett vettigt system i min mening).

Så inte någon favoritbutik, men visst är det synd att de slutar.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/09/01 :  21:38:28  Show Profile Send Lech a Private Message
Hej
Jag tror att kund-tillfredsställelse styr sådant här och inte attityden att vi kan "bättre". Du ska ha.....

Många brancher har krachat på det.
Ödmjukhet...

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/09/01 :  21:58:51  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Vi får skilja på äpplen och päron.

Terminators första inlägg tolkade jag som en reflex som är väldigt vanlig idag: marknaden har alltid rätt, den ger perautomatik någon form av "facit". Dvs följ med eller lägg ned. marknaden styr men har inte alltid rätt är min idé och många håller uppenbarligen med.

I den andra avdelningen har vi sakfrågorna; att inte alla höll med i sak, inte heller jag gjorde det i många stycken med bröderna men det är av underordnad betydelse. de hade konstiga vibbar, trodde de visste mer än jag som ju inte är någon duvunge i hifi.... så de kan gott lägga ned? (nej, jag vet att det inte är så 95:an menar men vill bara peka på att det är ett annat spörsmål)

De pratade för väljud i en herrans massa år och de följde sin linje och för det skall de ha heder. Att ett sådant gäng in bara har fans i sakfrågan är snarast en naturlag.

Handen på hjärtat, vem skulle ni skickat en syster till med 30 000:- i handen att köpa hifi för om ni själva inte hade tid och affären låg i Göteborg ? Utan instruktion, utan medföljande lapp som ni skrivit. Bara pengarna och "jag vill ha välljud för de här slantarna"

Utan att nedvärdera någon av göteborgs andra butiker så går min röst till Radiolagret. Just för den där linjen, missionen, långsiktigheten.

Jag tror heller inte att de "måste" lägga ned. De känner nog bara att det är dags.

mvh

.




www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/09/01 :  22:20:14  Show Profile Send Lech a Private Message
hi ,Hifi Consult
Vem skulle jag skicka dem till ?? Olle Mårtensson såklart. Inte Göteborg men jag hade betalt biljetten. Dit skulle jag vågat släppa slantarna och mina vänner utan vidare..


Tyvärr inte möjligt idag, men ...

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/09/01 22:23:07
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/01 :  22:21:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är absolut inget fel i att de vill ge råd, men problemet är att hifi i slutänden är subjektivt. Det finns naturligtvis en del rena "fel" man kan göra (ex. köpa en högtalare för 30 000 och koppla rill en 1000 kr stereo köpt på Siba) men om man bortser från dem så måste ju kunden ha rätt att göra ett val i rena "smakfrågor" som inte butiksägaren gillar och det UTAN att ägaren i fråga får kunden att känna sig dum för att man valt "fel". Det är ju faktiskt kunden som betalar.

I mitt fall rörde det sig dock inte enbart om "smak" utan det var även när jag frågade om en del praktiska detaljer som i sig inte hade med ljuded att göra som jag fick de konstiga "vibbarna".
Om jag kommer in i en butik och talar om att jag vill köpa högtalare i 30 000 kr klassen så förväntar jag mig en viss servicenivå, rent praktiska detaljer ska helt enkelt inte vara några problem.
Jag vill inte gå in på några detaljer i det här specifika fallet eftersom butiken i fråga inte har någon chans att ge sin version av det hela. Observera dock att jag INTE menar att de skulle varit oärliga på något sätt (och jag vill verkligen betona det), det var snarare att det kändes som ett köp skulle blivit onödigt "jobbigt". Att leta/köpa hifi tycker jag ska vara roligt, jag vill inte ha några extra komplikationer.
Av samma anledning skulle jag nog inte heller handla från ex. Ino Audio.

Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/09/01 :  22:30:39  Show Profile Send boombox a Private Message
quote:
Gubsen i affären skall ha en staty för att de orkat prata välljud i 30 år.

Måste också hålla med här.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2006/09/01 :  22:36:26  Show Profile Send svanbo a Private Message
Vet precis vad du menar, f95toli. Om jag gick in där, och ville säga något, fick jag göra det snabbt för sen gick det inte att få en syl i vädret. Har aldrig varit med om några "försäljare" som är så lite inlyssnande och bryr sig så lite om vad kunden vill ha. Det är just detta som var charmen, man blev underhållen där. Man fick verkligen ta det med en nypa salt för man kunde också bli idiotförklarad, snabbt, p.g.a. någon fråga. Många blev nog avskräckta.

Som sagt, det var på gott och ont. Några effektiva försäljare var väl ungefär det sista de var i alla fall.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/09/01 :  22:38:26  Show Profile Send svejk a Private Message
Har inte varit där men skulle säkerligen gillat stället. Jag är trött på utvecklingen inom hifi/skiv branchen. Det blir meromer enkelriktat. Köplador med personal som fattar noll och intet och som är övertygade sin förträfflighet.
Nätet handel helt utan få "pilla" o lyssna, ingen annan kontakt än mail eller kanske ett sketet telefon samtal. Köpa plattor över nätet utan att få slänga käft med en annat musikdåre.

Nä jag vill ha kvar mina "ungdomsgårdar" affärer där jag känner mig välkommen och får service och ett respfullt bemötande.

Okej kalla mig nostalgiker och bakåtsträvare.
Framsynt bakåtsträvare är ett epitet jag gillar !



pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2006/09/01 :  22:40:29  Show Profile Send masund a Private Message
Volvo har lagt ner 240:n, vad synd.
Vilken fin bil det var, för att inte tala om kombin och vilket utrymme den hade.
Stabil, pålitlig och tålig i alla väder.
Alla vet vad den går för.
Jo tiden har sin gång, i dag vill de ha plastbilar med massa digitalt skräp som visar vägen, ligger nog i tiden.
Men vänta, kanske 15 till 20 år till.
Då börjar folket tråna efter en 240 igen.
Precis som vinylen i dag, som har stadig tillväxt i dagens digitala miljö.

Edited by - masund on 2006/09/01 23:30:17
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/09/01 :  22:57:41  Show Profile Send Lech a Private Message
Ibland får man bra relationer till "handlaren" ibland inte.
Bytt bytt kommer aldrig tillbaka.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000