HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varmare klang med kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/08/31 :  14:57:39  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Jag menar att jag tror att Audioquest kan ha fördelar i diskanten hemma hos dig jämfört med Supra. :)

Snoogens
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2006/08/31 :  16:08:13  Show Profile Send alpinist a Private Message
Okidoki!

Ang. mitt tidigare resonemang: kan det vara så att
det är "lyssningströtthet" som gör att man vill ha varmare
klang på stereon? Så att efter en veckas fjällvandring (utan Ipod o liknande) så skulle man uppfatta stereon som varmare (eftersom öronen
vilat och är inte lika känsliga för vassa "diskantnålar"?
En teori, i alla fall. Någon som har erfarenhet på området?

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/08/31 :  16:57:01  Show Profile Send B-200 a Private Message
finns en tråd på euphonia som behandlar ämnet. jag gjorde som ovan dvs stängde av stereon en månad totalt och sedan satte igång den värmde upp den 3 dagar och satte på en skiva.

Blev totalt paff hur bra det lät.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Steen
Member

177 Posts

Posted - 2006/09/02 :  11:16:54  Show Profile Send Steen a Private Message
Det är nog rätt att man blir lite bortskämd/avtrubbad om man lyssnar för mycket.
Jag försöker ransonera mitt vinyllyssnande, och då återupplever jag varje gång hur fantastiskt jag tycker att vinyl låter.
I mellentiden njuter jag ändå i fulla drag av cd.

Jag bytte från MITerminator 4 till 2'or och upplevde trots mina skeptiska förväntningar en avsevärd skillnad.
Jag kan nog inte säga att jag märkte någon skillnad vad gäller neutralitet i ljudet. Däremot fick jag en djupare bas utan att för den skuld förlora täthet och exakthet i basen. Helt enkelt en djupare behaglig och i mitt tycke underbar bas.

I övrigt blev det en fullt märkbar skillnad i detaljtydlighet/separation som gjorde att jag kunde höra detaljer som jag inte lagt märke till förut.

En annan förändring jag gjorde tidigare var att jag flyttade anläggningen från långsidan till kortsidan av rummet. Helt plötsligt (kanske helt enkelt vad man borde förvänta sig) fick jag andra rumsförutsättningar som var gjorde att grejorna kom mer till sin rätt och helt enkelt lät som de presterade mer, utan att bygga om rummet eller köpa nya prylar.

Om ni förstår vad jag menar är det bra, annars får ni väl be om en svensk förklaring.

"Rör känns lika rätt som vinyl, men man kan inte alltid vara helt trogen!"
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2006/09/08 :  08:02:57  Show Profile Send alpinist a Private Message
Har nu testat ett litet tweak:
Jag har avstått helt från hörlursmusik en vecka (lyssnar
säkert 5-6 timmar per dag annars) och pluggade i
Supran igen och det lät kanon!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/08 :  14:02:42  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag har avstått helt från hörlursmusik en vecka (lyssnar
säkert 5-6 timmar per dag annars)



5-6 timmar OM DAGEN med hörlurar

Hur VÅGAR du då (om?) du har hifi intresse utsätta dina öron för sådant

Detta skulle jag aldrig någonsin vågat/velat gjort.. Jag vet inte hur gamal du är. Men jag tror man hårt hårt hårt får "betala" sådant med försämmrad hörsel framöver i livet... Gissar att läkarvetenskapen skulle stödja mina ord av oro för din hörsel tyvärr till fullo...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/08 :  14:05:20  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Japp, tinnitus anyone? Sen beror det förstås på vilka ljudnivåer man spelar också...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2006/09/08 :  14:08:11  Show Profile Send overhang a Private Message
Mayro,
Det har väl varit en del skriverier om detta på senste tiden med anledning av flitigt spelande på hög nivå med mp3 spelare och lurar.
Upplever själv att öronen blir bra trötta efter relativt korta stunde med lurar och MP3 spelare. Då pratar jag inte om ljudkvalitete utan om den typen av tröthet man upplever efter ett längre tag i miljöer med mycket oljud typ matsalar flygplan etc.

Ursäkta OT
/Patrik

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/09/08 :  14:29:32  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Alpinist: Jag tycker Mayro beskrev det bra innan det här med att få ett läppsmack att låta härligt men att 70% av alla andra skivor blir inte lyssningsbara. När man är i den här prisklassen o letar efter en upplösning som 100.000kr apparater kan det inte bli rätt och man får kompromissa för att få det musikaliskt.
Har jälv haft supra eff isl. Detta tills jag bytte till bättre cd. Supran lät vass o distad i toppen och det var inte små skillnader heller (ja, det var kabeln o inte cd:n då vi hade denna med i ett litet test med just hörlurar)
Just nu har jag en Signal one från NORDIC CONCEPT. Bättre på allt. bra detaljer och lugnare och varmare. Djudbilden blir lite bredare och kommer lite mer bakom högtalaren. Har även flyttat min audioquest diamondback till radion istället.
Begagnad rena kapet.
MEn testa även att möblera på skoj och häng upp lite filtar eller sätt ut madrasser för att kolla.
Jag bytta vägg på min uppställning. Den ena "anläggningen" skulle jag kunna sälja för 1 kr den andre får man ta ifrån mig med våld.
Lycka till.
Hade det i inte varit för att jag är enormt rädd om nordic conceptkabeln skulle vi kunnat använda posten för test. Kolla var de har denna för hemlån.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2006/09/08 :  15:42:57  Show Profile Send alpinist a Private Message
snabbt svar: ni har aldrig testat att jobba i ett kontorslandskap,
där man ska läsa tunga tekniska dokument, och kunna tänka på samma
sak i mer än 5 minuter? Enda sättet att komma undan telefoner
och högljudda samtal är musik (alternativt riktiga öronproppar, men
då uppfattas man nog som lite asocial )

Lyssnar förstås på lägsta möjliga nivå, vill verkligen inte dra
på mig tinnitus.

Tremolo junkie!

Edited by - alpinist on 2006/09/08 15:44:27
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/09/08 :  15:45:27  Show Profile Send Smackman a Private Message
Att det skilljer en hel del på högtalarkablar har jag märkt, faktiskt större skillnad än vad jag insett tidigare..
Testat med Mumma-Silver,Xindac-Fs1 och Xindac-fs3 och skillnaden på dessa 3 är s t o r ...
Fs-3 är att föredra om du tycker att ljudet är för ljust
Mvh


Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/09/08 :  17:17:57  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Smackman,

Hr du funderat på varför du tycker att just den kabeln är att rekommendera om man tycker ljudet är för ljust? Finns det andra saker du tror kan påverka ljudbilen föutom just kabeln?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2006/09/08 :  18:07:01  Show Profile Send fidelityn a Private Message
En tunn solid kopparkabel gör det du söker efter.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/08 :  18:18:41  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Hr du funderat på varför du tycker att just den kabeln är att rekommendera om man tycker ljudet är för ljust? Finns det andra saker du tror kan påverka ljudbilen föutom just kabeln?


kaffekoppen: Men om de elektroniken och de akustiska förutsättningarna är de samma, och man jämför tre kablar och alla har olika ljudkaraktär (ljust, mörkt etc.) så kan man ju säga att kablarna påverkar ljudklangen.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2006/09/08 :  18:56:14  Show Profile Send Mupp a Private Message
Självklart kan man varmare klang med kabelbyte. Köp Harmonic Technology's Truth Link som signalkabel. Mycket varm och mustig ljugåtergivning. Vill du sen fullborda det hela kan du testa med deras högtalarkabel Pro-11 eller Pro-9 också. Funkade mycket bra på mitt system i varje fall. Det är ingen idé att prova nån billigare kabel från Harm Tech för de ger ingen värme alls.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/09/08 :  21:29:51  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Musse,

JO, det kanske man kan. Men kan man säga det rent generellt? Gäller det alla högtalare? Vad får en högtalare att avge olika frekvenser, särskillt toppfrekvenserna mer tydligt eller framträdande? Vad är det som gör att man påverkar frekvensresponsen på ett sådant sätt att det ändrar klangen i en högtalare?

Kort sagt, kan en kabel som är gjord för att förmedla alla frekvenser inom det frekvensområde som förstärkaren levererar, påverka högtalaren på ett sådant sätt att ljudet påverkas, anses vara en bra kabel? Vi må tycka att ljudet blir trevligare att lyssna på, det är egalt och subjektivt, men gör kabeln verkligen ett korrekt utfört arbete?

Handen på hjärtat. Skall inte kabeln bara förmedla den signal den matas med och leverera den opåverkad till högtalaren? Hur skall en sådan kabel vara konstruerad, och hur mycket tror du att det kostar att tillverka en sådan?

Vad är det vi eftersträvar? Är det naturtrogenhet, då skall vi ju fundera en eller två gånger på vad vi uppnår med en kabel som initialt ger ett "lättlyssnat" intryck.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/08 :  21:48:01  Show Profile Send mayro a Private Message


Kan ju vara just att det blir "naturtroget" som är det man uppnår med en viss konstruktion av en kabel..

Något att fundera på INNAN man går in med snudd alltid förutsättningen att man alltid flyttar ljudet från naturtroget till SK färgat..

Kan ju vara så att man flyttar sig från ljust hårt sk färgat till mer sk naturtroget också.. Ingen vet förän man själv provar vilket som blir rätt för en själv. Inte vad olika på ett forum anser vara "rätt" eller "fel"..

Men jag skulle absolut prova telekabeln som numera flera har sagt fungerar kanon för dom.. 29 spänn på claes olson för tio m..

29 spänn och ha hifiskoj med egna expriment är ju enbart roligt.... Och alpinist.
Har du långt till classe olson för inköp kan jag sända dig 10 m på skoj för prov.. Inga problem alls.. Sedan vet du själv vad du anser vara "naturtroget" eller ej med den typen av konstruktion av kabel.samt ev anorlunda kabeltyp än du idag använder......Jag kan fixa exakt längd också åt dig självklart. Samt enkel eller biwire..ropa bara till..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/09/09 :  00:25:50  Show Profile Send Smackman a Private Message
Bra där Mayro ! du har förstått det hela


Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/09/09 :  00:31:22  Show Profile Send Smackman a Private Message
KAffekoppen ! En förutsättning är att ljudet är av hög upplösning annars blir det nog inte sån skillnad..
Sådetså


Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/09/09 :  10:33:10  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Trodde du lyssnade på hårt komprimmerad MP3 ;)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/09/09 :  10:57:47  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Vi må tycka att ljudet blir trevligare att lyssna på, det är egalt och subjektivt, men gör kabeln verkligen ett korrekt utfört arbete?

Handen på hjärtat. Skall inte kabeln bara förmedla den signal den matas med och leverera den opåverkad till högtalaren? Hur skall en sådan kabel vara konstruerad, och hur mycket tror du att det kostar att tillverka en sådan?

Vad är det vi eftersträvar? Är det naturtrogenhet, då skall vi ju fundera en eller två gånger på vad vi uppnår med en kabel som initialt ger ett "lättlyssnat" intryck.

korrekt utfört arbete och Vad är det vi eftersträvar...När ska du inse att inte alla eftersträvar detta som du snackar om. Musik är känslor, och då finns det olika vägar att gå för att uppnå den egna optimala känslan för musiken. Att ha någon mall som ska följas till punkt och pricka angående detta vad som är korrekt och inte korrekt är bara för mycket. Trådskaparen efterlyser kablage som ger varmare karaktär, inte ett föredrag i vad du anser är korrekt eller eftersträvar.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/09 :  11:07:21  Show Profile Send marens a Private Message
Det kan ju faktiskt vara så att "korrekt" utfört arbete. Alltså en transmission utan hörbara förluster eller påverkan inte är så dyrt eller svårt att åstadkomma. Då finns det ju inte så stor poäng att välja något annat (en betydligt dyrare men något färgande kabel). Då kanske det är både billigare, lämpligare och bättre att färga på andra mer ändamålsenliga sätt.

edit: Jag tänkte bara så man slipper famla i mörkret och prova en massa dyra kablar utan att riktigt få den där önskade färgningen man vill ha. Man kan ju tänka sig att man istället tar reda på exakt vad det är man vill förändra och sedan hittar en lösning söm gör precis det.

Edited by - marens on 2006/09/09 11:12:10
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/09/09 :  11:12:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Finns inget som säger att man måste köpa dyrkablage för att hitta en kabel som färgar, kan upplysa om att det finns även gott billiga kablar som färgar för dem som gillar färgat ljud som tex Monsters billigare modeller.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/09 :  12:18:43  Show Profile Send marens a Private Message
Men är det bara färgat ljud i allmänhet man vill ha eller en viss färgning som gör att det låter bättre? Hur det än är så för att få den färgning man vill ha (vilket kanske inte ens är i närheten av möjligt från början) så behöver man gå igenom en massa olika kablar innan man ens hittar något som passar litegrann, och då kan det bli en dyr byteskarusell mot dyrare produkter.

Jag tycker nog ändå att det är vettigare att ta reda på vad det är som är felet på ljudet och åtgärda det istället. Det behöver ju inte handla om en preferens mot en viss typ av färgning utan att man egentligen inte gillar det färgade ljudet man redan har.

Edited by - marens on 2006/09/09 12:20:39
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/09/09 :  13:19:08  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jag tror nog att de allra flesta vill ha ofärgat ljud men försöker färga för att få till klangen så den blir njutbar. Hade de fått till klangen rätt från början hade de nog inte tweakat så mycket mer. Frid över dem som kommit så långt...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000