HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Är detta olagligt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/08/27 :  23:49:21  Show Profile Send Munge a Private Message
Som bekant är det ju numera inte tillåtet att ladda ner musik på nätet (utan upphovsmannens tillstånd alltså). Det är fortfarande OK att framställa några få exemplar för privat bruk (man får dock inte knäcka kopieringsskydd). Detta gäller t ex en köpt eller lånad CD.
(Att ladda ner är inte tillåtet eftersom man har lagt in en skrivning om att kopiering inte är tillåten om förlagan inte "är OK", vilket den normalt inte är vid nedladdning på nätet, se 12§.)

Jag kan inte tolka upphovsrättslagen på annat sätt än att det är tillåtet att utbyta musik vänner emellan så länge som förlagan "är OK", dvs man äger skivan. Jag har lagt ner mina CD (några hundra) i FLAC på hårddisk för att lyssna på via min Squeezebox. När skivorna finns på hårddisk är det ju ganska enkelt att framställa exemplar för privat bruk. Skulle det vara olagligt om två kompisar utväxlade lite musik genom att kopiera varandras hårddiskar (förutsatt att förlagorna ägs)? Jag tror inte det.

Läs regeringens populärversion om upphovsrätt här: http://www.regeringen.se/sb/d/5074/a/50729
Hela lagtexten finns här: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19600729.HTM

/Munge

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/08/28 :  10:50:52  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Det skall som jag tolkar det vara helt i sin ordning.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/28 :  11:09:38  Show Profile Send Magoo a Private Message
Om filerna skickas över nätet skulle det (i teorin) kunna avlyssnas av en tredje part. Frågan är om det går att kontrollera, kanske bäst att skicka det krypterat. Om kopieringen görs "hemma hos" borde det vara lagligt och även om det inte var det blir det hyfsat bökigt att kolla det.

comfortably numb
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/08/28 :  14:45:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
även om det inte var det blir det hyfsat bökigt att kolla det.

Ja,undrar just hur stor chansen är att åka dit på kopiering o nedladdning..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2006/08/28 14:45:36
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/28 :  15:13:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hmmmm... "Privat bruk" betyder inte att det skall brukas av en privat person. Det betyder att man får göra kopia till sig själv men inte till andra.

En väldigt nära vän klassas som "andra". En kompis är definitivt "andra".
Familjen är nog tillräckligt "nära" för att hävda att det fortfarande är "privat bruk".

Förljdaktligen blir det olagligt att dela sin hårddisk med en kompis så som upphovsrätten är skriven i Sverige idag.

Har vi ingen jurist som medlem som kan göra oss lite klokare så vi slipper gissa


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2006/08/28 :  15:19:00  Show Profile Send Magoo a Private Message
Snillen spekulerar...



Fast riktig info är ju inte fel det heller.

Jag förmodar att det inte finns något riktigt svar, utan det får nog prövas i de högre instanserna för att klarläggas.

comfortably numb
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/08/28 :  15:33:14  Show Profile Send Munge a Private Message
Ang PACs kommentar:
Följande formulering från Regeringens info känns ju ganska generös:

Du får lov att
– göra en eller några få kopior av ett verk, till exempel bränna ett extra exemplar av en cd-skiva som du köpt eller lånat, eller kopiera från tidningar (både papperstidningar och sådana som har lagts ut på nätet) till dig själv, din familj eller dina vänner.

"Dina vänner" och kompis är väl ungefär samma sak? Alternativt så tycks det ju OK att låna skivor och göra kopior till sig själv (så slipper man definiera vad vän/kompis är).

/Munge
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/28 :  15:41:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

"Dina vänner" måste ju självklart vara kompisar... Där ser man. Snillen spekulerar var det som sagt.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/08/28 :  18:12:29  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Än så länge är det ju inte prövat i domstol.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/08/28 :  18:22:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Och t.e.x flac o Mp3 är ju egentligen inte kopior, riktigt...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/08/29 :  00:24:06  Show Profile
Alla här är väl kompisar med någon annan på forumet! Jag tycker vi startar en hf-tracker med enbart FLAC

Så länge man inte lägger ut något till "allmänheten" utan bara sin vänkrets så är det okej om jag tolkar lagtexten... sweet!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/29 :  00:36:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Den s.k. kassetavgiften tillkom ju för att ersätta skivbranchen för just den lagliga "kompiskopieringen" en gång i tiden. Fast på den tiden rörde sig (som namnet antyder) om just kassetter och det går ju inte att sprida musik i speciellt många led med det mediet om man vill ha någotsånär bra kvalité.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/08/29 :  06:28:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hur mycket var det man eg. fick "låna" av en annan låt innan det blev låtstöld á la P3-polisen? 10% (eller var det några takter?)? Hmm... Kanske om man komprimera tillräckligt hårt så borde det bli motvarande.
/M
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/29 :  11:45:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Alla här är väl kompisar med någon annan på forumet! Jag tycker vi startar en hf-tracker med enbart FLAC


Inte en chans.
Tycker man om en skiva och vill ha den så tycker jag att man skall betala för sig oavsett vad lagen säger.

Vi håller stenhårt på att HiFiForum inte skall användas för fildelning så länge som lagarna är som de är. Jag är inte sugen på att vara den som de provar lagen på...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/08/29 :  21:26:43  Show Profile Send jerico a Private Message
Inte fär att jag byr mig om vad lagen säger sådär men kopiering har en nackdel... Om det inte säljs skivor så kommer det inte att gå att köpa dom snart. Vilket betyder att vi får stå ut med MPfel musik...

Så om man vill kunna lyssna på musiken så är det nog bäst att köpa skivorna ett tag till. Om man kan så ska man givet köpa dom på riktig utgåva dvs 12" och med ett litet hål i mitten.

Med lite tur kan vi få mer musik på det formatet. Kan vara bra som motvikt till alla dessa nedrans nerladdningar från nätet.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/29 :  21:31:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Universal ska tydligen börja släppa en del av sin musik gratis på en reklamfinansierad site i slutet av året (jag kommer tyvärr inte ihåg namnet). De pratade om det här på nyheterna för någon timme sedan.
Ska bli intressant att se vad det blir för låtar.
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/08/29 :  22:10:22  Show Profile Send Munge a Private Message
Jorå, visst måste vi köpa skivor för att det ska komma ut bra musik. Men bra musik har man väl oftast blivit introducerad till på något sätt, och att låna musik kan då vara en variant. Jag kanske lånar en bra CD av en artist och sen köper fem till med samma artist. Hade jag inte lånat den första så hade jag aldrig köpt de andra.

/Munge
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/29 :  23:34:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Absolut Munge, men handen på hjärtat, det betyder att du enbart har 16% brända skivor i din samling...

"Smakprovsskivor" lämnar jag vidare då jag fått tag på orginalen om skivan var något jag fastnade för.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2006/08/30 :  05:13:02  Show Profile Send benekm a Private Message
När vi nu får kopiera till oss själva, hur kommer det sig då att skivbolagen kan förhindra denna rätt genom att införa kopieringsskydd. Det borde med andra ord vara olagligt med kopieringsskydd eller... Är det olagligt att knäcka ett kopieringsskydd?

Finns det någon som kan förklara hur lagskrivarna har tänkt?

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/08/30 :  08:08:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hitintills är vi bara "snillen som spekulerar"...

quote:
Finns det någon som kan förklara hur lagskrivarna har tänkt?


Finns det ingen med lite verklig kunskap om den lagtexten som kan hjälpa oss


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/08/30 :  10:19:03  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
(Jag är ingen jurist, men har fått undervisning i upphovsrätt i min medieteknikutbildning.)

Det finns ingen "fair use" i Sverige. Principen är alltså klar: Om inte skivbolaget signalerat att man motsatt sig kopiering (dvs. genom att lägga på ett rimligt effektivt kopieringsskydd), får man kopiera för privat bruk. Kopieringsrätten är alltså villkorad från start numer - ingen motsättning där.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000