HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Biampa med rör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/22 :  22:51:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har så smått börjat fundera på att uppgradera min anläggning, det var ett tag sedan sist. Egentligen är jag rätt nöjd med ljudet men det kan ju alltid bli bättre

"Egentligen" så borde jag byta CD-Spelare/DVD-spelare mot en riktigt bra multispelare men dels så kostar sådana rejält med pengar, dels så känns det lite som fel tillfälle men tanke på all ny teknik som är på gång.

Så vad gör man om man trots det är i shoppingtagen?
Jo, man börjar fundera på att biampa sina högtalare. Närmare bestämt har jag åter tagit upp tanken på att skaffa ett par rörmonoblock som i så fall skulle få driva diskanten på mina 803or.
För att hålla det på rimlig nivå så vill jag hålla priset rätt lågt. Men det går ju att handla kinesisk rörelektronik för en rimlig peng, tyvärr så är det ju också som att handla den berömda grisen i säcken.

Så vad tror ni om själva idén?
Och har någon av er provlyssnat något lämpligt? Ett par Mingda kanske vore något?

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/08/22 :  23:31:33  Show Profile Send svejk a Private Message
Kör och har kört några olika biamp historier. Nu kör jag aktivt ARC rörisar ovanför 80hz icepower under funkar utmärkt. Passiv biamp på Martin Logan med rör och transistor fick jag inte till. Vart lite glapp i ljudbilden ibland Elektroakustik och Macgormack slutsteg. Tror det berodde på hög delning någonstans runt 200HZ .


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/08/23 :  00:11:26  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Är det en sån högtalare?


Varför inte låta rörförstärkaren driva både gult element och svart diskantpip, eller var det så du menade?

Något som jag kunde tycka verkade något mer helhjärtat är att köpa en förstärkare som skulle kunna driva både gult och svart övre register ELLER baselementen. Så att, om det hela låter trevligt på något vis, kunde du i den ljuva framtiden spara ihop till en till likadan förstärkare att driva baselementen med.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/23 :  00:41:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ja, med "diskanten" menade jag det övre registret (dvs bägge elementen). Jag är faktiskt lite osäker på var de är delade om man använder de vanliga terminalerna (jag har inga planer på att modifiera högtalarna), men det är å andra lätt att mäta upp om jag nu vill veta det.

Vad gäller idén att använda identiska förstärkare så missar det poängen lite. Jag har redan en mycket bra förstärkare (en Advantage S150), och visserligen skulle jag kunna köpa ytterligare en sådan men då vore det nog vettigare att brygga dem än att biampa.

Tanken var snarare att skaffa två relativt effektsvaga rörmonoblock och låta dem driva övre registren medan min S150 får ta hand om basarna. Med lite tur skulle det ge en lite "mjukare" diskant medan jag behåller den "fastheten" i basen som jag är mycket nöjd med.

Mitt "problem" är att jag redan har rätt bra grejer, så att helt börja byta ut förstärkare till något bättre blir dyrt. Däremot skulle jag kunna tänka mig att spendera en mindre peng på ytterligare grejer som man inte nödvändigtvis behöver använda jämt.




Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000