Author |
Topic |
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 21:07:12
|
Jag har till slut fått ihop en "Sub" av ett TB 740E efter att nästan ha gett upp..
Det är en reflex konstruktion. Lådan är på 12 (tolv) Liter. Och reflex röret är 65mm i diamater och således nära 1 meter långt (allt enligt Bassbox uträkningar)
Skapelsen ser i nuläget helt galen ut, En liten låda med ett 1 meter långt rör som sticker ut på sidan.. Nåväl, Det skall fixas böjar för att få röret att kunna ligga utefter lådan och en andra låda skall byggas "runt om" det hela... låda i låda koncept..
Jag provade den ikväll lite snabbt genom datorn.. körde en foobar plug som aktivt filter. Den kunde spela rätt lågt.. provade att dela via lite olika frekvenser.. 150, 90, 80, 40, osv..
Det som jag tyckte var lite "underligt" var att det inte var någon vidare styrka i ljudet.. det var låg bas,, men den kändes inte så kraftfull. När drog på lite grann hoppade den omkring så jag fick ställa mig på den.. men vidare högt var det inte..
Sååå,, hur mycket effekt behövs egentligen? Matade den med 100W klassD vid provtillfället.
Kan det vara att den inte är tillräckligt tät?
Eller är konstruktionen helt fel..?
Vid inget tillfälle hördes några "puffljud" ur reflexröret kan jag väl tillägga också..
Någon som har lite tankar eller kommentarer om detta?
Jag har ingen referens eller något annat att jämföra med heller.... Så jag vet inte om det skall vara så som det är...
/Z |
Signatur.. |
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 21:14:53
|
quote: men vidare högt var det inte..
Jag tycker man ska prova en sub med de andra högtalarna inkoplade oxå,först då kan man få en uppfattning hur det låter,men det kanske du gjorde? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 21:30:46
|
Tjena.. jodå, jag provade tillsammans med ett par frontar, Men jag tyckte ända att man hörde subben för dåligt.. Det blev inget drag liksom..
Det var första gången jag använda pluginet som aktivt filter så jag kanske hade satt några nivåer fel.. skall självklart labba vidare vid första bästa tillfälle.
Men ifall det är något fundamentalt fel med konstruktioen är det ju ingen större mening..
/Z |
Signatur.. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 22:17:06
|
Rättfasning? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
hobbes
Member
364 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 00:58:33
|
Bara lite funderingar efter jag höll på med kusinen W8-740c.. Jag tyckte det blev lite bättre "tryck" i den när jag tog ut allt fluff från lådan. (Kanske är högfrekvent ljud som smiter ut och ger mer upplevelse av knuff..?) Och det blev lite mer kraft när jag stämde av den lite högre är rekommenderat från simuleringsprogrammet (från 30 till 35 har jag för mig) Kör du med avloppsrör behöver det ju inte bli så dyrt att testa lite olika längder.. Sen kan man testa lite lika placeringar av basen, hörnplacerad ger väldigt mycket mer än när den står mitt i rummet t.ex.
Mvh |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 16:21:15
|
Tjena Hobbes
Vid provtillfället hade inget fluff eller dämpning överhuvudtaget i lådan.
Är på jobb nu och inte hemma på 2 dagar men kommer trixa med den så fort jag kommer hem.
Mitt rör är av papp för tillfället men jag kan testa vad för rör som helst då det itne är en "permanent" lösning ännu..
En anna fråga, Hur vet man att reflex röret har "rätt" längd??
Är det några missljud man kan lyssna efter? Jag har ju tyvärr ingen mätutrustning att tillgå....
/Z |
Signatur.. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 16:57:49
|
Jag tror att lådan är underavstämd. När jag simulerar den med 12 liter, 65 mm * 1000 mm rör blir avstämningsfrekvensen 27 Hz. Detta kan medföra att elementet inte möter lika stort motstånd som vid korrekt avstämning och fladdrar mycket utan att producera motsvarande ljudtryck.
Mitt tips är att förkorta röret till 70 cm, då ökar verkningsgraden ca 2 dB mellan 32 och 58 Hz och det borde höras! Du tappar lite i djup, men vinner i dB. Du borde även kunna ge mer kräm eftersom elementet kommer ha kortare slaglängd.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 18:57:38
|
quote: Hur vet man att reflex röret har "rätt" längd??
t.ex om du har en tongenerator,eller test skiva med olika frekvenser.Så kan du känna på blåsten vilken frekvens röret är avstämts till. |
|
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 19:01:24
|
Ryssen,, tackar.. skall köra lite testtoner och se hur det blåser
Jag kommer sedan att korta röret till 70cm och kolla hur responsen blir..
Tack igen
/Z |
Signatur.. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 19:16:45
|
ställ ett värmeljus vid porten.
När ljuset fladdrar som mest och elementet som minst har du resonansfrekvensen!
Enkent med genialiskt...linnar lärde mig... |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 19:36:10
|
Tack för tipset Petter .. Kanooon Och tack Linnar också
/Z |
Signatur.. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 20:08:47
|
Det är lungt...hur går det för dig?? |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/08/22 : 12:53:42
|
Jag är fortfarande utrikes på jobb, så subben får vänta till imorgon ..
Men jag återkommer med en liten rapport såklart
Kanske lite bilder om jag kan ta mig mod att visa den hemska skapelsen
/Z |
Signatur.. |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 21:47:05
|
Ok,, har provat tricket med stearinljuset.
Det verkar fladdra som mest vid 30hz (röret är nu 70cm långt.)
Jag har kommit på en sak som dock ha med "oljudet" att göra. Lådan är ett gäng liter för stor. Hela reflexröret sitter ju nu på utsidan av lådan och inte i den så som Bassbox Pro har kalkulerat.
12 liter med reflexrör och element.. ca: 15-16 liter utan..
Den kanske är för stor helt enkelt? Lådan alltså
Skall prova att fylla den med något lämpligt så jag kommer ner till den beräknade volymen och prova igen..
/Z |
Signatur.. |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 21:50:26
|
Bild...
|
Signatur.. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 22:36:16
|
Nej, du behöver inte fylla igen lådan! Större låda medför högre verkningsgrad.
Korta bara av röret en cm åt gången tills du når elementets egenresonans, 32 Hz. Du är ju så pass nära redan!
Har du hört någon skillnad på ljudet då röret blev kortare? |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 22:49:03
|
Tjena Petter..
Jag börjar lite grann misstänka att mjukvaru filtret jag använder just nu inte är att lita på. Provade att skifta fasen fram och tillbaks.. Ingen skillnad hördes överhuvudtaget.....
Någon som vet något annat mjukvaru alternativ?
Möjligtvis att det blivit lite mer "drag" i lådan, Svårt att säga i nuläget då jag bara hann prova en kort stund innan det var läggdags för lillan..
Förövrigt sitter jag i källaren och labbar vilket gör (tror jag ) att ljudet är bumligare än vad som är önskvärt. (blev genast fastare när jag provade att trycka in en handduk i röret)
Skall lyssna imorgon igen och antagligen korta röret lite till..
Förövrigt var det rätt kul att se ljuset fladdra Vid 40hz rördes det knappt men vid 30 blåstes det nästan ut..
/Z
|
Signatur.. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 23:00:05
|
Är det inte så i detta fall att rörets egen volym i förhållande till lådan börjar bli lite väl stor? Dvs. Avstämningen blir inte juste för att vad är låda och vad är port? Går det att etablera en "ren" avstämning? |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2006/08/23 : 23:37:12
|
quote: blev genast fastare när jag provade att trycka in en handduk i röret)
För låg avstämmning?30 hz är lågt..Vill du ha s.k discobas måste du stämma av högre. |
|
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 08:06:51
|
Ryssen, Njaa. Det är inte discobas jag är ute efter utan att det skall vara lite ner fart i den.. Svårt att förklara..
känns om om det är lite klen volym, plus att drar man på så låter det bara bumligt..
Provat med lite Infected mushrooms tex.. på lågvolym funkar det ok.. men höjer man lite blir det bara grötigt..
Som sagt.. det kanske är elementets begränsningar eller konstruktionen.. men jag skall prova att stämma den lite högre och lyssna igen
/Z |
Signatur.. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 08:46:49
|
Magil, Tanken har slagit mig
Men då uppstår genast en "nytt" problem.. hur konstruerar man en LT krets som passar. Mina kunskaper räcker inte riktigt till även om jag förstår principen (tror jag)
Jag har läst på linkwitz sida men jag blir ärligt bara ännu mer förvirrad
Nåja.. det är som sagt ett alternativ och jag kommer med säkerhet prova det om reflexvarianten inte ger det resultatet jag vill ha.
Magils,, Elementet du använde, var det C eller E modellen.?
/Z |
Signatur.. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 09:50:23
|
Det är nog en C, efter som den har några år på nacken....jag har en bra xls. ark för att beräkna och dimensionera LT. Ska kika när jag kommer hem. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:47:09
|
Innan du gör den sluten, prova att byta ut 65mm-röret mot ett på 50mm.
Börja med en längd på 42cm och korta av efter som innan. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:50:36
|
Prova även olika mängd polyestervadd/fårull instoppat i röret. Det kan ge antingen positivt eller negativt resultat, men kan vara värt att testa. |
|
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 16:33:23
|
Petter, Jag har faktiskt ett rör som är 50mm så det skall provas. Är väl risk för lite blåsljud men det märker man ju.
Magils, tackar..
/Z |
Signatur.. |
|
|
Topic |
|