HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filter till Scan Speak 18W/8545 och D2905/9500
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2002/11/14 :  03:04:40  Show Profile Send Softman a Private Message
Filter till Scan Speak 18W/8545 och D2905/9500...någon som har ett färdigt filter koncept som kan fungera med några smärre justeringar?
Jag har redan ett färdigt kabinett som jag utformat med största omsorg...höjd 101cm bredd på baffel 237mm (187mm plan yta + 2x25mm radie som rundar av hörnen, inre volym ca 17 liter, baffeln lutar 6 grader, alla väggar är av 2x19mm MDF med HQ-Box 0,8mm limspalt mellan för resonansdämpning samt 4 mm ekfanér, baffeln är 32mm MDF + 35mm stavlimmad ek, lådan är invändigt stagad motsvarande Thiel's högtalare och har inga parallella ytor någonstans, lådväggarna tunnas ut mot bakstycket för att leda eventuella resonanser i den riktningen (Wilson Audio har tillämpat denna metod), alla inneväggar är klädda med 4mm bitumenmatta som limmats fast med HQ-box lim, invändig dämpning med fårull, i botten av högtalaren finns ett dödutrymme som innehåller ca. 4 liter havssand, elementen är försänkta i baffeln, en 8mm tjock fasettslipad svart glasskiva pryder toppen på högtalaren (limmad med HQ-box lim), vikten på ett kabinett komplett med element, sand och filter är ca 46kg, jag använder WBT terminaler för bi-wireing, Sonic Design's aerodynamiska port används.
Nog snackat nu...jag har nu ett ganska vettigt kabinett men inget filter pga. bristande kunskap inom området. Jag har sökt en del på nätet men utan vettiga svar. Finns det någon som har en idé gällande ett potentiellt filter till ovan nämnda combo vore jag oerhört tacksam...alternativt guida mig till någon annan som skulle kunna hjälpa mig i frågan.(jag är medveten om att jag ej kan få ett "exakt" filter på detta sätt utan är ute efter ett låd/element koncept som i största möjliga grad liknar mitt).
Med hopp om välvillig behandling.

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

Edited by - Softman on 2002/11/18 17:29:57

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2002/11/14 :  03:06:39  Show Profile Send Softman a Private Message
Kan detta vara en början?

"I will give you a simple basic idea from were you can tune it in to your taste of sound.
Serie coil for woofer: 1,4 mH Parralel: 6,8 uF
Serie 9300: 4,7 uF followed by between 2,7 - 3,9 ohm depending on your preferences."

/J


De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

hohho
Starting Member

19 Posts

Posted - 2002/11/14 :  08:01:53  Show Profile Send hohho a Private Message
Hej,
Jag bygger en liknande högtalare med 18W/8545 och D2904/980000 diskanten, 20Liter sluten låda.

Mitt nuvarande filter är ett Linkwitz-Riley med delning vid 3khz (12db okt),
och ett LR filter inehållande en 1.5mH spole och ett 5 Ohms motstånd för basen.
Testat runt me alla filter ider jag hittat med delning från 4Khz till 1.6Khz, från först ordningens till fjärde och diverse kombinationer , för att inte kassta bort den minsta gnutta väljud som jag möjligtvis skulle kunna klämma ut från dessa underbara ellement.

Valde en delning vid 3Khz anndra ordningens(12db okt) för att få en mer allround högtalare, då lägre delningar kan bli lite för analytisk(med D98000) för tex pop, disko osv.
Låter helt underbart med 2khz delning till klassiskt dock(int så dåligt vid 3khz heller ).

Ehh nog om mitt nu lite länkar.

Formler för parralella filter http://hem2.passagen.se/drkrupp/gk/hifi/index.html.

Seriella filter http://home.iprimus.com.au/gradds/series_cross-overs.htm.

Ett liknade projekt jag kom o tänka på med 93000 diskanten http://www.speakerbuilding.com/content/1021/

Har dock långt kvar än innan jag blir nöjd så det blir nog bi-amping och elektronisk delning till slut.

/Mv.

Sockor gillar jag på avigan.

Edited by - hohho on 2002/11/14 08:05:33
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2002/11/14 :  08:40:26  Show Profile Send Softman a Private Message
Det är härligt med folk som delar med sig av sin kunskap...tack.
Mer, mer...jag vill ha mer...
/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

El Jeppo
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/11/14 :  09:15:09  Show Profile Send El Jeppo a Private Message
Favoritelementen!

Hifikit har ett filter för denna kombination, vilket enligt uppgift ska vara konstruerat av Ingemar Öman, som vist har lite koll på det här med filter... Om man ber snällt brukar de springa och hämta en pärm med ritning på filtret, eller också köper man ett färdigt.

Ska det låta bättre än ovanstående kan jag rekommendera följande länk:
http://www.northcreekmusic.com/NorthCreekKits.html

Håll oss gärna uppdaterade om progressen och ditt framtida val (funderar själv på att bygga mig en center av dessa element)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/11/18 :  19:33:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej S,

låter som ett bygge som kan låta fantastiskt. Det finns några killar på forumet som har mätutrustning. Att be någon av dem om hjälp tror jag skulle ta dig åtskilligt längre än att försöka snickra ihop filter på gehör, dvs om du inte har gjort det förut.

Man kommer ganska långt med det som tex CLIO rekommenderar. Men det är klart, skall du till 100% av vad de presterar så har du något/några år framför dig med experimenteranden efter du har gjort mätningarna.

Jag vet att epkpeng har ett CLIO så ta kontakt med honom, han är juste att jobba med.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000