HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Radiotips - Kalejdoskop
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/08/19 :  20:41:06  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har aldrig varit mycket för radio. De mornar då jag jobbar och packar upp varor förpestar (ursäkta mig) företaget där jag jobbar tillvaron med RIX FM på hög ljudnivå. De fyra låtarna de spelar där på repeat blir man tämligen snabbt rätt trött på. P3 är en annan sak. P3 är public service svar på mainstream kommersialism och småflickors brist på egna åsikter. Det är min åsikt. Sen finns det tydligen fler kanalar.
Lägger vi till ett litet M före P3 får vi en kombination av tecken som ni nog känner till är en förkortning för en komprimering av data.

MP3 används (ja vissa göra det) för ljud i små mp3-spelare som har för små lagringsmöjligheter eller för folk som stjäl musik och proppar sin stora fina iPod full med.

Skulle vi sen räkna ner ett steg. P2.. vad är detta? För att förklara det kan man kanske göra vår tidigare jämförelse.

MP2.. eller mpeg-2
Detta formatet används (bland annat) i hd-upplöst film. Dock ej för ljudet men för videon.

Men precis som HD-film så finns det en hel del ointressant material att tillgå. Men även lite roligt.

Och det är hit hela min långa svamliga början kommer till.
Kalejdoskop är ett program på Sveriges radio P2 som sänder spännande och bra musik på veckans tre första dagars kvällskvistar.
Länk till programmets hemsida går att finna på SRs hemsida.
http://sr.se/cgi-bin/p2/program/index.asp?ProgramID=2195

Edit: Skrev ju aldrig vad det var programmet innehöll!
Deras tema är "Sen" musik - Musik som får ta tid
Allt från Mogwai och Aphex Twins tillnågon kvinna som sjunger på urdu
till tonerna av afganska trummor eller indo-europeisk kassisk musik

Ursäkta för årets i särklass mest enerverande inlägg men tanken och slutet var det viktiga.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2006/08/19 20:48:05

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/19 :  20:44:08  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Söt du är... får kolla upp det

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/19 :  21:03:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
P2 har väl börjat profilera sig med lite mer modern musik, har inte fått tummarna loss att kolla hur det ligger till

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.4 sekunder. Snitz Forums 2000