Author |
Topic |
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 13:24:11
|
Är det någon som provat den LM317T-baserade 300V HT-reglering som finns med i Morgan Jones' bok Valve Amplifiers?
Jag har byggt en just sådan för att använda till ett TubeCadJournal riaa-steg :http://www.tubecad.com/articles_2002/RIAA_Preamps_Part_2/page10.html
Vad har Ni för erfarenheter av HTregulatorer? Vilka är fördelarna/nackdelarna gentemot CRC-filtrering osv?
edit: lägger in bilden på den ovan nämnda kretsen:
|
...music is the best... |
Edited by - Resonans on 2006/08/22 11:23:01 |
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 14:53:31
|
Hej,
Jag har provat LM317 baserade regulatorer tidigare men numera använder jag en ganska enkel rörbaserad regulator baserad på 6DR7 som är en dubbeltriod med 2 olika trioder och med en 0A2 som spänningsreferens. Jämfört med andra alternativ tex drossel eller CRC så får man lätt bättre reglering och lägre brum/brus med aktiv reglering, jag tycker att det är ganska stor skillnad om man har en helt tyst spänningskälla, det är skönt att ha en helt tyst "svart" bakgrund.
Jag har svårt att se någon nackdel med att använda en bra regulator för att mata klass A steg, (som har konstant strömförbrukning) men det är betydligt svårare för klass AB steg där jag tycker att det inte är värt besväret, tex mitt OTL steg använder helt oreglerad spänning vilket är ett medvetet val.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 15:48:17
|
Hm, intressant. Då kan det vara befogat att prova regulatorn till riaasteget (det borde väl dra konstant ström?).
Till din OTL, använder du då endast en kondingbank mellan trafo och rör? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 15:52:47
|
Jag tycker om passiva nätdelar med CLC-filtrering.
Reglering kan vara tveeggat, jag tycker att serieregulatorer kan hindra "musikaliteten" (i brist på bättre ord) på ett sätt som är svårt att beskriva. Det blir inte lika kul att lyssna på.
Shuntregulatorer fungerar bättre i den aspekten av någon anledning. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 16:04:38
|
Ska jag erkänna så är det bekvämlighet från min sida, jag vet inte hur man dimensionerar en CLC-reg. Och så blir det ju billigare också. När jag ändå håller på att blotta min okunskap passar jag på att nämna att jag inte vet om Morgan Jones-regen är en serie eller shuntreg... |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 16:24:37
|
Hej Resonans,
Ja, ett RIAA steg borde dra konstant ström vilket ställer lägre krav tex på hur snabbt en reglering måste vara, på ett AB steg är det risk att man lyssnar mest på regleringen om den tex har lägre bandbredd än förstärkaren. I min OTL är det bara kondensatorer efter likriktningen, jag använder 2 x 5500uF per kanal i mitt eget OTL och 2 x 10000uF i de steg jag har byggt för andra.
Jag håller inte med Bernt att det måste vara så att en seriereglering dödar musikaliteten men det kan kanske hända om reglerkretsen imte är tillräckligt bra, jag tror att det handlar om att man måste ha en väl definerad utimpedans över ett mycket brett frekvensområde. De prov jag har gjort med mina egna förförstärkare har gjort att jag helt gått in för rörbaserad reglering vilket jag tycker låter bäst.
Många halvledar baserade reglerkretsar har mycket dålig open loop bandbredd och får därför gärna en utimpedans som stiger vid högre frekvenser, vissa 3-bens regulatorer har tom en reaktiv utimpedans som blir induktiv för höga frekvenser så det finns mycket att tänka på
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 16:46:32
|
Precis som tubetvr är det inte bra ta en regulator och tro att den fungerar optimalt , det skall provar ut nogrant. Jag har hållt på o labbat med regulatorer till försteg , LM317, TL783, LT1086 baserade högspänningsteglatorer och även egna serieregulatorer. Men jag har inte varit nöjd med någon , så jag har provat med en enkel kapasitansmultiplikator den ha alltid varit bättre . Så har man en last som är någolunda konstant och inte kräver en exakt spänning på är den att rekomendera !
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
Edited by - Lord on 2006/08/22 12:04:40 |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 17:00:37
|
Det finns inget som hindrar att man har en bank med kondensatorer EFTER en reglering... bara en kostnadsfråga. Det är viktigt att bandbreddsbegränsa ALLA anslutningar in på ett RIIA steg Inte bara spänningsförsörjningen utan även Ingång Utgång.
Esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 20:41:11
|
Kolla Bruce Rozenblits idéer med rörbaserad regulator - En ECL82 eller 86 borde väl gå bra. |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/08/15 : 22:27:13
|
Reg eller inte reg är alltså inte helt självklart (precis vad jag misstänkte)..
Detta är ett outforskat ämne för mig, dock mycket intressant. Jag blir ändå lite reserverad när sådant här ger utrymme för personlig smak, på så vis att det inte finns något uttalat rätt eller fel (vilket det iof sällan gör inom detta ämne). Det hade kännts lättare om vi diskuterade hurvida olika rörtyper påverkade ljudet, om ni förstår vad jag menar.. Om HT+ försörjningen påverkar så mycket som göres gällande i diskussionen (både subjektivt och objektivt) så är det nog lämpligast att jag testar mig fram lite. Ett sätt är att ha en separat nätdel (eller flera för den delen), så att jag lämnar lite utrymme för "utveckling" och kan testa mig fram till den nätdel som jag tycker låter bäst för mig.
Stabben är ju redan färdig så den får ju vara med på tåget. Vidare kan jag ju göra ett par passiva alternativ, CRC och CLC. En rörbaserad regulator vill jag gärna testa men jag kan alldeles för lite om det samt att jag saknar rör.
Lord, du nämnde kapacistansmultiplikator - hur fungerar en sådan? Det har nämnts lite grand här och där men jag har aldrig fått någon kläm på vad det egentligen är. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 00:15:26
|
Testa med en 317 regulator med kapacitans efter. (och innan naturligtvis, gärna med en lite drossel efter likriktaren) Mät med oscilloskopet på matningsspänningen och kolla rippelnivåerna. En stabbad utspänning som inte ger brus efter sig kommer att göra det den skall göra, att hålla spänningen stabil. Om det är ett rör eller inte vågar jag inte svära på att du skulle höra, det viktiga är att spänningen ligger konstant oavsett belastningen. Är du rädd för att bandbredden inte räcker till visst lägg på en kondensator till efter stabben så är det problemet löst....
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 00:49:38
|
Här är en variant som jag har använt i min cd spelare. Kanske lite överdrivet med fyrsegsfitrering , två steg räcker oftast. Om jag inte minns fel så har den en rippelundertryckning på ~70dB Skall man ha högre spänning så bör man ta något högre värden på R3,R4.
jämnför man den med en "vanlig" regulator så ger den bätter dynamik och ett mer "öppet" ljud .
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 08:02:32
|
Lord, går den att piska upp till +300V? Är det en kapacistansmultiplikator? |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 11:43:34
|
Jo det gå alldeles utmärkt , jag har byggt en för 500V 300mA som fungerade utmärk, om man bortser från den värmeutveckling som blir innan den uppnått full utspänning. För en kapasitansmultiplikator får inte full utsänning på en gång utan det tar en liten stund , som bestäms av den tidskonstant som filteret har. Den tidigare jag visade tar 1-1,5 min på sig att nå full spänning, alldeles lagomt för att rören skall var varma. Den startar alltså från 0v och går upp till max. Utspänningen beräknas Vin*R2/R1+R2
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 13:54:51
|
En sån där "regulator" kanske man skulle prova till mitt fyrkanalsbygge med 807:or. Det ska gå på ungefär 330V 270mA, en IRFP460 på en skaplig kylare borde klara den saken galant tycker man. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 14:08:14
|
Hm, då har jag fler alternativ till reglering. Bara att testa. |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 15:24:41
|
Hej,
Till Lord: du skrtiver att du har provat olika regulatorer med halvledare, har du provat också med rörbaserade och har du märkt någon skillnad?
Till ESL, det är riktigt att en kondensator kan förbättra prestanda på en regulator men en bra regulator + en kondensator ger ett bättre resultat än en dålig regulator + kondensator. Regulatorer som 317 och liknande kräver kondensatorer på utgången för att överhuvudtaget fungera bra men kondensatorns värde är kritiskt för att inte ge problem vid transienta laster. I mitt eget försteg så använder jag ett extra RC steg för varje förstärkardel med 100uF elyt + 1uF polypropylen parallellt, det fungerar mycket bra men jag vet att en enklare regulator koppling kräver mer avancerad filtrering för att uppnå samma resultat. Man kan bygga mycket bra halvledar baserade regulatorer men då behövs diskreta lösningar med tex OP-ampar med hög bandbredd som loopförstärkare.
För en klass A förstärkare så är oftast inte huvudfunktionen hos regulatorn att ge stabil spänning, det är inte så viktigt om späninngen tex driver lite grann med temperatur eller med inspänning men det är viktigt att undertryckningen av brum och brus är hög. Mitt eget fall är lite speciellt eftersom jag använder DC kopplade steg så behöver jag både stabil spänning och hög brum/brusundertryckning, annars skulle jag nog prova en C-multiplikator för att se om det blev någon skillnad.
MVH Hans |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 16:18:26
|
tubetvr : jag har inte provat rörbaserad serieregulator i något audiobygge så jag vet inte om de har samma tendens Men jag har funderat på o bygga en riktigt bra regulator bara för att se om det äe serieregleringen i sig som är boven eller om det äe så att de jag provar har varit undermåliga. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 17:12:58
|
En sak jag kan tänka mig spelar in är att många regulatorer bygger på spänningsåterkoppling och har en massa förstärkande kretsar iblandade, c-multiplikatorer är bara rakt på och gör inget mer än skär bort ett antal procent av inspänningen. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2006/08/16 : 17:36:53
|
quote: En sak jag kan tänka mig spelar in är att många regulatorer bygger på spänningsåterkoppling och har en massa förstärkande kretsar iblandade
Jo visst är det så och vill man ha bra prestanda, (tex jämn och fin utimpedans över ett stort frekvensområde, bra transientsvar osv) så är det inte elementärt att bygga en bra regulator speciellt inte om lastströmmen varierar tex i klass AB steg men för klass A så slipper man åtminstone det problemet. Jag jobbade ganska mycket med regulatorkretsar för matning av lågbrusiga oscilatorer tidigare, där ställs det liknande men högre krav som för audiokretsar på tex låg utimpedans över ett ännu bredare frekvensområde + mycket höga bruskrav.
Jag tycker att det går att bygga en bra regulator med återkoppling men självklart hörs den eller snarare man hör avsaknaden av störningar och brus, bakgrunden blir mycket "svart"
MVH Hans |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/08/18 : 13:58:46
|
Rörregleringar:
|
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2006/08/18 : 15:35:08
|
Hej,
I variant 1 och 3 så rekomenderar jag att använda ett spännings-stabilisator-rör istället för zenerdioderna. Zenerdioder brusar mycket mer och är svåra att avkoppla då de är kopplade som ritat då den dynamiska resistansen i zenerdioden är relativt låg dvs en stor mycket bra kondensator behövs parallellt för att ta bort bruset. En annan nackdel är att zenerdioder med höga spänningsvärden har hög temperaturdrift, gasrören fungerar mycket bättre i den här kopplingen, (troligen så har originalkopplingarna varit ritade med just gasrör) Mina egna regulatorer liknar nr 1 men med några fler komponenter.
MVH Hans |
Edited by - tubetvr on 2006/08/18 15:37:10 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/08/18 : 16:09:31
|
I mittkopplingen har zenerdioderna bortfallit. Del av ett bänkaggregat.
Bruce Rozenblit rekommenderar zenerdioder pga deras specifika genombrottsspänning. Dessutom är de lättare att få tag på och billigare - men valet är väl en ren smakfråga. |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2006/08/18 : 19:08:20
|
quote: Bruce Rozenblit rekommenderar zenerdioder pga deras specifika genombrottsspänning.
Det var underligt, det är välkänt att zenerdioder för höga spänningar inte har speciellt definerade genombrottspänningar, de har ganska stora toleranser och den dynamiska resistansen är proportionellt mycket högre än för låga spänningar. Exempel 5.6V Zener resistans 1 ohm, 100V resistans 90ohm, toleransen på en 100V zener är typiskt +-5%. Man måste dra ganska mycket ström genom en sådan diod för att den dynamiska resistansen skall bli så pass låg, för låga strömmar så är resistansen mycket högre.
Vi kan jämföra med en 0B2 som har en typisk genombrottsspänning på 108V och en dynamisk resistans på 40ohm, spänningstoleransen är ungefär samma som en 100V zener.
Vad som ännu mer viktigt och då speciellt om man skall mata ett RIAA steg är att zenerdioder är utmärkta brusgeneratorer och de används som sådana för RF, de ger brus från DC till mikrovåg och de ger speciellt mycket brus sk 1/F brus vid låga frekvenser vilket är illa speciellt för ett RIAA steg. Problemet med de enkla kopplingar som har visats är att man måsta avkoppla zenerdioden direkt dvs man måste avkoppla en 90 ohm resistans så att bruset dämpas tillräckligt, däremot med ett gasrör så behöver vi oftast ingen avkoppling alls.
Skall man använda zenerdioder skall man se till att man kan ha ett RC filter efter zenerdioden som dämpar bruset, dvs zenerdiod, motstånd, kondensator. Det är något mer komplicerat att bygga en sån reglering eftersom man då inte kan belasta spänningsreferensen men det löses tex med en differential förstärkare med en dubbeltriod där referensen går in på en gallret och en del av utspänningen på det andra.
MVH Hans |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 22:48:57
|
Här är den LM317-baserade kretsen som jag syftade på i första inlägget:
Den är som sagt färdigbyggd, men nu vet jag inte om jag skall använda den eftersom den har en zenerdiod som inte är avkopplad. Men det kommer iallafall bli intressant att jämföra med passiva alternativ som CRC och CLC.
Tack för all feedback |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2006/08/22 : 09:41:54
|
Kusin Vitamin - alltså diyforum.net hade ett förförstärkarprojekt där man tagit fram en regulator. Jag har inte jämfört den med skisserna här ovan, men kan säga att jag byggde två till en kompis och båda fungerade bra. http://www.diyforum.net/phpBB2/viewforum.php?f=13
PS. Kanske inte snyggt att nämna "konkurrerande" forum här men det här kan vara vettigt. |
|
|
Topic |
|